water op laptop: aandoen of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmie1

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2009
Goedenavond,

Mijn moeder heeft een Acer aspire 1642wlmi laptop. Deze is al redelijk oud.
Hij heeft een Pentium processor 1,6 ghz, 1,5 gb RAM en 60 gb harde schijf.
De laptop heeft het laatste halfjaar allerlei kuren gehad die ik steeds verholpen heb.
Bankje RAM erbijgedaan, andere koeling, nieuwe netwerkadapter, etc.
De harde schijf heb ik laatst met SpeedFAN Smart geanalyseerd, hij geeft maar 5 blokjes performance en 1 blokje fitness.
Gisteren liet ze er een kop water over vallen. Ik heb hem opengemaakt, het water is opgedroogd.
Zou ik deze laptop zonder gevaar nu kunnen opstarten en zou ze hem dan weer een tijd kunnen gebruiken?
Of zou ik toch een nieuwe kopen? Ik denk persoonlijk dat het de moeite niet meer loont om de laptop te repareren...
Ze gebruikt hem nu voor haar werk en heeft nooit het geduld gehad om mij een backup te laten maken.
Dit lijkt me wel nodig aangezien de toestand van de harde schijf...?

Timmie1

als de laptop sinds hij nat is geweest niet heeft aangestaan dan valt er nog redelijk wat te redden
echter raad ik je wel aan om de hardschijf uit de laptop te halen en deze de plaatsen in een computer waarvan je weet dat hij het doet
dan de bestanden te back-uppen zodat je in ieder geval de data hebt van je moeder

als dat dan gedaan is kun je altijd proberen of de laptop nog aanspringt zoniet dan raad ik je aan om een nieuwe te kopen
een laptop met een oude pentium processor is het redden idd niet meer waard

Ok, in zo een geval als het apparaat zonder stroom staat is niet zozeer het water een probleem, want dat verdampt wel met genoeg geduld, maar de chemische verbindingen zoals zouten & kalk. Die zijn nl. de werkelijke oorzaak waardoor water geleidende eigenschappen krijgt, & na opdrogen op printplaten etc. zorgt het residu voor kortsluiting.

Ow, dan valt het nog mee(denk ik). Het was gefilterd water, met zo'n Brita waterkan met zuiveringscartridge... Heb hem gelijk uit laten druppelen, inderdaad ook uitgespoten met lucht terwijl hij open was

M'n moeder heeft het in mijn afwezigheid met een föhn gefönt, maar dat vond ik geen goed idee...?

Ik denk niet dat iemand nu kan inschatten of hij het doet of niet, volg firestorm's advies op en probeer het maar ;)

Nou, gedestilleerd water kun je zo drinken,maar smaakt nergens naar.
Maar de kans is dat je toetsenbord nog maar gedeeltelijk werkt.
Koop een nieuwe laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan