wat voor query?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeel2008

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2008
hallo, ik ben net nieuw in de wereld van mysql. ik ben nog een beetje aan het experimenteren, maar snap iets niet.

ik heb 3 tabellen in een database:
1. spelers 2.huisdier 3.haarkleur

ik weet niet of ik het goed heb opgezet. alleen het eerste veld in tabel 'spelers' heb ik een primaire sleutel gegeven. dat is HET unieke kenmerk. dat nummer, bijvoorbeeld de speler met spelers_id nummer 1, heb ik vervolgens handmatig ingevoegd in het eerste veld van de tweede en derde tabel.
1. is dat ok, om het zo te doen? en 'zo' is dan handmatig.

ok, tweede vraag:
wat voor query geef ik op als ik alle spelers die bij ajax spelen, met rood haar en die een kat als huisdier hebben? ik heb geen idee hoe dat zit.

3. laatste vraag
ik wil dat terugzien als 3 keuzevervolglijstjes.
dus 1e keuzevervolglijst: namen spelers, tweede haarkleur, derde huisdier, zodat mensen kunnen aanklikken welke opties ze willen combineren. het mooiste zou natuurlijk zijn dat als je bv speler 1 aanklikt, die zeg maar rood haar heeft, dat dan DIRECT AUTOMATISCH in de tweede kolom haarkleuren die niet rood zijn ook al niet meer beschikbaar zijn om aan te klikken (zodat je nooit een nodeloze zoekopdracht geeft zal ik maar zeggen).

ik geef toe, t zijn heel wat vragen, maar misschien kan iemand me het op een eenvoudige manier uitleggen?

bedankt alvast,
Jeel2008

Bijlagen

• spelers.jpg
    spelers.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 45
  • huisdier.jpg
    huisdier.jpg
    17,3 KB · Weergaven: 38
  • haarkleur.jpg
    haarkleur.jpg
    22,1 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Wat betreft 1, dat klopt idd. Je kunt elke tabel maar 1 auto-key geven, de rest moet je 'handmatig' invullen (je kunt je script dit ook automatisch laten doen, maar dat komt op hetzelfde neer)

Om te selecteren over meerdere tabellen kun je een JOIN statement gebruiken, met een WHERE clausule om aan te geven wat je zoek voorwaarden zijn.

Code: