Watermerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rood412

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2010
Berichten
399
Is er een manier waaraan ik kan zien of een afbeeldingen een watermerk heeft?
 
Als je naar de afbeelding kijkt, zie je het watermerk. Als je het niet ziet, heeft het geen watermerk.

Of bedoel je het copyright? Dat kun je niet zien meestal. Soms staat het onder aan de website. Het beste kun je het even vragen aan de eigenaar.
 
Sterker nog, als er bij een afbeelding niet duidelijk staat dat je die "vrij van rechten" mag gebruiken (al of niet met voorwaarden, zoals het noemen van de naam van de maker), dan moet je de maker zien op te sporen en vragen om toestemming. De maker kan daar vervolgens ook geld voor vragen...
De maker heeft namelijk automatisch het auteursrecht/copyright, ook al staat het nergens. Vraag je het niet, dan loop je een behoorlijk risico om heel erg veel aan schadevergoeding te moeten betalen.
Het is dus erg uitkijken geblazen met afbeeldingen (/foto's) van iemand anders! :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
CSShunter

(edit)
Als je een watermerk in een afbeelding niet ziet, kan er toch een verborgen watermerk in gezet zijn!
Zie deze:
verborgen-watermerk-1.png
en
verborgen-watermerk-2.png

De linker afbeelding is een ogenschijnlijk strakblauwe lucht van één kleur (in png of gif; jpg kan dat niet goed). Maar er zitten een aantal punten in die in helderheid 1 eenheid (van de 255) schelen. Dan moet je wel een heel goede monitor en heel goede ogen hebben om het verschil te zien.
Door in een tekenprogramma de afbeelding wat te vergroten (voor het gemak) en er dan met de muis overheen te gaan, kan je in de kleurtint-toolbar van het tekenprogramma de verschil-punten opmerken. In de rechter-afbeelding is aangegeven waar ze zitten!
Maar je kan natuurlijk ook op een andere manier terug te vinden pixels markeren op zo'n manier dat dat onherkenbaar is: bv. verspreid over de afbeelding.
Zie ook: nl.wikipedia.org/wiki/Steganografie
(/edit)
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik al het kan nog een antwoord willen hebben op de volgende punten:

  • Waar kan ik dat afbeeldingen vinden die ik wel gratis mag gebruiken? Zonder enige problemen?

  • Is er een manier waaraan ik kan zien of een afbeeldingen een watermerk heeft? Een programma bijvoorbeeld?

  • Kan ik ook op mijn site bijvoorbeeld een pagina maken met de bronnen van de afbeeldingen?

Dan nog dit:


Als ik bijvoorbeeld een kopie van de volgende iPad op mijn computer wil opslaan. Hoe kan ik dan zien of dat bij deze afbeelding mag?

Het gaat om de iPad bovenin de site op het volgende adres:
http://www.picknew.com/?p=1281

Dankje!
 
Laatst bewerkt:
  • Afbeeldingen die je wel gratis mag gebruiken: zoek op www.google.nl/search?q=free+images.

  • Is er een manier waaraan je kan zien of een afbeelding een (verborgen) watermerk heeft?
    Volgens mij niet. Maar met of zonder watermerk: de maker heeft het copyright, daar kom je niet onderuit.

  • Kan je ook op je site bijvoorbeeld een pagina maken met de bronnen van de afbeeldingen?
    Ja, dat kan, maar daarmee heb je nog niet de noodzakelijke toestemming van de makers van de afbeeldingen. Wat je wel ziet: bronvermelding van de afbeelding als de maker niet gevonden is (maar wel goed gezocht om toestemming te vragen!), met het bericht dat als er een rechthebbende maker is, deze even contact moet opnemen. Dan kan je alsnog een deal met de maker maken (of niet, dan moet de afbeelding van je site af).

Als ik bijvoorbeeld een kopie van de volgende iPad op mijn computer wil opslaan. Hoe kan ik dan zien of dat bij deze afbeelding mag? - Het gaat om de iPad bovenin de site op het volgende adres: http://www.picknew.com/?p=1281

Eerst de afbeelding heel goed bekijken of er iets van copyright op staat vermeld.
Dit is de afbeelding zelf, die is nogal groot:www.picknew.com/wp-content/uploads/2011/03/ipad-2.png. Onderaan rechts staat in het lichtgrijs:

ipad-copyright.png

Op de verkleining op de site kan je dat nauwelijks zien:

ipad-copyright-2.png

Maar het staat er wel op! :)
We halen hier uit:
  • De tekenaar is Chris Messina.
  • Die zou te vinden moeten zijn op de website: www.factoryjoe.com (zo valt eventueel contact te leggen).
  • Maar de afbeelding is "shared" (kan gebruikt worden) onder de voorwaarden die in "Creative Commons Share-alike 3.0" staan genoemd.
Wat is "Creative Commons Share-alike 3.0"?
Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
En beter nog, die naam en verwijzing staan al in het plaatje dus je hoeft niks meer te doen :cool:
 
En als ik de vraag op een andere manier stel;

Als voorbeeld neem ik de site "www.techzine.nl" deze site geeft het laatste nieuws over de nieuwste technologie. Zoals er misschien wel meteen opvalt staan er heel veel plaatjes. Ook van software bedrijven of logo's van bekende programma's. Maar heeft deze site dan wel de bevoegdheid om zulke afbeeldingen te plaatsen. Of zijn ze ook in overtreding?
 
@Frats:
Inderdaad: zolang je de afbeelding full-size op je server zet, en 'm via css/browser laat verkleinen tot het formaat dat je nodig hebt.
Maar hij is nu 2500x1800px en 540kB (!), en ik kan me voorstellen dat ie voor soepel gebruik met een tekenprogramma teruggebracht moet worden naar 1000x720px (dan 190kB). Dan zijn de grijze mini-lettertjes volstrekt onleesbaar, en moet het apart vermeld worden.

@Rood412:
Als ik de www.techzine.nl bekijk, zie ik daar wel veel logo's en plaatjes, maar altijd klein en alleen ter illustratie van een bespreking/artikel over een bepaald product. In zo'n geval mag het waarschijnlijk wel (heeft iusmentis uit bovenstaande links daar ook niet iets over te vertellen?).
Maar het wordt anders, als je een afbeelding als eigen achtergrond o.i.d op je site gaat gebruiken. Dan is het geen illustratie om te laten zien waar je het over hebt, maar een design-element geworden. Dat mag dan weer niet zonder toestemming van de maker gebruikt worden.
 
Ik heb even snel op de volgende site iets gemaakt, kunnen jullie dan zeggen als ik in overtreding ben?

http://iosmoney.net46.net/

Zoals jullie zien; zien jullie de al bekende iPad, verder nog een natuurlijke achtergrond IN de iPad en nog een ander geel plaatje ter illustratie (als voorbeeld).

Ik ben benieuwd.

De afbeeldingen komen van "Google Afbeeldingen"
 
Hoi Rood412,
De afbeeldingen komen van "Google Afbeeldingen"
Dat zegt niets over het wel of niet mogen gebruiken.
Google is alleen een "sprokkelaar" van afbeeldingen. Tegenwoordig waarschuwt "Google Afbeeldingen" ook dat je niet zomaar de gevonden afbeeldingen mag gebruiken.
  • Kijk maar bij Afbeeldingen zoeken met de naam "Rood412": www.google.nl/search?q=rood412&tbm=isch
  • Klik op een afbeelding, en je ziet in de rechterkolom het zinnetje staan: "Deze afbeelding kan auteursrechtelijk zijn beschermd."
Er staat: "kan auteursrechtelijk zijn beschermd". Als je bovenstaande reacties goed gelezen hebt, kan je dat bevestigen: het kan, maar het hoeft niet altijd zo te zijn. - En: daar moet je zelf achter zien te komen!

Dat moet dan per afbeelding:
  • Bij de iPad-afbeelding weet je al: die mag je alleen gebruiken met vermelding van de maker en de "Creative Commons"-verwijzing. Maar in je afbeelding zijn die weggehaald, en het staat ook niet op een andere manier op de pagina's vermeld. Dat mag dus niet.
  • Of de waterval-achtergrond mag, kan ik niet zeggen. Hangt er van af waar die afbeelding vandaan komt, en of de maker het toestaat of niet. Dus moet je de pagina waar Google de afbeelding op gevonden heeft gaan bekijken: wat staat daar over het copyright van deze afbeelding? En als er niets over staat, is dan wel de maker genoemd? Als alle twee niet, heb je dan een mail gestuurd aan de maker van de website, en gevraagd wie de maker van de afbeelding is, en hoe je die kunt bereiken? En heb je de maker van de waterval-foto gevangen, en heeft die "ja" gezegd?
  • Want als je geen duidelijk "ja, het mag" hebt kunnen vinden, geldt: "het mag niet".
  • Hetzelfde geldt voor het andere plaatje "Adverteerders > Spaarprogramma's > Consument/Jij". Dat zal van een collega-/concurrent-website over "lekker vanuit je luie stoel geld verdienen" komen. Die zal geen toestemming verlenen, lijkt me zo.
  • Er is trouwens een vrijwel hetzelfde plaatje in omloop (op www.spaarprogrammawijzer.com/nl/), met identieke tekst. Wie het eerste was weet ik niet, maar "lenen" van teksten en afbeeldingen mag dus niet zonder zwart-op-wit toestemming! Of je loopt het risico van een proces aan je broek.
Kortom:
Als je zelf foto's schiet en afbeeldingen tekent voor je website, en ook geen teksten kopieert, ben je zelf de maker en loop je geen enkel risico. En het is nog leuk ook! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: de tekst van het laatste plaatje staat ook al als tekst op internet: http://makkelijkonlinegeldverdienen.wordpress.com/hoe-werkt-het/.
Erg origineel zijn de geld-verdien websites niet!
En er zijn er al zoveel van, dat een extra "ik verdien geld met een website over geld verdienen" site niet zo veel geld zal opbrengen. :confused:
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat u altijd zoveel stukken tekst schijft, het zit namellijk bomvol informatie.

Hartstikke bedankt! Ik denk dat ik nu zo'n beetje alles wel weet (xd).

En dat er zoveel websites al over geld verdienen zijn klopt inderdaad, maarja het is voor de lol.

Nogmaal dank u wel!

p.s hier is die afbeelding van die waterval: http://www.flickr.com/photos/35972709@N03/4296090256/ Ik vind het moeilijk om te zien of ik deze afbeelding mag gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Maar je mag wel een plaatjes van Google kopieren ter illustratie(artikel)? Net wat op de website van "www.techzine.nl" gebeurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan