Wat te doen bij ontvangen dreigmail?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik weet dat deze afdeling waarschijnlijk niet de juiste is om deze bief te behandelen, maar ik zie geen beter alternatief. M'n excuses hiervoor

Vanmorgen heb ik een dreigmail ontvangen

Te betalen € 1000 in bitcons en anders......... Worden er foto's doorgestuurd naar al mijn emailcontacte

Wat kan en moet ik hier tegen doen?

Er moet toch een adres zijn waar ik aangifte kan doen (ondanks represaille dreigementen in die brief)

Bij voorbaat mijn dank

Dukkel

Laatst bewerkt door een moderator:
Weggooien en als ongewenst aanmerken.
En aangifte helpt niet, politie heeft geen mensen er voor over.
Die dingen sturen ze met duizenden, wachtwoorden weten ze niet al zeggen ze van wel.

Hallo Lange Pier

Dank je voor je raad

En ik heb in het eerste bericht de bold maar even weggehaald.
Is nergens voor nodig en schreeuwt zo.

Iedereen kan een dergelijke e-mail ontvangen. Zoals Lange Pier schrijft, ze hebben niets. En als ze wel wat hebben dan heb jij de zaak niet goed voor elkaar. Maar goed, mensen laten ook alles op internet slingeren.

Ik zou zeggen gewoon aangifte doen. Het zal niet direct worden opgepakt, maar als iedereen nu eens meer aangifte doet dan komt het wel in beeld bij de overheid. Zo lang het aantal aangiftes bizar laag blijft, zal er ook niks veranderen.

Vandaar ook het eenvoudigere doorgeven aan de Fraudehelpdesk.

Zo lang het aantal aangiftes bizar laag blijft, zal er ook niks veranderen.

Grote onzin, want er zijn heel veel mensen die aangifte doen en ook zaken melden bij de FraudeHelpdesk. Maar wat verwachten mensen nu daarvan? Ze verwachten dat mensen gepakt en veroordeeld worden en dat mensen dit kunnen vernemen op tv, in de dagbladen, op het journaal, kortom in de media. Maar wat horen we? 99,99 procent wordt niet eens gepakt. En als ze gepakt worden, ach, het was een kwajongensstreek. Taakstraf!

Maak mij niets wijs, dit speelt toch al jaren en waar zijn de straffen? Dus in dit geval, er is niets aan de hand, ziet de politie je al aankomen. Pure tijdverkwisting om daar achteraan te gaan.

Wat kan en moet ik hier tegen doen?
Er moet toch een adres zijn waar ik aangifte kan doen
Als ze een wachtwoord van je hebben dan kan je er in veel gevallen niets aan doen. Ze hebben jouw emailadres en wachtwoord van een bedrijf die ze hebben gehackd. Daar zijn lange lijsten van in omloop (paar tientjes per 1000 email/wachtwoord combinaties). Dit was onlangs nog op tv, het wachtwoord van de presentator was makkelijk te vinden. Advies wat werd gegeven in dit programma: email weggooien want de criminelen gokken erop dat je het voor waarheid aanneemt. Het is de wet van de grote getallen. Stel dat 1 op de 1000 mensen betaalt, dan is dat bij 10.000 emails een hoop geld.

Je kan hier niets tegen doen. De emails worden vanuit het buitenland verstuurd of vanuit Nederland via buitenlandse proxy servers. De politie kan, zelfs al zouden ze willen, hier niets aan doen. Er wordt in de media veel aandacht aan dit soort emails besteed en er is een internet fraudeteam wat binnenkort wordt uitgebreid als we de politiek mogen geloven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan