Wat waar te defineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedy7912

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Hier een vraag van een complete newbie in C#. Ik ben bezig me de taal eigen te maken en aan met deze taal een project administratie op te zetten binnen ons bedrijf. Deze applicatie zou een database moeten gaan vullen waarin alle gegevens geplaatst zullen worden. Ik ben reeds bezig met ADO.NET en LINQ (al moet ik nog veel leren). Ik ben nog in een vroeg stadium maar wil nu al bij iedere stap nadenken over de mogelijke gevolgen. Het idee is dat er een Windows Form applicatie gemaakt wordt en dat in de toekomst hier ook een Web applicatie naast komt te draaien met met een beperkt deel van de functionaliteit welke ook in de Windows Form applicatie zal komen.

Ik vraag me dus momenteel af waar ik de functionaliteiten van mijn applicatie moet defineren. In een form klinkt niet handig. Een appart project zou dus een oplossing kunnen zijn met functionaliteiten zonder GUI. Ik zou echter graag van jullie horen of dit een juiste denkwijze is. Kortom waar defineer ik zaken als functies en procedures, database connecties etc.

Graag advies dat ik niet 2x het wiel moet uitvinden om eenzelfde database te vullen en uit te lezen. Dit mag echter ook een verwijzing zijn naar boeken/forums etc. ik heb namelijk buiten uitleg van de taal nog nergens een goed boek kunnen vinden dat een werkwijze beschijft in plaats van de inhoudelijke uitleg van de taal.

Met vriendelijke groet,

Functionaliteitn zoals?

- Data Access Layer
- Logging
- Controls?
- Business objects
- Common Utils

Je trekt beter alles zo ver mogelijk uit elkaar met class libraries.
Op jouw niveau zou ik het daar zeker bij houden. Achteraf kan je ook nog eens denken over Services te gebruiken, zodat meerdere applicaties dezelfde services kunnen aanspreken.

De Data Access Layer hoort in mijn ogen sowieso in een aparte class library.
zo kan je hem gemakkelijk volledig kopiëren naar een nieuw project.

Utils zoals een Mailer, extra string functies die je graag gebruikt, en vele anderen...
zet je beter ook in een aparte class library zodat als je aan een nieuwe applicatie begint, heb je die al mooi apart staan en kan je dit ook weer gewoon kopiëren zonder dingen uit elkaar moeten te trekken.

grt

Laatst bewerkt:
Class Libraries. Interessant! Ik ben utieraard meteen op zoek gegaan hoe dit werkt. Nu vind ik netjes tutorials hoe ik class libraries maak echter blijf nu voor mij weer onduidelijk of ik dit als compleet afzonderlijke projecten moet zien of dat deze in dezelfde solution moeten komen. Tevens de vraag in hoeverre dit mijn testen van de applicatie gaat beinvloeden.

Ook vraag ik me nu af of de verschillende projecten (waarvan ik vermoed dat ze in dezelfde solution komen) elkaar "blindelings" kunnen vinden of dat ik hier mogelijk ook nog extra dingen voor in dien te stellen.

Gr.

Laatst bewerkt:
de class libraries kan je als blokken van de solution bekijken.
Het blijft eigenlijk onderdeel van jouw solution en om het te koppelen dien je enkel een Reference toe te voegen aan het project waar je graag die class library will gebruiken.

Je kan het een beetje met een auto vergelijken.
Neem dat de auto de solution is, en de motor is een class library.

de motor is een onderdeel van jouw applicatie, met een functionaliteit, maar op zich kan hij alleen niet veel verrichten. Hij heeft een functionaliteit die in meerdere solutions (auto's) kan dienen, maar apart stelt hij maar juist een motor voor.

Je zet dus dingen zoals een motor apart (in een class library) om hem op meerdere auto's te kunnen gebruiken.

de loop van het programmeren wordt hier alleen maar gemakkelijker mee omdat je sneller en gerichter kan zoeken. je weet waar de motor staat, dus een onderdeel van de motor is ook weer snel gevonden.

op debuggen verlies je geen kracht, hij gaat je class libraries gewoon mee debuggen als code.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan