Watt

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0446

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een versterker van 280 W en daar wil ik waarschijnlijk 2 speakers van 100 W opzetten.
Nu heb ik twee theorieën gehoord:

1) 2 speakers van 100 W zijn 200 W (2x100=200) de versterker kan 280 aan. Dus je zit onder het wattage, het kan makkelijk.

2) 280 W is het uitgangsvermogen. Als je twee speakers op je versterker aansluit (in totaal kunnen er vier op) stuurt de versterker 140 naar elke speaker
(280 W:2 speakers=140 W per speaker) dat kunnen je speakers niet aan.

Ik heb zelf meer vertrouwen in theorie 2, maar ik twijfel. Weet iemand wat klopt?

Als dit verhaal te onduidelijk is, zeg het dan even, want dan probeer ik het duidelijk te maken.

Alvast bedankt!

n9eisl

Laatst bewerkt:
Zolang je de volumeregelaar niet te hoog zet, zal er weinig mis gaan...

Verder is de vraag niet zo makkelijk te beantwoorden want:
- die 280 Watt, is dat het muziekvermogen of rms vermogen? Ik begrijp dat die 280 Watt het totaal vermogen van alle kanalen bij elkaar opgeteld is? Bij veel goedkopere versterkers nemen ze dan meestal het piekvermogen, je moet dan blij zijn als er nog 40 "echte" Watts uitkomen...
- Die boxen: zijn die 100 Watt muziekvermogen of 100 Watt sinus? Dat is ook nog een heel verschil....

1) 2 speakers van 100 W zijn 200 W (2x100=200) de versterker kan 280 aan. Dus je zit onder het wattage, het kan makkelijk.

Het is altijd aan te raden om de boxen (behoorlijk wat) zwaarder te nemen dan het uitgangsvermogen van de versterker.
Dus op een versterker van 100 Watt per kanaal gebruik je liefst 150 Watt (of meer) boxen.

2) 280 W is het uitgangsvermogen. Als je twee speakers op je versterker aansluit (in totaal kunnen er vier op) stuurt de versterker 140 naar elke speaker
(280 W:2 speakers=140 W per speaker) dat kunnen je speakers niet aan.

Het aantal "Watten" dat naar de speakers gaar regel je zelf: met de volumeregelaar.....
Dus lichtere boxen kan best, zolang je maar niet "voluit" draait...

achterop de versterker zit een stikker, daar staat op: 220 V ~ 50 HZ 280 W.

Ik denk zelf dat die 280 W muziek vermogen is. Mijn versterker heeft 4 kanalen maar ik gebruik er maar twee.
Die boxen weet ik helaas niet, want die staan nog op zolder, maar het was meer de vraag of mijn speakers niet ontploffen.

Laatst bewerkt:
WATT verhogen

Hallo allemaal,

Even een kort vraagje, is het mogelijk om op een bepaalde manier het wattage van speakers te verhogen, of het wattage van een versterker te verlagen?

Stuur ook even een berichtje als het niet mogelijk is.

Alvast bedankt!

gast0446

achterop de versterker zit een stikker, daar staat op: 220 V ~ 50 HZ 280 W.

Oh.... OK!

Die 280 Watt is het "opgenomen vermogen"... dat zegt weinig over het "uitgangsvermogen" ... (schatting is dat dat zo'n 80 Watt per kanaal zal zijn)

Staat er nergens in de beschrijving iets over het uitgangsvermogen?

De speakers zullen, zolang je de volumeregelaar niet helemaal open draait, zeker niet ontploffen!

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Dat is het vermogen wat de versterker zelf en niet het muziek vermogen van de versterker, welk merk en type versterker heb je?

Hoi,

Denk dat je geen probleem hebt de versterker levert 2 x 60 watt zie hier. daar staat een philips set me z'n versterker dus

Dus kan de speakers van 100 W gewoon op mijn versterker zetten zonder problemen?

ik heb geen verstand van watt.
maar ik heb wel de beide topics samengevoegd.
2 keer hetzelfde vragen is niet nodig en ook niet toegestaan bij ons....watt :p

Allemaal hartstikke bedankt!!!!
Heb ik ook weer wat geleerd.

gast0446

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan