Wat vragen over nieuwe laptop. Met in bijzonder oververhitting.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Slapyousilly

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2010
Hallo,

Ik heb onlangs mijn 1e laptop besteld. Het gaat om een ASUS X5QSF-S1123V-NL die ik voor 850€ heb besteld. http://tweakers.net/pricewatch/288523/asus-x5qsf-s1123v.html#tab:info

Aangezien ik nog nooit een laptop heb gehad, maar wel over sommige problemen ervan heb gehoord, heb ik wat vragen.

1. Hoe zit het met oververhitting bij deze laptop? Als ik rustig een vrije dag wil weggamen, moet ik dan pauzes inlassen vanwege de temperatuur? Of hoe werkt dit?:P

2. Is het nodig om zo'n external cooler te halen? Zoals een standaard die hem iets van je bureau lift. En ook al verbeterd het de temperatuur maar een beetje, voor welke zou ik dan moeten gaan?

3. Als ik een externe muis/toetsenbord/beeldscherm aansluit, gaat dit dan ten koste van de performance/temperatuur, zo ver dat dit problemen kan opleveren?

4. Afsluitend heb ik nog al is gehoord dat er een groot verschil in fps kan zijn tussen 1080p en 720p, kan ik deze 1080p native dan gewoon op 720p instellen? En doet dit dan onder voor een 720p native resolution-laptop(qua fps/temperatuur/beeldkwaliteit).

Bedankt voor het lezen, hopelijk heeft iemand de tijd om hier op te antwoorden.

Slapyousilly,

Hallo,

1. Pauzes inlassen is altijd goed. Elke keer 20 minuten achterelkaar gamen en dan een kwartiertje op slaapstand zetten.
2. Een externe cooler hoeft niet.
Als je je laptop op een glad oppervlak zet, kan hij ongeveer 10C kouder worden (warmte is heel slecht voor elektronica).
3. Dat gaat niet ten koste van de kracht of de temperatuur.
4. Je kan gewoon Full HD (1080p) dingen op elke soort PC bekijken, behalve hele oude.

Groetjes, WDHBGS:thumb:

Ik heb gister voor het eerst geprobeerd met m'n nieuwe X5QSF. Ik speelde Team Fortress 2 op high settings (meer moet ik nog proberen). De graphics en performance zijn echt waanzinning, maar m'n cpu en gpu werden wel erg warm (soms tegen de 80 graden). Ik ga komend weekend even kijken hoe dit op te lossen is (lagere settings, nieuwe drivers?), ik houd je op de hoogte.

Hey,

Thanks voor de reacties, heb mijn faptop nu al een tijdje binnen en moet zeggen dat er nog geen problemen mee zijn geweest. Hij wordt inderdaad wel erg warm maar overal waar ik check staat dat het niet abnormaal is voor de X5QSF a.k.a. N55SF om rond de 90C te zitten tijdens gaming. Blijkbaar sluit hij zichzelf af als het de 100 graden raakt. Heb ook nog nergens kunnen vinden dat er echt blijvende schade was door oververhitting bij dit model, zo lang je hem niet gelijk aan zet nadat hij zichzelf afsluit.

Verder speelt hij Starcraft II op ultra en 1080p probleemloos af.

ALSO, als ik jou was zou ik de BETA-drivers voor de gt555m even downloaden, fixed behoorlijk wat problemen. (De laatste stable update herkende mijn kaart namelijk niet eens).

P.P.S: Herinner me net wat er mis was met de drivers die er al op zaten toen ik hem binnen kreeg, namelijk dat nVidia PhysX niet goed werkte.(kon geen borderlands spelen zonder de gpu te updaten). Probleem was dan weer dat de normale update mijn kaart niet herkende, maar de BETA-driver fixte dat.

Slappy,

Laatst bewerkt:
Hoi !

De opmerking van @WDKBGS dat 'n cooler overbodig is slaat dus nergens op !

Als je wilt gamen op je laptop en je wilt er langer dan anderhalf-2 jaar plezier van hebben is 'n laptopkoeler echt wel nodig !

Bovendien zit je in 'n betere houding; ik raad al m'n klanten altijd 'n laptopkoeler aan: voor het geld hoef je het niet te laten: http://www.alternate.nl/html/catego...tn=BUILDERS&l1=Notebooks&l2=Notebook+koelers&

Greetz,

Harry.

Als ik een cooler wil halen, is het dan beter een cooler pad te halen, een verhoging, of zo'n ding met ingebouwde fans? Ooit heb ik ergens gelezen dat je ook een verkeerde kunt kopen die je intake/outtake blokkeert of lucht tegen de outtake blaast, wat het dus nog erger zou maken. Mja, wat zou dus de beste cooler zijn voor dit model?

Alvast bedankt,

Slappy,

Laatst bewerkt door een moderator:
Hola,

Heb de temperatuur gisteren rond de 98C gekregen tijdens Dragon Age: Origins Full HD en max settings :(. Liep flawlessly, mja de temperatuur was dus wel een probleem.

Even rondgekeken en met Power4Gear, wat al standaard op de laptop stond, maximum processorstate op 75% gezet. Game loopt nog steeds perfect en temperatuur terug naar ~75 tijdens het spelen :>

Als je alleen de TurboBoost wilt uitzetten kan dat met RealTemp (wat trouwens ook de temperatuur van je CPU laat zien), dan limit hij de CPU dus tot ~2000Mhz ipv 2700.

Laatst gewijzigd door frankwannet; Gisteren om 17:26 Reden: Quote verwijderd.Bij direct reageren is quoten niet nodig.Gebruik knop:Reageer op vraag.
Nooit zo over nagedacht, maar klinkt logisch. <3 (amidoingitrite?)

Slappy,

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan