Wazige foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

vpw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
Berichten
426
Ik heb een website gemaakt met foto's die ik gemaakt heb. Alleen zijn de meeste foto's heel wazig. Ik heb ze ingescand op 200% met 71 dpi. Daarna heb ik de foto vergroot naar 600x800 pixels en opgeslagen als Jpeg-bestand. Wat ik ook doe de foto's blijven wazig. Weet iemand de oplossing?

Ziehttp://home.tiscali.nl/wallpaper
 
Zijn ze ook al wazig voordat je ze naar jpeg omzet?
 
Geplaatst door vpw

1. 200% met 71 dpi.
2. Daarna heb ik de foto vergroot naar 600x800 pixels
3. opgeslagen als Jpeg-bestand.


1. fout (monitor is 72dpi, maar scan liever groter in)
2. fout (niet vergroten, maar meteen goed inscannen)
3. fout (compressie)

t.
 
De kleine plaatjes op je site zijn niet klein.
Te groot in kb ca 90 kb.
Maak hiervoor thumbnails aan.
Inladen duurt nu te lang.

:cool:
 
Geplaatst door teacher



1. fout (monitor is 72dpi, maar scan liever groter in)
2. fout (niet vergroten, maar meteen goed inscannen)
3. fout (compressie)

t.

Was er dan weer fout aan compressie of wou je bmp's op het internet knallen. :rolleyes: Standaard staat deze wel op 65/70% maar worden de foto's echt niet zooo wazig van. Probleem ligt voornamelijk bij eerste 2 punten
 
Geplaatst door MrKoFFie


Was er dan weer fout aan compressie of wou je bmp's op het internet knallen. :rolleyes: Standaard staat deze wel op 65/70% maar worden de foto's echt niet zooo wazig van. Probleem ligt voornamelijk bij eerste 2 punten

Ik zou voor een wallpaper de boel opslaan als lossles-jpg.

Een plaatje van 300x500 is wat anders als een 1600x1200; op die laatste zie je alles; zeker de gevreesde jpg artefacten. Daar helpt dan geen blur meer tegen.
 
Geplaatst door teacher


Ik zou voor een wallpaper de boel opslaan als lossles-jpg.

Een plaatje van 300x500 is wat anders als een 1600x1200; op die laatste zie je alles; zeker de gevreesde jpg artefacten. Daar helpt dan geen blur meer tegen.

Mja ok.. een wallpaper daar ben ik het met je mee eens. Maar kreeg niet het idee dat die foto's van TS als wallpaper gebruikt gingen worden.

toch? :confused: :)
 
Geplaatst door MrKoFFie


Mja ok.. een wallpaper daar ben ik het met je mee eens. Maar kreeg niet het idee dat die foto's van TS als wallpaper gebruikt gingen worden.

toch? :confused: :)

Heb je het adres van de site gelezen, of op de site zelf gekeken? :rolleyes: ;)

t.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt door jullie een heleboel gezegd over jpg en bmp enz. Ik ben in ieder geval blij dat er zo meegedacht wordt. Alleen ben ik er nog niet verder mee.
Wat dat dpi betreft, dat snap ik.

Alleen hoe scan ik een 10x15-foto in op 600x800 dpi?

En in welk formaat moet ik die dan opslaan?

Wat mag 'lossless' jpg zijn?

En hoe maak ik thumbnails van de foto's?

Ik gebruik corel photopaint.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Bedankt alvast:thumb:
 
Laatst bewerkt:
je scand in op 1600X1200 (je wil toch wallpapers?)

Hoe je dat doet ligt aan je scanner en de bijgelverde software.

Die kan je in tiff opslaan, of jpg zonder compressie.
Pas als je ze gaat bewerken dan maak je er een jpg van met compressie (voor de thumbs). Lossless jpg is een speciale plug in die ervoor zorgt dat her bij het opslaan als jpg géén infromatie verloren gaat (jpg is nl een zgn "lossy" formaat)

Ik maak thumbnails met irfanview, maar corel zal het ook vast wel kunnen; ik heb er alleen geen ervaring mee.


t.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan