WD ext. HD niet zichtbaar in verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Weer iets vreemds:

2x een 4TB WD ext. HD besteld.
Aangesloten.
1 HD wordt wél weergegeven in de verkenner, no. 2 níet.
Eerst in de taakbalk wél zichtbaar (maar zonder station), later - nu - niet meer.

Verschillende USBpoorten geprobeerd, opnieuw opgestart, via device manager apparaat verwijderd en weer opgestart.

Wie kan mij het licht doen zien? :rolleyes:

Sluit de schijven niet tegelijk aan, maar eerst 1 en geef deze schijf in computerbeheer een unieke drive letter. Ontkoppel 'm en doe daarna hetzelfde voor nummer 2.
Sluit ze daarna weer eens tegelijk aan, lukt het nu?

In Computerbeheer kan ik niets wijzigen - ik krijg geen schijven te zien. Ook al gegoogled...

Ik vermoed dat je op de verkeerde plek kijkt ?

configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer.

Ik ken het ook van 'vroeger' als schijfbeheer. Deze kan ik dus niet vinden. Diskmanagement, van alles gezocht.

Heb een Engelstalige versie, dus Control panel/System and Security/System en dan?

Laatst bewerkt:
Zoeken/uitvoeren diskmgmt.msc.

PS, miss dat alle schijfletters al gereserveerd staan en dan kun je in het register aan de rechterzijde van het deelvenster bij "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices" alles wissen en rebooten, indien je de default schijfletters had aangepast dien je dat weer te doen.

Laatst bewerkt:
Disk management had ik al naar gezocht, net ook gevonden via Control Panel. Dank i.i.g.

De schijf staat er niet bij.
Wel zie ik een ext. schijf die 746 Gb aan unallocated space heeft. Kan ik daar overigens nog iets mee doen?

Zal de computer nog eens opstarten na loshalen USBkabel...

Nu voor het eerst - na opstarten - de andere schijf in beeld:

MyBook.jpg

Register is de volgende stap.
Lampjes branden overigens allebei en ook bij het aan-/ontkoppelen hoor ik duidelijk het geluid van hardware die aangesloten wordt.

mooi tooltje btw

EDIT: hé, in Partition Wizard zie ik ze nu voor het eerst wél allebei. Wat is nu een volgende logische stap?

EDIT1: Ah, gelukt! in de tool zag ik nu dat er geen letter aan gekoppeld was, gedaan en nu eindelijk zichtbaar! (zoals gesuggereerd werd). Veel dank!

Laatst bewerkt:
Indelen of bij de bestaande partitie trekken.

Oh ja, nu weet ik het weer: de HD gebruikt MBR format, dus (melding) de ruimte boven 2 TB is niet te gebruiken.
Kan ik dit ongedaan maken? Bijv. na veiligstellen data en opnieuw indelen/formatteren?

Hoop dat het niet te rommelig wordt met m'n verschillende vragen door elkaar... :(

Ok. Ik zie wel die optie binnen Partition Wizard, maar is inactief - ook als ik een partitie selecteer.
Hoe voer ik deze actie dan uit?

Eerst de partities verwijderen, dan pas kan er een GPT schijf van worden gemaakt, erna weer een partitie of meerdere aanbrengen en een schijfletter geven.

Dacht, zal het niet allemaal voorkauwen dan kan de TS er nog wat van leren want van je fouten leer je het meest.....:)

Helemaal goed. Ja, het betreft videobestanden waar ik ook aan werk en dat luistert allemaal vrij nauw, vandaar even checkcheck :thumb:

Ok, hoe maak ik hier een GPT schijf van (met optimaal gebruik van de ruimte) ?

nb. met wat pogingen blijft het MBR

Laatst bewerkt:
Staat geheel op 'unallocated'. Heb nu gekozen voor 'fill sectors with zero' (quick).
Mogelijk een zinloze actie?

Status is nog steeds 'basic MBR'.

Andere schijven hebben deze status ook en toch wordt het volledige volume weergegeven.
Heeft dit misschien te maken met het feit dat dit een pure USBschijf (dus zonder voeding extern) betreft?

Laatst bewerkt:
Waar de partities eerst zichtbaar waren, heb ik nu 1 grijze balk.
Optie om te converteren (en meer) is niet aanwezig.
In het onderste deelvenster van de tool zie ik de schijf, maar dus zonder schijfletter. Als ik vervolgens kies voor partitie maken, kan ik niet aangeven of het een GPT schijf moet worden.

Met de cursor links van de desbetreffende schijf waar staat Basic MBR naast de balk met unalloceted space, dan rechtermuisklik, daar een GPT eerst maken.

Je moet nu geen partitie(s) maken, dat doe je later nadat het een GPT schijf is en uiteraard heeft niks een schijfletter, dat komt ook later.

Je bent Grieks aan het eten, alles door elkaar en je begint nu met het toetje en dat willen wij Hollanders niet.

Zie nu zelfs dat je MBR schijven met partities en bestanden kunt converteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan