wat te doen aan herrie van heatsink nieuwe AMD fx-8120??

• Onderwerp starter Onderwerp starter SPY
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SPY

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
sinds 2 dagen ben ik de trotse eigenaar van een nieuwe pc, zelfbouw.
als CPU heb ik de 8 cores AMD fx-8120 3.1 Ghz (3100 AM3+box).

alles mooi en wel na een paar uur zat de pc in elkaar en draaid ie goed, enkel, de fan van de CPU
heatsink maakt zo belachelijk hard geluid dat t wel lijkt alsof er een stofzuiger staat te loeien, ik
overdrijf echt niet!! nu zit alles goed bevestigd en de fan loopt nergens tegenaan, dus dat is t niet.
Kan er niets anders van maken dan dat ze gewoon een waardeloze heatsink (fan) bij de CPU hebben
gestopt en verkocht, want deze heatsink met fan zat bijgesloten in t metalen busje waarin de CPu
kwam. helaas zijn de winkels vandaag dicht, dus is ALternate waar ik alles heb gekocht nu niet
bereikbaar, heb ze al geprobeert te bellen, zal dat dus morgen doen.

Nu heb ik een paar jaar oude Zalman heatsink liggen, ook voor CPU. maar weet niet of t wijs is om
deze heatsink met die Zalman te vervangen. Kan op de Zalman niet t type nr zien maar t lijkt te gaan
om de CNPS7000C-AlCu LED of de CNPS7500-AlCu LED
(he kunt hier van beiden een afbeelding zien;)
http://www.zalman.co.kr/ENG/product/CategorySecond_Pic.asp

ik moet dit oplossen, en om nu voor 40 euro ofzo weer een nieuwe heatsink te halen terwijl ik net
159,90 euro heb betaald voor deze (met CPU uiteraard), vind dat echt een beetje te grotig.

hoop dat dit snel te fixen valt, want zo kan ik lekker gamen wel vergeten, dat ding maakt echt
gewoon belachelijk veel herrie!!

bedankt voor het lezen van mijn vraag,
leon

Beide types zijn (als je de brackets nog hebt voor AMD) prima dingetjes.
Fluisterstil.
Je kan die dus gerust gebruiken ter vervanging.

Echter: Ik heb nog een vraagje... hoeveel Case fans heb je?
Zit er bijvoorbeeld eentje in je voeding? en eentje achterin?

Verstoorde airflow (als twee fans tegen elkaar in blazen) zorgt ook voor lawaai.

Misschien handig om een foto online te gooien van de binnenkant van je PC.

Maar als je nog koeler pasta hebt: De Zalman AlCu koeler is werelds (Ik gebruik hem nu nog steeds voor mijn Intel Q8200, terwijl ik hem voor mijn AMD Athlon 1200 gekocht heb).

bedankt voor je uitgebreide antwoord Muchacho.

ik heb geen case fans helaas, wat wel vreemd is want ik had uitgebreid over de telefoon met Alternate
gesproken, bij de aankoop van alle hardware. En verteld dat dit een game pc wordt die zwaar moet
kunnen worden belast, ik meen me toch echt te herinneren dat de verkoper zei dat er 1 of 2 fans met de
kast alleen werden meegeleverd, maar dat is dus niet zo. Verder heeft mijn koeling een mooie zware fan
erop, het is de OCZ ZT750 W (750W ATX2.2). Dus voeding wordt prima gekoeld. Er is geen sprake van
dat de fan van de processor tegen een ander inblaast, want er is geen fan in de buurt.

Ben blij te horen dat je de Zalman een goede vervanger vind, zal dus morgen even zo'n tubetje halen om
er tussen te smeren, heb m nog helemaal compleet, dus met dat ribbel blok dat onder de Zalman zit.
hij zit nog steeds in een oude niet meer gebruikte pc van me. Al was dat geen AMD voor zover ik me kan
herinneren, maar een Pentium 4. toch heb ik al evend e bevestiging bekeken van beide heatsinks, en t ziet
er naar uit dat die precies t zefldfe zijn.

heb nog wel 6 oude pc-tjes staan, die " vol " met fannetjes zitten, kan ik die gewoon gebruiken voor case
fans, of moeten dat nieuwe fans zijn. deze zijn echt tussen de 5 en 10 jaar oud. Die Zalman is denk ik
ook zo'n 7 jaar oud, maar doet t nog prima, heb m toen maar een half jaar gebruikt en toen een andere pc
aangeschaft.

leon

(kan helaas geen fotootje maken van mijn pc, digitale camera staat bovenaan mijn verlang lijstje..)

edit;
heb nog wat hitte vraagjes, misschien kun je me hier ook mee helpen?
heb Everest erop gegooid om de temps af te kunnen lezen.

heb 2 keer temps afgelezen, beide keren na een goed half uur gamen, (nieuwste duke nukem game die nogal zwaar is voor pc,
dus goede graadmeter).
dit waren de temps die ik kreeg, zijn deze ok of alamerend? wat dus inhoudt dat ik stappen moet ondernemen, al zal ik dus zowiezo
voor 2 case fans zorgen.

tijden duke nukem spelen na half uur;

cpu 86 C tweede test tweede dag); 88 C
GPU 71 c tweede test tweede dag); 72 C
motherbaord 55 c tweede test tweede dag; 54 C

CPU;AMDfx-8120
GPU;Asus 1GB ENGTX560 Ti
motherboard; Asro 970 Extreme3 FRG SA

alvast bedankt voor weer meehelpen,
Leon

Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei: mijn Zalman Cooler is al bijna 10 jaar oud, en werkt perfect.
Elke 2 jaar haal ik hem eruit en haal de stofzuiger er langs zodat-ie helemaal stofvrij is.
Daarbij vervang ik dan ook meteen de koelerpasta.
Pas dit jaar denk ik aan waterkoeling, maar dan geleidelijk aan voor mijn hele systeem (incl. RAM)

Dit kan je dus ook met je andere case fans doen.
Ik zou er dan minimaal 1 achter in je kast zetten onder je voeding, die uitblaast.
Eventueel kan er eentje erbij aan de voorkant die van buiten naar binnen blaast.
Probleem daarbij is dat je vaker zult moeten stoffen in je PC.

heb even gekeken in die oude pc waar de Zalman inzat en heb m daaruit gehaald, maar de bracket is anders.
neem tenminste aan dat de brackter het plastic dingetje is waaraan de heatsink met fan geklemd en of
geschroeft zit. Nu kan ik me goed herinneren dat toen ik de Zalman kocht deze 2 bracktes had, en diegene die
ik niet gebruikte heb ik bewaard,.....maar.......waar ...??? moet dus nu echt in de kelderbox in allerlei dozen en
zakken gaan zoeken naar dat ding, want ik neem aan dat die niet los verkocht worden.

hier kun je een afbeelding van mijn Sharkoon T9 Economy zien;

http://www.alternate.nl/html/produc...87978&className=pccase&activeClassName=pccase

zoals je kunt zien zitten er aan de linker zijkant ook nog eens 2 grote gaten voor fans, neem tenminste aan dat die voor extra fans zijn.
gek genoeg zit de voeding in deze kast niet achter boven in maar achter onderin, op de vloer. nu zit er gelukkig wel een groot rooster in de bodem van deze case
waar de voeding zit, en er zit een hele grote fan in de voeding gebouwd. dus die zuigt vanaf onder de lucht in de voeding, (er zitten grote doppen onder de case zodat deze zo'n
2 cen. van de vloer staat, zodat de voeding goed lucht kan aantrekken. en stof is inderdaad een groot probleem, maak zelf mijn pc's altijd zo'n beetje ieder half jaar schoon.
heb nml eens zo'n 4 jaar geleden mijn videokaart kapot laten gaan doordat zijn fan vol stof zat, en dus ging de videokaart naar zijn grootje, en dit zal mij nooit meer
gebeuren.

even nog over die temperaturen die ik gaf;
tijden duke nukem spelen na half uur;

cpu 86 C tweede test tweede dag); 88 C
GPU 71 c tweede test tweede dag); 72 C
motherbaord 55 c tweede test tweede dag; 54 C

zijn die om bezorgd over te zijn, of is dat binnen de gestelde limiet van de hardware?

leon

Je zit wel tegen de grens aan van 90 graden.
Dus wat koeler zou wel gewenst zijn.

Inderdaad zijn die twee gaten nog voor casefans gemaakt.
En de meeste winkels verkopen die brackets inderdaad niet los.

was daar al bang voor dat die brackets niet los in de handel te krijgen zijn, althans niet overal.
ik zal kijken wat ik eraan kan doen, en misschien dat die Zalman de temp wat omlaag krijgt,
kan me herinneren dat hij toen bij de vorige CPU in mijn oude pc de temp met zo'n 10 C naar
beneden kon krijgen, maar dat was logisch want de fan die hij verplaatste was een heel klein
dingetje.

leon

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan