WD externe harde schijf redden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackyxkus

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2008
Berichten
27
Hallo iedereen,

Ik heb ooit eens (ruim 1,5 jaar geleden) een 2TB harde schijf van WD aangeschaft. Hier heb ik toen heel veel bestanden opgezet, waaronder ook foto's endergelijke. Dit deed ik regelmatig. Ik heb er nooit problemen mee gehad.
Ik heb hem al een tijd niet gebruikt, maar ik merkte de laatste keer dat hij bestanden had vernietigd en dat hij heel langzaam was met het laden van mappen. Ik heb toen snel alle bestanden terug gezet op mijn laptop. Helaas zijn er een hoop verloren gegaan :(.

Gezien de garantie allang verlopen is, wil ik hem nu zelf gaan oplappen.

Ik heb al een partitie van 500GB gemaakt (want ik wil 'kleine' partities gaan maken, ieder met een eigen doel: foto, video, documenten etc.) Nadat ie klaar was, kreeg ik het bericht: 'Formatteren niet voltooid', daarna kon ik die partitie niet eens meer verwijderen. Na het los- en terugkoppelen doet deze partitie het ineens (hij geeft geen meldingen aan en gaat gewoon 'automatisch opstarten').

Heeft iemand enig idee of deze partitie het nu doet of dat ik straks weer versnipperde bestanden heb?

En wat zou ik eventueel nog kunnen doen om mijn schijf te redden?

Groetjes

EDIT:
Ondertussen geprobeerd extra partities te maken van 250GB en 50GB, maar beide werken niet.
 
Laatst bewerkt:
Schijf eruithalen en in een PC erbij hangen, dan met een prog van de schijfbakker dat ding eens controleren.
 
PC.. als in een echte kast.. want ik heb alleen een laptop..
Ondertussen doet een van de twee andere partities het alweer. Maar bij de andere blijft ie vragen of ik 'm wil formatteren.
 
Dat programma geeft geen problemen aan op de twee partities die ik heb gemaakt. Ik heb ook het idee dat die twee het nu wel doen, maar ik kan geen extra partities meer aanmaken. Dan geeft ie aan: 'Kan opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat'. Gezien het I/O-apparaat waarschijnlijk gewoon die externe schijf is, neem ik aan dat ie gewoon echt kapot is?
 
Die conclusie had ik al eerder getrokken.
Het heeft geen zin om te trekken aan een dood paard, dus raad ik je aan om nu definitief die externe harde schijf weg te gooien.

Tijs.
 
Dat is balen. Anderhalf jaar oud, amper iets mee gedaan. Ik koop nooit meer iets van WD.
Misschien suggesties voor een nieuwe? Of een alternatief?
 
''Ik koop nooit meer iets van WD.''------------------------------------------------>
dat heeft er nu niet echt mee te zien van die fouten. het kan eventueel en schijf zijn met een productiefout op het stuurkaartje van je hd. Western Digital is best een heel goed merk. ik heb daarmee nog nooit problemen gehad.
 
Laatst bewerkt:
Zal ook nog wel garantie op zitten, denk ik.
Daarmee heb je je bestanden niet terug.

WD is een goed merk, ga dus uit van 'pech'.

Tijs.
 
Ok, als je even het model/type-nummer had vermeld dan had ik je meteen door kunnen sturen, maar om te testen heb je zoiets als dit nodig:

http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=613&sid=3&lang=en

Je kan zelf even bij Support het model opzoeken, & dan kijken of er speciaal voor dat model zoiets beschikbaar is:

http://support.wdc.com/product/download.asp?lang=en

Wat je moet doen is Uitgebreid testen, & na Voltooid zonder fouten (0x0), met dezelfde software Wissen (Nullen naar schijf schrijven). Nog eens Uitgebreid testen.
Daarna kan je of met de gratis WD-Acronis partitioneren & formatteren (& daarna nog eens formatteren onder Windows (aanbevolen)), of direct onder Windows partitioneren & volledig formatteren.
Er is daarmee een redelijke kans dat je de schijf weer goed krijgt, alhoewel je zelf moet beoordelen in hoeverre betrouwbaar. Lukt, of lukt niet.

Zorg voor je begint met testen dat alle andere overbodige USB-apparaten afgekoppeld zijn, zodat je geen tekort aan stroom hebt. Brand eventuele .ISO's op de laagst mogelijke snelheid.
 
WD is een goed merk, ga dus uit van 'pech'.

Tijs.

WD is een heel goed merk, zoals je zegt, misschien een fabrieksfoutje, brute pech , maar zij van het bedrijf WD trekken zich dar natuurlijk niet veel van aan!
Ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn nieuwe hd's, alleen met een oude en het was duidelijk een fabrieksfoutje.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik zeg niet dat een fabrieks foutje uitgesloten is maar het mag natuurlijk niet te veel gebeuren, anders ga jij failliet, het bedrijf straks ook:D
 
Grappig, lees nergens dat de schijf in een PC erbij is gehangen want dan heb je toch echt meer mogelijkheden ermee.
Een I/O fout zit in de controller en dat kan ook die in de externe behuizing zijn.

Overigens als het een magnetisch probleem is van de platters kun je dat herstellen met HDDRegenerator of Spinrite.
En alles kan kapot gaan, van welk merk dan ook en dat geroep om dan nooit meer iets van dat merk te kopen............
 
Oke, heel even voor de mensen die het onterecht vinden dat ik niets meer van WD wil kopen: Al mijn foto's stonden erop, ik fotografeer veel (jpeg en soms met raw), dus dit neemt veel ruimte in beslag. Daarom heb ik zo'n ding aangeschaft. Je kunt dus wel begrijpen dat ik flink pissig ben dat ik het grootste gedeelte nu kwijt ben! Sommige dingen, herinneringen, kunnen namelijk nooit meer opnieuw worden gemaakt.

De garantie is helaas al verlopen, dus daar kan ik ook niets meer mee. Ik ben ook niet van plan veel geld uit te geven om deze te laten maken o.i.d. Dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen.

@TheKnight: Dankje! Dit ga ik zeker eens proberen van de week. Ik laat nog weten of het is gelukt natuurlijk.
@Lange Pier: Grappig, als je goed hebt gelezen, zie je dat ik geen PC tot mijn beschikking heb, alleen een laptop. Ik weet ook wel dat je er dan meer mee kunt, maar ik ken nu eenmaal niemand in mijn omgeving met een computer.
 
Je kunt de schijf naar een data-recovery bedrijf opsturen die het allemaal regelen.
Miss dat een plaatselijke PC boer ook nog iets kan betekenen.

Het moraal is ook, wil je niets kwijtraken, maak backups, alles kan stuk of verouderen zoals cd's en dvd's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan