Wat voor een geheugen is dit, is dit wel een geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hoi,

Ik heb uit een oude computer een geheugenkaart (?) gehaald, die het niet deed. Mijn vraag is nu, wat is dit voor een geheugen? Alles wat ik ervan weet is:

-Hij heeft 2x 39 "aansluitingen, pause, 2x 42 "aansluigingen" (elke aansluiging is zo'n koper dingetje.
-er staat op een papiertje op: 265SRAM ** WARRANTY VOID IF REMOVED **
-en het serienummer is UM61L64S32BU
-hij is aan een kant met 3 van die zwarte verdikkinkjes bezet, met grote tussenpozen.
-hij past niet in EDO of SDRAM aansluigingen.

Weet iemand wat voor een geheugen dit is?

Robert-Jan

Lijkt mij toch gewoon sdram geheugen.
Maar hoe oud is die computer? En hoeveel geheugen strips zitten er verder nog in?

Het is een computer zonder merk, wel een intel processor en moederbord.

Geen idee hoe oude de PC is, er zitten buiten deze nog 4 EDO slots in, waar hij niet in past, het geheugen past ook niet in een gewoon SDRAM slot.

Tel je wel goed? 2 x 39 aansluitingen? 2 x 36 is normaler en dat is 72 pins EDORAM... Maar aangezien je zegt dat hij niet in edo- of sdram sloten past...

Kijk anders eens hier voor verschillende formaten...

nee, ik weet niet zeker of ik wel goed heb geteld, maar 2x 36 zou wel kunnen, maar daarnaast zit nog een stuk van 2x 42 (kan ook verschillen) dus het zou niet de 72pinns kunnen zijn, het geheugen staat er trouwens niet bij, en het tweede deel is wel groter dan het eerste deel. Tellen gaat moeilijk omdat je je gemakkelijk vergist, ik ben ipv 39 ook op 40 uitgekomen, en ook op 46 ipv 42, maar omdat ik hier het vaakste op uitkwam heb ik deze maten maar genomen.

Hmmm... Het was wat gemakkelijker geweest als je een webcam of digitale camera had dan kon je er een foto van maken....

[edit]
Je buurman/kennis/collega/familie misschien?? :D (indien niet zelf in bezit)
[/edit]

* Steve denkt dat 't cache-geheugen is.

En je bijlage doet 't niet, max 100 kB.

Wat is cache geheugen?

(zie bijlage voor de ene kant van het geheugen, ik zal de andere kant in het volgende bericht doen.)

Bijlagen

• ingescand geheugen.jpg
    ingescand geheugen.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 46
en dit is de andere kant.

Bijlagen

• andere kant ingescand geheugen.jpg
    andere kant ingescand geheugen.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 38
Dat is duidelijk cache. Je ziet op het eerste plaatje dat het SRAM is, dat wordt bijna altijd gebruikt als cache. Cache-geheugen is snel geheugen waarin gegevens heel tijdelijk worden opgeslagen, een buffer zeg maar.

wat heb ik dan aan cache geheugen, en is dit veel geheugen (256 MB, KB, B???) en schiet ik er iets mee op dit in andere computers te zetten?

Zal wel 256 kB zijn. Een 256 MB reepje cache zou stukken van mensen kosten.

En nee, tegenwoordig heeft geen enkel moederbord nog een cacheslot. Het zit geïntegreerd in de CPU.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan