WD ext. HD aantal bad sectors - HD is niet te benaderen - hoe te herstellen ?????

• Onderwerp starter Onderwerp starter robmw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

robmw

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2010
Vanochtend is mijn WD ext. HD (1,5 Tb) gesneuveld.
Is in mapbeheer niet meer als HD te zien, nog wel in apparaatbeheer.

Diverse recover software gedownload - de meesten zien de HD niet. Fdisk werkt niet voor NTFS geformateerde schijven.

Extern laten recoveren kost een behoorlijke cent, dus eerst maar even zo proberen of jullie een oplossing weten om de slechte sectoren te herstellen.

Dan gaat er nog wel data verloren, maar haal ik de meeste van mijn 20 Gb aan foto's misschien wel terug.

2e VRAAG - is er ook software, die een corrupte HD kan benaderen om evt. de data te kopieren?

Hoor graag van jullie,

Rob

Je zou kunnen proberen de HD aan een linux te koppelen.
Als je toevallig iemand met linux kent teminste

Linux doet vaak minder moeilijk met foutjes op de HDD.

Je zou ook eens op de western digital website kunnen kijken, daar staan dacht ik tools op voor deze HDD's

Succes

Laatst bewerkt:
...... dat was een snel antwoord. Had idd gelezen over Linux, ik ken alleen niemand in mijn kring die het gebruikt.
Met de diagnose software van WD 'data lifeguard diagnostic for W' kwam ik er achter dat ik bad sectors heb, maàr die kunnen met zelfde progje niet gerepareerd worden.

Bij de weg - kreeg net een telefoontje over evt. extern data laten recoveren - sowieso 75 euro diagnose en als dan data kan worden gerecovered moet ik rekenen op minimaal 300 euro tot mogelijk 1800 euro.

Toch jammer van de foto's, die ik speciaal op deze HD had gezet, terwijl mijn originele pc ook is gecrasht, tja voortaan dan maar drievoudig backuppen!

Dus ik zoek nog ff verder.

Grtz,

Rob

Laatst bewerkt:
Heb je geen buurman/kennis die verstand heeft van pc's en misschien zou kunnen helpen?
want dat is idd nogal duur :P

edit: hoeveel bad sectoren waren er?

Als je beschikt over een Windows desktop pc kun je het volgende proberen:

Schijf uit de externe behuizing halen en rechtstreeks aan de pc aansluiten via ATA (let op master/slave jumper) of SATA.

Download laatste versie Ubuntu, GNOME desktop, op de download pagina en kies Normale PC (Intel Pentium/Celeron/Core, AMD Athlon/Sempron), allemaal standaard geselecteerd.
Brand op cd
Start de pc op vanaf deze cd (let op de BIOS instellingen, de CD drive moet als eerste in de volgorde van "boot devices" staan).
Selecteer de taal (pijltes toetsen)
Kies niet voor installeren maar "Ubuntu uitproberen zonder te installeren".

Als Ubuntu is opgestart zie je bovenaan het menu "Locaties" of "Places" in de Engelse versie.
Daaronder zie je alle door Ubuntu gevonden partities op de schijf of schijven.
Als de disk geen ernstige fouten heeft kun je ze ook openen en de belangrijke bestanden kopieren naar een andere (externe USB) schijf.

Bedankt voor deze info - ik denk dat ik de ext. HD op zich nog wel kan formateren, waarna hij het wel weer zal doen.
Probleem is alleen dat de behuizing niet los te schroeven is, dus die kan als verloren worden beschouwd, maar het is me het wel waard om uit te proberen.

Dat kan ff duren, maar ik laat tzt wel weten hoe eea gaat (is gegaan).

Grtz,

Rob

Formatteren? Ik dacht dat het om data recovery ging.

En elke externe hd is te openen zonder de behuizing te beschadigen.

Laatst bewerkt:
Als de schijf wel te zien is in je verkenner dan kun je Ontrack Easy recovery proberen. Die haalt er nog al eens veel van af. Heeft mij veel geholpen in ieder geval.

Formatteren? Ik dacht dat het om data recovery ging.

En elke externe hd is te openen zonder de behuizing te beschadigen.
Jullie hebben helemaal gelijk hoor :-). Heb hem vandaag pas open gemaakt, maar ik heb de overige stappen nog niet genomen - durf het eigenlijk niet aan om het zelf te doen.

Data recovery is sowieso niet gelukt - de HD wordt niet herkent.
Ga 1 van mijn zonen vragen me te helpen.

Komt nog wel een keer goed (hoop ik).

Toch alvast bedankt,

Rob

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan