Waterkoeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.

winnie de pooh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 okt 2004
Hallo allemaal.

Ik ben van plan om over te stappen naar waterkoeling, omdat mijn pc nogal wat geluid maakt:( Ik heb alle fan's al schoongemaakt etc. Ik vind waterkoeling ook wel mooi staan in mijn casemod. Minder kabeltjes voor al die fan's e.d. Alleen slangetjes met water, maar dat vind ik wel mooi staan:).
Ik heb al een beetje gekeken op internet, maar om zo'n ding naast mijn pc te hebben staan:shocked:

Kan iemand mij een eenvoudig waterkoelings systeem vertellen?
Heeft iemand ervaring met waterkoeling?
Wat kan je allemaal koelen? Ik zie op dat plaatje de processor en de videokaart. Kan je ook je Harde Schijf hiermee koelen?

Alvast Bedankt:thumb:.

Laatst bewerkt:
hahaha!:p :D. Dat is echt grappig!

Waar heb jij op gezocht met google? 'Alles wat fout kan gaan met waterkoeling?' :p
Nee zo moet ik het niet doen. Misschien dat ik het dan wel laat doen:cool:

Hoi,

Ziet er mooi uit! Ik ga eens rondkijken:p

Nog mensen met wat ervaringen?

De OC-Shop heeft voor mij een nieuwe pc met waterkoeling samengesteld, anderhalf jaar geleden.
Hebben ze heel goed gedaan.

En wat kosten dat toen bij jou?

Ik zag op die site dat ze alleen nog maar on-line verkopen:confused:

Intel P4 3Ghz, Epox 4PDA5, 1 GB DDR400 (2 x 512), Asus V9570-TD/256, 4x Maxtor S-ATA: 2x 80 GB, 2x 200 GB, 2 x Maxtor P-ATA 150 / 300 GB, Audigy 2 ZS, Plextor PX-116A, Plextor PX-712A, voeding Yesico 420W, Technotrend DVB-S 1.6 Premium Edition, Lian Li PC-71, Yesico FL-420ATX(T), waterkoeling Swiftech, luidsprekers Altec Lansing MX 5021 THX

Dit kostte zo'n € 3000.

Alleen on-line.. is dat een bezwaar?

Weet je ook wat die Waterkoeling apart kosten? Van Swiftec is de waterkoeling?

Dat kun je nu mooi op de website van de OC-Shop zien.
En je kunt ook een vraag stellen op die website.

Ik heb nu een waterkoeling set van Koolance, het is een set met pomp, radiotor en buisjes ingebouwd in een chieftec kast met temperatuur weergave, cpu koel unit moet je erbij kopen. Kast was iets van 200€ en cpu koelertje 50€ zo uit mijn hoofd. Je kunt die kasten ook bij www.Mycom.nl bestellen.
Heb nu al jaar deze kast en zeer tevreden mee :D

Succes nog :thumb:

Laatst bewerkt:
als je waterkoeling neemt moet je speciaal water nemen wat niet geleidt. klinkt nogal raar, maar daar zitten volgens mij geen mineralen meer in ofzo, zodat geen elektriciteit meer geleid wordt.:confused:

als je waterkoeling neemt en het gaat lekken heb je kans dat je hele computer naar de maan is, dus kijk wel uit..

er bestaan echt nog wel kleine waterkoelingen.
maar voor je harde schijf heb ik niks gezien aan waterkoeling, daarvoor heb je in ieder geval nog heatpipe omhulsels en andere geleidende omhulsels; maar je kan ook zorgen voor een veel caseventilators. koop vooral ventilators die weinig geluid maken.
ik koop ze meestal bij azerty.nl daar staat ook bij de meeste ventilators hoeveel decibel geluid ze maken.

en als je echt een stille computer wil hebben kan je extra stille onderdelen kopen bij ikbenstil.nl(niet alle producten van hun staat daarop) dus dan zou je er naartoe moeten gaan.
zij zitten in amsterdam en ze hebben hun eigen extra stille versies van hardware en bouwen stille computers

waterkoeling kan dus best risicovol zijn en overbodig, maar dat is mijn eigen mening.

succes bij het kiezen! ;)

Laatst bewerkt:
ik heb een setje van asetek gekocht en ben er zeer blij mee. heb de cpu, gpu en de chipset watergekoeld.
ik heb dit toen gedaan om verder te kunnen gaan met overklokken en ook om de pc stil te krijgen.
Als je het alleen zou doen om een stillere pc te krijgen kun je beter een nieuwe kast aanschaffen en deze prepareren om het geluid 'binnen' te houden.
neem een fancontroller en sluit al je fans daar op aan. ik heb een zalman fancontroller voor 6 fans en als minimaal draait is de pc echt heel stil. koop er een paar stille fans bij (wel duurder dan normaal ma altijd goedkoper dan waterkoeling)

en dat water is gedemineraliseerd water dat je voor €0,50 bij de drogist kan kopen. gewoon kleinigheidje wat je nie mag vergeten. Voorkomt corrosie op je koelingsblokjes.

als je waterkoeling wil waar je nie veel voor hoeft te denken moet je gewoon een setje kopen, maar als je je hdd ook wil waterkoelen (wat ik persoonlijk nogal overbodig vind) zit je direct al moeilijker te doen en moet je rekening houden met andere dingen zoals lengtes van slangen clips pompcapaciteit en anderen.
Daar komt nog bij dat als je dit allemaal goed voor elkaar wil hebben (dus nie zo'n prutsersetje) dat je ontzettend veel geld kwijt bent. en dat voor alleen een iets stillere pc (die er dan wel ontzettend vet uit ziet maar das bijzaak).

Wat je kunt doen is je goed gaan verdiepen wat je met welke waterkoeling kunt.
zoek een setje op wat in de richting komt van je behoeften en ga daarna hetzelfde setje samenstellen maar dan met je eigen aanpassingen (hdd-koeling)

Succes er mee!

kwaksmak zei:
en dat water is gedemineraliseerd water dat je voor €0,50 bij de drogist kan kopen. gewoon kleinigheidje wat je nie mag vergeten. Voorkomt corrosie op je koelingsblokjes.
Engine Ice is de koelvloeistof die ik gebruik / moet gebruiken. Is heel wat duurder dan gedemineraliseerd water, maar is geschikt voor hoge temperaturen.
Wordt gebruikt in de racewereld!

Laatst bewerkt:
Dick Borstlap zei:
Engine Ice is de koelvloeistof ik gebruik / moet gebruiken. Is heel wat duurder dan gedemineraliseerd water, maar is geschikt voor hoge temperaturen.
Wordt gebruikt in de racewereld!

beetje loze info vind je ook nie? aangezien ie et over een 'eenvoudige waterkoeling' heeft.

offtopic: miss dat je me een link wil sturen waar wat info en foto's op staan over die pc? ben wel heel benieuwd wat voor bak et is...

met de warme temperaturen van deze zomer, begin ik mij lichtjes zorgen te maken over de warmteafvoer van mijn pc, de laatste dagen staan de fans constant te brullen, waarna ik het idee opvatte om toch maar eens te gaan denken aan waterkoeling, om enigzins een stillere pc te bekomen, anderzijds een mooier effect te hebben (met mijn uvlamp en met doorzichtige slangetjes met uvvloeistof zou dit wel heel leuk kunnen worden) en ook voor mijn pc toch minstens 15°C koeler te krijgen, hiermee bedoel ik vooral mijn grafische kart, want mijn exemplaar (saphire radeon X800 GTO²) is niet echt een superkaart, maar wanneer je hem met het bijgeleverde programma overklokt, zijn de prestaties 30% beter (getest met 3dmark) waardoor de temperatuur al een aantal keer alarmerend werd (79°C is het hoogste dat ik ooit waargenomen heb, maar dit vind ik absoluut niet veilig. vervolgens is er ook nog de chipset die watergekoeld moet worden, want deze wordt nu passief gekoeld door een heatpipe die gekoeld wordt met behulp van de cpukoeling, maar als ik de cpu watergekoeld maak, wordt mijn chipset+ nog wat condensatortjes en spoeltjes die bij de heatpipe staan niet meergekoeld. ter informatie: mijn moederbord is de asus A8N sli premium.
ik ben eigenlijk op zoek naar een waterkoelingssysteem met een externe vloeistoftank, zo groot mogelijk, een aparte pomp, de mogelijkheid om cpu, gpu en chipset te koelen en een zo groot mogelijke radiator. dit alles zou ik dan verwerken in een uitbreiding bovenop mijn case.

enige suggesties, ervaringen of opmerkingen?

Hallo

Veel motherboards met waterkoeling sneuvelen voortijdig ....

Want , men vergeet dat de spanningsregelaars en condensatoren rondom b.v.b. de c.p.u. ook een koeling vereisen.

De boel loopt warm , condensatoren drogen uiteindelijk uit , exit motherboard.

Hou hier dus wel rekening mee.

Peter

ik ben dan ook niet van plan om de casefans van mijn pc te verwijderen, in tegendeel, vooraan zal ik de luchttoevoer meer vrijmaken en mijn fan van 80mm vervangen door een 120mm exemplaar, achteraan maak ik de luchttoevoer ook vrij van mijn 120mm fan (door rooster weg te nemen. hierdoor heb ik wel meer stof, maar ik heb zowiezo de gewoonte van mijn case nu en dan te stofzuigen. zou voldoende luchtverversing in de case niet volstaan om de condensatortjes en spoeltjes af te koelen?

Hallo

Smoorspoelen worden normaal niet warm .

Wat ik wel in de gaten zou houden zijn de spanningsregelaars rondom de c.p.u. en de elektrolytische condensatoren "elco's" .

Deze durven wel eens op te warmen door "stralingswarmte" van de c.p.u.

Ik zou hier persoonlijk controleren of deze niet te warm worden met de case open , zo heb je onmiddelijk "worst case scenario" .

P.s.:

Stofvrij maken d.m.v. een stofzuiger doe ik nooit :

Risico opzuigen kleine componenten "jumpertjes" en ... mogelijke opbouw van statische elektriciteit , de meeste stofzuigers zijn immers niet meer geaard , maar dubbel geisoleerd.

Ik doe het altijd d.m.v. luchtdruk , met de p.c. geaard , uiteraard blokker ik dan even de ventilatoren .

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan