watermerk in het document

Status
Niet open voor verdere reacties.

anstof

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
394
Ik wil graag in één document van mijn website ´n watermerk als achtergrond, maar weet niet hoe ik dit gedaan moet krijgen. Ik heb een leuke afbeelding bewerkt in Word en zo een document met ´n watermerk verkregen maar hoe krijg ik deze op de website. Heb dit document al opgeslagen als "webpagina" en geplaatst in de map waar al de documenten en plaatjess zitten van de site. Toch krijg ik hem niet in een pagina gezet. Weet iemand raad ?

Anton.
 
welke programma gebruik je voor het beheeren en updaten van je web site? je kun zowiezo Editen met word of text pad dan type je deze regels:
</head>

<body>

<body background="Imagex.gif" bgproperties="fixed">
waar "imagex.gif"is je watermark word documents word die most je gif of bmp opslaan.
 
watermerk

Dat was ik even vergeten te vermelden, ik gebruik "HomeSite 5" als editor en ik heb inderdaad in Word een afbeelding gemaakt met een watermerk maar ik kan hem niet opslaan als gif of bmp.

Mvg, Anton.
 
je kunt gewoon de plaatje kopieeren vanuit word naar paint, en opslaan de nieuwe plaatje onder paint als bmp.
 
watermerk

Sorry, maar dat gaat niet.
Ik heb dat geprobeerd maar ik kan, als ik het watermerk heb gemaakt in Word, niet met rechts klikken en op kopiëren klikken. Dat werkt niet, die keuze is niet actief en als ik hem opsla als .doc bestand en hem dan in paint wil openen krijg ik te zien dat paint dit bestand niet kan openen:

Mvg, Anton
 
kun je dan via Edit\Select all of Ctrl +A en dan Ctrl +c kopieeren en Ctrl +v plakken?
 
watermerk

Nee, helaas ook dat lukt niet.
Ik maak het watermerk in Word via opmaak/achtergrond/afgedrukt watermerk en dan in het venstertje "afgedrukt watermerk" figuur als watermerk. Dan komt het watermerk op het document maar kan hem niet kopieëren. Ik kan wel een gewoon document kopieëren maar niet het document met het watermerk.

Mvg,. Anton.
 
Probeer het volgende eens:

Sla het Word document op als html file. Ga naar de directory waar he de html file hebt opgeslagen en je ziet dat je watermerk een mooie gif of jpg is geworden.
Upload deze afbeelding naar de server en zet in de de HTML code dan de eerder beschreven code
</head>
<body>
<body background="Imagex.gif" bgproperties="fixed">


Erik
 
watermerk

Dat is volgens mij het probleem, ik kan gewoon dat watermerk maken maar als ik hem opsla als "opslaan als webpagina" en bijvoorbeeld opsla in "mijn documenten" dan staat hij daar gewoom in htm of html. Ik krijg hem niet als .jpg of .gif (Ik gebruik Office XP).
Ik kan wel een watermerk aanmaken in een editor zoals "dreamweaver" of "frontpage" maar ik vind het leuker om dit in "HomeSite" te doen, daar leer ik meer van.

Mvg, Anton.
 
Ik weet niet wat voor programma's voor plaatjes je in bezit hebt.

Heb je een programma als photoshop of paint shop pro, dan kun je via de optie "opacity" een watermerk maken.

Heb je dit allemaal niet. Maak dan in Word een watermerk van je plaatje, druk op 'Alt + Print Screen' (PrintScreen, PrtScn, zit rechtbovenaan je toestenbord, naast de F-toetsen).
Door op Alt-PrtScn te drukken woord het hele venster/beeldscherm opgeslagen op het clipboard.
Ga nu naar Paint toe, en zeg plakken, of 'crtl + V'.
Nu zie je het hele beeldscherm in je paint venster. Nu kun je met het het 'Dotted Vierkantje' helemaal linksbovenin je toolbar van paint, het watermerk eruit halen. Sla dit op als achtergrond_watermerk.bmp/.jpg en je hebt een plaatje van je watermerk.


Als je dit plaatje ook nog mooi gecentreerd op je achtergrond wil moet je het volgende aan je body tag toevoegen:

style="background-image: url('achtergrond_watermerk.bmp');background-repeat: no-repeat;background-position: left center;"

Dit zou moeten werken

m.v.g.

Wouter
 
watermerk

Dag Wouter,

Bedankt voor de tip, ik ben al een heel eind.
Alleen dat laatste lukt me niet en dat is in paint het "Dotted Vierkantje", ik kan dat vierkantje nergens vinden (als het al een vierkantje is wat jij bedoeld).
Kun jij me vertellen waar ik dat kan vinden, bij mij staat dat niet links bovenaan.

Mvg, Anton.
 
Ohw, kwas een beetje vaag die avond, maar het 'Dotted Vierkantje' is de button "Selecteren". Het bevind zich bovenaan in je toolbar

(daar heb je een ster, en een vierkantje)
Het zit boven "opvullen"

Ik hoop dat je nu snapt welke ik bedoel. Ik kan zo slecht beschrijven :'(-lol-

Wouter

p.s.

Als het niet lukt, kun je het plaatje naar mijn mail sturen. Dan doe ik het wel even in Photoshop. Is ietsje mooier dan in paint.
 
watermerk

He Wouter,

Het is gelukt, bedankt !

Toch nog even een paar vraagjes als het mag.

Nu staat dat watermerk in het document maar er zijn ook randen zichtbaar en het plaatje (tekst in dit geval) en het woord "SUZUKI" (daar gaat het om, dat is de tekst) heb ik in word één keer geplaatst in het document maar komt op de site vier keer terug. Ik weet dat hij het document helemaal opvuld met dit woord, hoe krijg ik het voor elkaar om dat woord maar één keer in het document te zien.

Ik gebruik sinds kort ook Paint Shop Pro 7 maar ben er nog niet zo goed in thuis vooral omdat het allemaal in het engels is, zou ik dit programma beter kunnen gebruiken voor dit soort zaken ?

Mvg, Anton.
 
Dag Anton,

Natuurlijk kun je veel beter een programma als Paint Shop Pro gebruiken. Het geeft je veel meer mogelijkheden dan een paint. (Ik vraag me soms af waarvoor paint op de markt is gebracht, terwijl er zoveel betere programma's waren).

Zelf gebruik ik het liefst Photoshop, omdat het iets overzichtelijker is, en je de FX via een soort van 'OverLay' invoegt, en dat je dat FX dus zo aan kunt passen. Paint Shop Pro is een FX toevoegen, en niet meer wijzigbaar.

To Da Point:
De Instellingen van Internet Explorer zijn zo dat de achtergrond altijd herhaalt, tenzij anders aangegeven.
Daarvoor moet je in je <body> tag, waar je achtergrond ingesteld staat dit zinnetje toevoegen:


style="background-image: url('achtergrond_watermerk.bmp');background-repeat: no-repeat;background-position: left center;"


Even een verklaring van wat hierboven voor script staat:

Style
Style soort van programma dat puur voor opmaak zorgt. Je kunt dit op bijna iedere HTML-tag toevoegen.
Een belangrijk punt van Style is dat variables anders ingesteld worden.
Normaal zeg je voor bv een plaat:
src="achtergrond_watermerk.bmp"
In 'Style' is dit anders:
src:'achtergrond_watermerk.bmp";
inplaats van het = teken, gebruik je een :
Ook zet je achter iedere optie een ;
Let op! Om een Style-tag te openen Style="gegegevengs" gebruik je een "
als je dus je plaatje aangeeft mag je geen " gebruiken, maar moet je '. Een " had de style tag afgesloten

---

background-image
Hiermee geef je aan dat je het Achtergond Plaatje gaat instellen.

Hierachter zet je de URL()['/b] tag, met tussen de haakjes de URL van het bestandje.

De ; sluit de Background-Image tag af.

---

background-repeat
Deze tag zou lijkt mij bij background-image kunnen horen, maar dat doet het niet!!

Hier stel je in of het plaatje zich moet herhalen of niet. (Wat jij dus nodig hebt)

no-repeat stelt in dat er helemaal niet herhaalt wordt. Je kunt ook nog instellen dat hij alleen naar over de X moet herhalen, of alleen over de Y, maar dat is nu niet van belang.

----


Background-position
Dit stelt in waar de achtergrond uitgelijnd moet worden.
Left Center Dit lijnt de achtergrond links in het midden van de pagina uit. Hier kun je nog een helboel mee doen.

----

Ik heb hier nu zo uitgebreid, en simpel mogelijk uit proberen te leggen wat deze tag doet. Voor meer informatie of meer Style tags, moet je even zoeken op Google Ilse, of een andere zoekmachine.

Keywords zijn:
CSS (Style is het zelfde als CSS, Converted Style Sheets)

Style Sheets

----

m.v.g.

Wouter
 
watermerk

Dag Wouter,

Perfect, het is op één klein detail gelukt (kom ik zo op terug).

Ik moet er wel even bij zeggen dat ik nog steeds met HTML bezig ben en dat ik nog niet was toegekomen aan "strylesheets", verder in het boek kom ik dat tegen. (dus ik ben benieuwd). Ik blijf me overigens verbazen hoe mooi dit alles werkt.

Het laatste hobbeltje, mijn pagina heb ik verdeeld in frames ( één links en twee, boven en onder, rechts). Nu komt die tekst "SUZUKI" in het bovenste van de twee maar nu staat de tekst iets te ver naar boven en mis net het randje van de tekst terwijl ik onder nog wat ruimte heb (onder de bovenste frame uiteraard). Hoe krijg ik hem nu ook in het midden van het verticale gedeelte. Horizontaal staat hij precies goed en maar één keer, dankzij jou code.

Mvg, Anton.
 
Toen ik het nalas dacht ik al. Volgens mij lijnt het plaatje zich aan de linker kant uit...

Het antwoord ligt erg voor de hand. In de Style Sheet staat Background-position: left center. Dat moet veranderd in background-position: center center

Dit was het:
style="background-image: url('achtergrond_watermerk.bmp');background-repeat: no-repeat;background-position: left center;"

Dit wordt het:
style="background-image: url('achtergrond_watermerk.bmp');background-repeat: no-repeat;background-position: center center;"


m.v.g.

Wouter
 
watermerk

Sorry Wouter,

Het plaatje lijnt te ver naar boven uit !!
Ik heb al geprobeerd om dit bestandje naar jou toe te sturen (nadat ik het eerst naar mezelf heb gestuurd) maar dat heeft geen zin want op dat bestandje zie je het watermerk niet.
Het watermerrk staat te ver naar boven en ik krijg het niet gecentreerd met "center center".

Mvg, Anton.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan