• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wat te doen nadat een selectievakje geselecteerd is?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bosch_Guido

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2004
Hallo,

ik probeer een aantal eigenschappen van zwembaden vast te leggen. Hierbij
wil ik een aantal kolommen laten zien op het moment dat het selectievakje
ingeschakeld wordt. Hoe kan ik dit doen? Kan ik er ook voor zorgen dat op het
moment dat een selectievakje geselecteerd wordt (waarde WAAR) ik een nieuwe
rij plak onder de rij waar ik me op dat moment in bevind?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Guido

Guido,

Je vraag is mij niet helemaal duidelijk. Wil je kolommen laten zien die nu verborgen zijn of zijn het kolommen die nu buiten het beeld vallen?
Wat is de bedoeling van een nieuwe rij plakken? Ik neem aan dat er dan ook gegevens in die rij moeten komen. Aan rijen immers geen gebrek zou ik zeggen. Waar komen de eventueel te plakken gegevens vandaan?

Misschien maak ik het duidelijker met een voorbeeld.

De gebruiker plaatst een vinkje in een selectievakje.
25 m bad - vinkje
instructiebad - geen vinkje

Over het 25m bad wil ik vervolgens meer weten. Wat is de inhoud, staan er faciliteiten rond het bassin? Ik heb daarom een aantal cellen (invulveld) die ik dan wil laten zien (bijvoorbeeld range A16:C20). Hier kan de gebruiker aangeven hoe het bassin er uit ziet.

Als de gebruiker aanvinkt een 25m bad te hebben, moet er onder de lijst met mogelijkheden (25m bad, subtropisch gedeelte, instructiebad) een range verschijnen waarmee de gebruiker extra informatie kan geven!

Ik dacht dit te doen door de range (waarschijnlijk een aantal rijen) te verbergen op het moment dat het selectievakje uit staat en te laten zien op het moment dat het selectievakje ingeschakeld wordt. Is dit mogelijk?

Het doel van het plakken van een nieuwe rij is dat een gebruiker meerdere invulvelden krijgt. Heeft hij bijvoorbeeld de eerste rij ingevuld en geeft hij aan nog meer in te moeten vullen dan zal er een nieuwe rij moeten komen met dezelfde opmaak als de rij die daar boven staat.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Guido

Guido,

Is dit een stap in de goede richting?

Laatst bewerkt:
Dat is zeker een stap in de goede richting! Het moest andersom zijn, verbergen als de checkbox uit staat en laten zien als de chechbox aan staan, maar daar kom ik wel uit. :D

Rest mij nog één vraagje. Als ik nu meerdere checkboxen heb, moet ik dan de ook elke keer een andere macro aanroepen? Want ik wil dus als de gebruiker de checkbox "25m bad" aanvinkt de rijen 10 t/m 15 laten zien en als de gebruiker de checkbox "instructiebad" aanvinkt een soortgelijke range laten zien, maar dan met enkele andere opties. Is dit te regelen in één macro of moet ik er dan meerdere maken?

Alvast bedankt.

Guido

Guido,

Naar mijn mening zul je er meerder moeten maken. Als je een checkbox hebt geplaatst dan klik je er met rechts op en kiest voor programmacode weergeven. Daarin plak je de (bestaande) code en past die aan op de andere situatie.

oké dan ga ik daar even verder mee worstelen. Moet lukken! Hartstikke bedankt voor de hulp in ieder geval!:thumb:

Guido

Oké het gaat lekker. Volgende probleem dient zich aan:
Ik wil op het moment dat de checkbox aangevinkt wordt ook een Range verbergen ("C3:E4"). Dit probeer ik te doen met de volgende code:

Range("C3:E4").Select
Selection.Hidden = True

Excel (Visual Basic) schijnt dit niet echt leuk te vinden. Waarom niet?

Guido

Guido,

Range("C3:E4").Select
Selection.EntireRow.Hidden = True

M.a.w. is het volgens mij niet mogelijk om geselecteerde cellen apart te verbergen. Misschien iemand anders die de oplossing heeft?

Laatst bewerkt:
Ik heb het nu opgelost met een combinatie van een stukje voorwaardelijke opmaak en een ALS functie. De tekst verberg ik met de ALS. Als vakje x leeg is, dan is dit vakje ook leeg. En de voorwaardelijke opmaak zorgt ervoor dat de cellen op het eerste gezicht onzichtbaar zijn.

Bedankt voor de hulp toch!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan