Wat voor mailserver past?

Status
Niet open voor verdere reacties.

James007

Meubilair
Lid geworden
7 jan 2005
Hallo,

Voor een persoonlijk project van me, zou ik graag een mailserver opstarten. Wat ik wil bereiken, is hetvolgende:

1. Mail aan "lucy@domainmail.com" komt aan bij mailserver.
  2. Mailserver kan alle mail die niet van geregistreerde afzender is verwerpen.
  3. Mailserver roept API van webserver "domein.com" aan (ander domein dan de mailserver beheert)
  4. Webserver ontvangt mail voor "lucy" met bericht "....."
  5. Webserver slaat bericht op in database en geeft weer in het systeem aan account "lucy".

Het is zo eens iets anders als een gewone webmail he. Iemand een idee?

attachment.php

Bijlagen

• diagram.gif
    diagram.gif
    3,9 KB · Weergaven: 47
Linux mailserver met Exim en Courier-Imap
Linux Apache webserver met Webmail script die de imap mail weergeeft

Je kunt natuurlijk ook met pop mailboxen werken (dan haal je de mail over naar de webserver)

Domeinnaam van de webserver is niet belangrijk voor het ophalen van de mail bij de mail server

Misschien is het best om met pop3-boxen te werken.

Het is namelijk zo dat ik twee keer per week een 8 000 tal mails ga mogen verwachten, dus het moet zo zijn dat de mails eerst en vooral goed moeten aankomen, en dat er daarna op geregelde tijdstippen een script kan draaien dat de API van de andere webserver aanspreekt.

Ik wil niet dat het script dat de api aanspreekt, het goed aankomen van de mails zou hinderen. Als we het script op "nieuwe mails" in pop3 boxen kunnen draaien, zou dat ideaal zijn.

Stel je nu voor dat ik een Linux VPS huur, zodat ik root access heb, zoiets bvb. Wat zou ik dan verder nodig hebben?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken, je weet er duidelijk veel over, toppie! :thumb:

Zin om te leren of van de volgende pakketten :)

Exim (of Postfix) voor het daadwerkelijk ontvangen/verzenden van mail
Courier (pop/imap) voor het beschikbaar maken van ontvangen mail om te kunnen ophalen/lezen
Procmail om nog filtering te kunnen toepassen (Antivirus/Spam maar ook je wens op controle juiste mail) tussen exim en Courier
SpamAsassin het filter tegen spam
ClamAV (milter) het filter tegen virussen

En dan heb je een mooie mailserver. (denk bij het configgen ook aan veiligheid en bereikbaarheid)
Die 8000 mails moet je even in de gaten houden, ik weet niet in welke tijdsspanne die binnen komen maar houd rekening met standaard instellingen die dat kunnen zien als een aanval van een spambom. (en check dat ook even bij je linux VPS verhuurder. Ik weet niet hoe blij ze zijn met dat soort mail bommen :))

Daarna kun je een webserver uitrusten met een webmail script en die configureren dat hij pop/imap connectie maakt met je mooie mailserver :)
Pop3 haalt over het algemeen de mails op vanaf de server naar de "client" in dit geval een webmail dus

Laatst bewerkt:
Ik voel me hier echt het ei van de dag, maar zo'n "mailserver" zijn toch ook maar een hoop scripts die op dezelfde server draaien als het webgedeelte? Of sla ik de bal hier volledig mis?

Een mail server is een service, net zoals een webserver is
afhankelijk van de load en de security kun je ze prima op 1 machine draaien.

Maar de pakketten uit mijn vorige post geven je nog geen inzage in je mail. die zorgen er alleen maar voor dat de mail die binnen komt ergens neergezet word. en mail ook weer kan wegsturen als je die ergens op een plek neerzet

voor het lezen van die mail heb je dan nog niets.

Daar kun je outlook/webmail/thunderbird etc etc etc voor gebruiken

Laatst bewerkt:
En waar op de server configureer ik dan bvb pop3 boxes?

Op de mailserver kun je virtuele boxen of "fysieke" boxen gebruiken. De eerste zijn Boxen zonder systeemuser account. de laatste zijn de bussen van de systeemusers

Op de webserver is dat afhankelijk van de webmail script/client die je gebruikt

Heb je de web en de mail server op 1 machine staan kun je de webmail dezelfde bussen laten gebruiken als de aflever bussen van de mail server

(nu ff slapen, morgen weer hard werken)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan