wat zijn de vreemde tekens in de tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Ik krijg regelmatig een bestand ter correctie met vreemde tekens in, zoals kleine rondjes die zich als spatie gedragen en een pijltje die fungeert als Enter. De leverancier weet niet hoe dat gebeurt en ik vind het ook een beetje bizar. Met name de pijltjes zijn ook lastig in gebruik, want zo kun je bijvoorbeeld geen opsomming maken. In mijn eigen teksten zie ik ze werkelijk nooit

Iemand een idee hoe deze ontstaan en waar ze goed voor zijn?

Bijlagen

Ik zie geen rare dingen in het bestand, behalve in stukken als:
Samenwerking: Bij het initiatief werkt het Davidsfonds
waar elke 'normale' spatie is vervangen door een harde spatie. En dat is in zo'n tekst niet nodig. Je veroorzaakt alleen maar problemen doordat de tekst nu als één woord reageert, en de zin dus niet meer normaal afbreekt. Die harde spaties zijn ofwel door de oorspronkelijke typist neergezet, ofwel komen uit een webpagina, waarin soms ook wel eens rare conversies uit voortkomen.

Zoals OctaFish aangeeft, bij mij ook niets raars.
Verder staan er meer Harde spaties in het stukje.
Misschien maak je een schermkopie, printscreen, en plaatst die hier?

Ik krijg regelmatig een bestand ter correctie met vreemde tekens in, zoals kleine rondjes die zich als spatie gedragen en een pijltje die fungeert als Enter.
Ik snap ineens wat TS eigenlijk vreemd vind, en dat moet dan toch echt bij degene die de tekst aanlevert gezocht worden. De 'kleine rondjes' die zich als spatie gedragen' zijn ook spaties, alleen dus harde spaties. Die maak je door bij het typen op <Ctrl>+<spatiebalk> te drukken. En het 'pijltje die fungeert als Enter' is in werkelijkheid een regeleinde en geen alineamarkering. De laatste maak je door op <Enter> te drukken, de eerste met <Shift>+<Enter>. En ook dat is dus een uiterst legitiem gebruik van de <Enter> toets.
Regeleindes gebruik je om een nieuwe regel binnen een alinea te maken. Bij opsommingen gebruik je ze als je geen nieuw opsommingsteken of nummer wilt, maar aanvullende tekst onder een punt wilt typen. Uitermate vaak gebruikt dus!
Nogmaals: die 'vervangingen' krijg je wel eens als je een tekst van het internet afplukt, of een tekst krijgt van een overijverige typist die het verschil niet weet tussen een gewone spatie en een harde spatie en voor de zekerheid dus maar overal een harde spatie typt :).
We kunnen dus concluderen dat er helemaal niets mankeert aan je tekst, maar dat de bron verkeerd is aangemaakt.
Een simpele oplossing is: gebruik <Zoeken en vervangen> om alle harde spaties te vervangen door gewone spaties, en alle regeleindes door alineamarkeringen. Dan heb je in ieder geval de basis instellingen weer terug. Bij een goed opgemaakt document raak je dan van de wal ver in de sloot, want dan verziek je het document juist enorm :D.

Het is zoals OctaFish zegt, de gekke rondjes en de pijltjes. Ik kan ze allebei reproduceren behalve dat de harde spatie niet Ctrl-Spatie is maar Ctrl-Shift-Spatie, een toetscombinatie waarmee woorden bij elkaar blijven. Ik gebruik dat eigenlijk regelmatig, maar had die rondjes nooit opgemerkt.
In de bijgesloten tekst is er duidelijk sprake van een fout gebruik van Spatie en de Enter. Ik heb al een afspraak gemaakt met de leverancier om enig elementair Wordgebruik bij te brengen. Het moet immers ook maar eens afgelopen zijn met handmatige opsommingen of uitlijningen met behulp van de spatiebalk...

beiden hartelijk dank

Laatst bewerkt:
Heb je helemaal gelijk mee, die laatste opmerking. Ik heb, omdat ik de harde spatie ook erg regelmatig gebruik, het toetsenbord aangepast. Vandaar de 'foute' toetscombinatie, was ik even vergeten :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan