Wat zijn de +/- van crosfire?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SnowLeopard

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2011
Goedenavond,

Ik zit er misschien over te denken een tweede videokaart in mijn PC te steken.
Nou had ik al het een en ander gelezen op deze site:http://www.gamez.nl/action/826-112-reddings-helikopter/special/8381-hardware-de-onzin-van-sli-en-crossfire.html maar hier word ik ook niet echt wijzer van. Zoals ik het lees schijnt het allemaal niet echt lekker te werken, maar de reacties die erbij staan zijn uit 2006.
Dus er zal in de tussentijd vast al wel het een en ander zijn veranderd. Ik hoop dat jullie me wat meer uitleg kunnen geven over crosfire wat zijn de +/- en waar moet ik op letten bij het kopen van een 2 videokaart.

mvg Snowleopard, :thumb:

Nou, wat volgens mij een zeer grote rol speelt, is dat het dan wel 2 dezelfde zijn. Dus een kaartje erbijinsteken zal niet werken...
Ik zou het zelf nooit doen, je kunt beter de beste videokaart kopen, dan 2, dat heb ik iedereen die zich hierover heeft gebogen nog horen zeggen

En als je het dan toch gaat doen, ga dan na of je moederbord dat überhaupt wel aan kan!

OHJA BELANGRIJK:
1+1=1.5
1+1+1=1.75
1+1+1+1=1.88
enz....
temiste als je kijkt naar het uiteindelijke resultaat...

Oke, hartelijk dank voor je informatie.
Ik heb nu een Saphire HD5850 Toxic 1GB erin zitten maar vroeg me af of er echt verschillen waarneembaar zijn?

mvg Snowleopard, :thumb:

nou, wat ik al zij, het moeten absoluut 2 dezelfde zijn! anders is er een risico dat de boel in de soep loopt/crashed enzo...

je moet letten op je voeding die dit aankan

verder hoeft het niet precies de zelfde tezijn zolang de GPU (HD5850) chip het zelfde is
merk maak niet uit

voor 2 HD5850 in 1 kast heb je tog wel een 750Watts voeding nodig

meschien is het handig om je volledige specificaties te melden

klopt(had ik nog niet eens over nagedacht :p) en ik heb gelezen dat die ook nog heel duur zijn, 500W is het max in de gewone winkels... voor normale prijzen...

en onthoudt wel dit hé:
1+1=1.5
1+1+1=1.75
1+1+1+1=1.88

het is volgens mij gewoon voor snobs, je kunt beter 1 hele goede kopen...

ik weet niet waar jij die schema vandaan hebt gehaald
maar dat ligt puur aan het moederbord en hoe goed de game met crossfire/sli omgaat

sommige kaarten zijn beter in crossfire dan 1 dure kaart
2 x HD5850 doet al veel beter dan een HD6950 maar nogmaals dit ligt dus aan het spel

een HD5850 kost 112 euro tjonge die zijn goedkoop geworden O.O

Laatst bewerkt:
Systeemkast
Cooler Master 690 II Advanced
Moederbord
Asus Rampage II Gene X58 FRG SA
Processor
Intel Core i7 930 Boxed
Geheugen
Kingston KVR1333D3N9K3/6G, 6GBDDR3-1333 PC3-10600 KIT
Koeler
Scythe Mugen 2
Harddisk(s)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB| OZC Vertex 30GB
Videokaart(en)
Sapp1GB D5 X HD5850 TOXIC
Internetverbinding(en)
LAN
Besturingssysteem
Windows 7
Voeding
Cooler Master,R Power,620W

Is 620W niet genoeg?

Toen ik hem kocht was ie €309

1265974798.jpeg

Laatst bewerkt:
hmm het kan maar tis wel krap
de kans is er wel dat hij het net niet trekt

1 HD5850 vraagt om 188watts bij full load

dat x 2 = 376watts
de voeding heeft 3 x 12 v rails die 19 amps kunnen leveren
dat is 228watts per 12 v rail
de voeding geeft aan dat hij 512watts combined over de drie 12v rails kan leveren

dat zou dus genoeg moeten zijn voor HD5850 in crossfire

en dan moet je nog de rest van het systeem erbij zetten dus tis wel krap

Laatst bewerkt:
Maar heeft het zin om het te doen of is het verschil zo minimaal dat het toch niet te zien is.

nou, het zal wel IETS helpen, maar heb je het geld en moeite enzo ervoor over, want je pc wordt echt geen 2x beter.... je hebt tenslotte al een hele goede videokaart erinzitten.

Oke dan ben ik daarover uit dat ga ik dan maar niet doen. :p

Ik weet niet of ik deze vraag ook hier kan stellen maar maakt waterkoeling een groot verschil voor je cpu?

mvg Snowleopard,

Ik weet wel dat waterkoeling kapot kan gaan en je systeem kapot kan maken...
maar het koelt meestal wel een stuk beter.
Wordt je pc dan erg heet? want dan is dat zeker geen overbodige luxe. Het is namelijk heel belangrijk dat een pc koud blijft voor de prestaties.

PS: vloeistofkoeling is meestal niet met water!

nou, het zal wel IETS helpen, maar heb je het geld en moeite enzo ervoor over, want je pc wordt echt geen 2x beter.... je hebt tenslotte al een hele goede videokaart erinzitten.

je kijk hierop is verkeerd
altans niet volledig je moet ook naar de prijs kijken

hij heeft al 1 HD5850 die kan hij verkopen voor 100 euro
1 HD6950 kost +/- 200 euro
1 HD5850 kost +/- 100 euro

2 HD5850 in crossfire = sterker dan 1 HD6950

met andere woorden Crossfire helpt wel degenlijk
zeker als je al een kaart hebt
en zijn moederbord ondersteund het volledig dus CF is wel een goede keuze als hij op budget zit

Laatst bewerkt:
tuurlijk, zeker als je eraan denkt dat stroom 4-5 cent per uur kost(nu ongeveer), en straks 8-9 cent, da's over een half jaar al fors duurder als je een beetje gamed ;)
750 Watt voeding is echt heel veel hoor, tenzij jij de stroomrekening niet hoeft te betalen... :p

tuurlijk, zeker als je eraan denkt dat stroom 4-5 cent per uur kost(nu ongeveer), en straks 8-9 cent, da's over een half jaar al fors duurder als je een beetje gamed ;)
750 Watt voeding is echt heel veel hoor, tenzij jij de stroomrekening niet hoeft te betalen... :p

denk effe na voordat je wat schrijft

een HD5850 verbruikt max 188wattage dit is alleen als je hem ook ECHT belast met zware applicaties
als hij in idle runt zal hij veel minder verbruiken

verder was mijn schatting verkeerd en heb je al genoeg aan een 600watts voeding

verder hoor je een goede stroomrekening te verwachten met gaming pc's daar zijn ze namelijk ook voor gemaakt
niet te vergeten dat de nieuwe kaarten net zo veel stroom verbruiken
dus die HD5850 zijn redenlijk zuinig

Laatst bewerkt:
Jij zegt't ;)
ik denk dat dat zeker meer dan 1-2 cent / uur meer kost, maar ik zeg al: Gaat het op wat je er mee wilt kunnen, of wil je ook nog op de centen letten?
Mij lijkt dat SnowLeopard nu wel genoeg informatie heeft om een besslising te kunnen nemen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan