Wat zet je op SSD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmpauw

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Ik ga een nieuwe laptop kopen met een 1TB harde schijf + 128gb SSD.

Ik heb begrepen dat je zware programma's op SSD zet en data op de harde schijf. Heel erg grofweg en algemeen geformuleerd.
Nu heb ik:

- Windows 10
- Office 15
- Pinnacle 17
- Adobe CS4 (vooral voor Photoshop en InDesign)

Verder heb ik nog 35gb SSD gereserveerd voor andere software.

Mijn vragen hierbij zijn:

1. Gaat dit allemaal lukken / passen op een 128gb SSD?
  2. Pinnacle heeft folders voor:
    • 1) Core engine = Studio
    • 2) Content (effecten, etc.)
    • 3) Data: de te bewerken videobestanden
    • 4) Rendering
    Moet dit alles bij voorkeur op SSD? Of zijn er dingen die beter op de gewone harde schijf kunnen?

Mijn voorkeur gaat uit van windows en de allerbelangrijkste programma's (zo min mogelijk) op de ssd. Zelf hou ik minimaal 30GB van de ssd gereserveerd als werkruimte.
De werkfolders van je genoemde programma's zou ik naar de HDD laten verwijzen.
Pinnacle en adobe zijn redelijke ruimtevreters, vandaar de verwijzing van de werkfolders naar de HDD.

Volgens mij had je deze vraag mooi kunnen combineren met deze.

Laatst bewerkt:
Neem je een grotere, zo veel prijsverschil zit er niet tussen.

Inderdaad. 128GB vind ik ook wat krap.
Zelf heb ik er al een aantal voorzien van een 240GB SSD.

Van mijn 128GB ik heb ik de helft over en dat met ruim 1500packages geïnstalleerd. Linux:love:

Windows en basically alle basisprogrammas .
Ook zou ik de "core" map op de ssd zetten aangezien het programma hieruit start.

Verder doe je er goed aan de prullenbak NIET op de ssd te zetten want dat scheelt weer ruimte (rechtermuisknop->eigenschappen)

128GB kan als je je beperkt tot Windows en de software. Genoeg geheugen in de laptop ( =>8GB). En alle data op de 2e schijf. Bij 8 GB of meer in je laptop kun je de swapfile gerust verplaatsen naar de 2e schijf.

Ik gebruik de primaire SSD in mijn PC alleen voor windows en systeem gerelateerde software.
Dan heb ik een tweede SSD voor alle applicaties, waaronder games en tenslotte een 2TB HD voor de data, temp-files, maar ook het virtual storage daar ik de SSD zo veel als mogelijk read-only wil houden.

Okay, heb inmiddels een nieuwe laptop aangeschaft: Dell Inspiron 15 7000 series, i7-6700HQ, 16gb RAM, 128gb SSD, 1TB HDD.

Helaas was het niet mogelijk om een 250gb SSD erin te bestellen, maar dat ga ik waarschijnlijk over een poosje alsnog doen.

Voor nu een vraagje: ik heb begrepen dat je een SSD vooral moet gebruiken voor 'lezen' en zo min mogelijk voor 'schrijven'. Nu is de USERS folder er eentje waarin veel geschreven wordt.

Is het verstandig om deze hele map op de HDD te zetten? Zo ja, wat is de meest veilige manier om dat te doen?
Ik heb het gisteren gedaan met sysprep (via een tutorial van tenforums.com), maar dat resulteerde in niet-werkende accounts.

Verplaatsen van de Users-map is een optie alleen het euvel waar jij op doelt, hoe vaak een geheugencell herschreven kan worden, is bij de moderne SSD's geen punt meer.
Ik zou betreffende map dus gewoon laten staan waar hij staat.

Volkomen met scrapheap eens. Moderne ssd's hebben geen problemen meer met beperkte schrijf cycles. Hardwareinfo heeft hier een mooie livestream over gedaan.

Veel plezier met de laptop!

Er is een heel goeie reden, los van ssd of HD, om de mappen die onder de eigen user-naam staan op een andere SSD/HD te zetten dan waar windows staat en dat is vanuit een beveiligingsreden. Als Windows om wat voor een reden dan ook niet meer functioneert en herinstallatie onvermijdelijk is blijft de belangrijke user-data behouden als deze op een andere HD/SSD staat.
Overigens kan, voor zover ik weet, alleen de user-data/mappen die zichtbaar is/zijn verplaatst worden naar een andere partitie dan de c:
Met de zogenaamde "verborgen bestanden en mappen" gaat dat niet.

Schoone schrijft hier duidelijke artikelen over: https://www.schoonepc.nl/instal/persoonlijke_mappen_en_bestanden_verplaatsen.html

Laatst bewerkt:
mastermindzh zei:
Van mijn 128GB ik heb ik de helft over en dat met ruim 1500packages geïnstalleerd. Linux
Ja, hier ook ;)

Verder ga ik mee met Jackall:
Mijn voorkeur gaat uit van windows en de allerbelangrijkste programma's (zo min mogelijk) op de ssd. Zelf hou ik minimaal 30GB van de ssd gereserveerd als werkruimte.
De werkfolders van je genoemde programma's zou ik naar de HDD laten verwijzen.
Pinnacle en adobe zijn redelijke ruimtevreters, vandaar de verwijzing van de werkfolders naar de HDD.

Dus niet alles op die SSD, maar het belangrijkste en dat is de boot, en wat proggies. De rest verwijs je door naar je HDD.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan