WD externe HD niet leesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

An Alfabeet

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2008
Mijn externe harde schijf (1T), gloednieuw (!) is plots niet meer te zien in explorer.:(
Ik heb al de installatie ongedaan gemaakt, dan wordt de HD opnieuw geïnstalleerd en kan ik die volgens windows opnieuw gebruiken. Alles zou dan goed moeten werken volgens apparaatbeheer, maar als ik naar de eigenschappen van HD in de schrijfstations kijk zie ik dat de schijf 0 MB groot is en onleesbaar is. Ik ben echt radeloos en heb echt geen idee meer hoe ik mijn foto's van mijn HD kan redden. Ik had deze speciaal gekocht omdat ik bang was dat mijn harde schijf van mijn pc zou crashen...
Kan iemand mij helpen aub!

Bijlagen

• wd.JPG
    wd.JPG
    30,2 KB · Weergaven: 79
Probeer een andere PC

Probeer eens aan te koppelen aan een andere PC om een aantal oorzaken uit te sluiten. Als we weten wat voor schijf het is kunnen we misschien nog wel meer tips geven of heeft iemand een AHA erlebnis. Heeft de schijf een FAT bestandssysteem of NTFS? (Deze computer, rechtermuis op schijf, eigenschappen).
En als alles weer goed is, overweeg ernaast een backup, eventueel met gecomprimeerde files, op een data DVD.

Laatst bewerkt:
Doe inderdaad eerst wat vdijken zegt.

Wordt aldaar de partitie ook niet herkend, dan zou je m.b.v. Ptedit32 de juiste fysieke schijf kunnen selecteren en in het eerste veldje van de partitie kunnen aangeven dat het NTFS is d.m.v. het erin zetten van 07 (nul zeven), de informatie op te slaan, en je pc te herstarten.

Werkt bovenstaande niet, of stond er al 07, dan zou je d.m.v. commerciele programma's zoals R-Studio etc. kunnen proberen de data proberen te redden.

Succes,

Tijs.

Probeer eens aan te koppelen aan een andere PC om een aantal oorzaken uit te sluiten. Als we weten wat voor schijf het is kunnen we misschien nog wel meer tips geven of heeft iemand een AHA erlebnis. Heeft de schijf een FAT bestandssysteem of NTFS? (Deze computer, rechtermuis op schijf, eigenschappen).
En als alles weer goed is, overweeg ernaast een backup, eventueel met gecomprimeerde files, op een data DVD.

Ik krijg de schijf niet te zien onder deze computer, dus ik kan de indeling van het bestandssyteem niet controleren op die manier.
Ik heb de schijf ook al op ander pc's geprobeerd en dat lukt ook niet!

Doe inderdaad eerst wat vdijken zegt.

Wordt aldaar de partitie ook niet herkend, dan zou je m.b.v. Ptedit32 de juiste fysieke schijf kunnen selecteren en in het eerste veldje van de partitie kunnen aangeven dat het NTFS is d.m.v. het erin zetten van 07 (nul zeven), de informatie op te slaan, en je pc te herstarten.

Werkt bovenstaande niet, of stond er al 07, dan zou je d.m.v. commerciele programma's zoals R-Studio etc. kunnen proberen de data proberen te redden.

Succes,

Tijs.

Bedankt voor de reacties!
ik probeer dit direct!

Wanneer ik PTEDIT gebruik, krijg ik een foutmelding bij de selectie van de HD (of ik vermoed toch dat dit de HD is): "Error reading the MBR at the specified sector". Als ik die wegvink, dan staan er allemaal nullen in de tabellen. Ik vermoed dat er iets fout is met de partitie.
Kan ik dit repareren (of desnoods gewoon helemaal van nul beginnen, letterlijk en figuurlijk :D) , zodat ik toch tenminste mijn HD opnieuw kan gebruiken? Waar moet ik die 07 invullen?
Moet er niet nog meer ingevuld worden als alles nul is?

Ik ben er bijna! Nog een klein beetje hulp aub! Jullie hebben me al ferm geholpen!

Bijlagen

• predit.JPG
    predit.JPG
    50,1 KB · Weergaven: 101
Kijk eens naar je plaatje: Vlgs. de informatie staat er al een 07 partitie, maar ook 1 partitie daarvoor

Bovendien staat de partitie met 07 erin (de 2de dus) op Boot-type 80. Is die schijf opstartbaar afgeleverd af fabriek?

Klopt het inderdaad dat je 2 partities had op die externe schijf? En dat de NTFS partitie opstartbaar was/is?

En nog zoiets: De schijf wordt aangegeven als 2 TB, terwijl het vlgs. jou maar een 1 TB schijf is. Is het misschien een RAID-0 schijf met 2x1 TB schijven erin?

Ik vraag dit om zeker te zijn dat je op die externe harde schijf geen fouten maakt.

Tijs.

Anders zou je eens met testdisk kunnen kijken of je de partitietabel kunt repareren.
hier staat een 'handleiding' (negeer het gedeelte over het installeren in Linux/Unix) (engels).
Kijk ook (hoe meer je weet hoe beter het is) in alternatieve handleidingen die er goed uitzien in mijn ogen:
hier (engels)
hier (duits)
hier (engels)

Succes,

Tijs.

Kijk eens naar je plaatje: Vlgs. de informatie staat er al een 07 partitie, maar ook 1 partitie daarvoor

Bovendien staat de partitie met 07 erin (de 2de dus) op Boot-type 80. Is die schijf opstartbaar afgeleverd af fabriek?

Klopt het inderdaad dat je 2 partities had op die externe schijf? En dat de NTFS partitie opstartbaar was/is?

En nog zoiets: De schijf wordt aangegeven als 2 TB, terwijl het vlgs. jou maar een 1 TB schijf is. Is het misschien een RAID-0 schijf met 2x1 TB schijven erin?

Ik vraag dit om zeker te zijn dat je op die externe harde schijf geen fouten maakt.

Tijs.
Beste Tijs, bedankt voor je reactie, maar de cijfers die je ziet op het plaatje zijn van mijn harde schijf (intern in de pc), niet van de externe HD. Dat plaatje was om de error te tonen als ik de HD selecteerde. Dan bleken alle getallen (die ingevuld zijn voor mijn interne harde schijf) nul te zijn.

Dan moet je TestDisk aan de slag gaan, of (eerst) proberen met recovery tools als dat R-Studio e.d. de data eerst te redden op een andere schijf.

Tijs.

Ik heb Testdisk (voor een deeltje) laten lopen en die gaf telkens errors in de log file:

filewin32_setfilepointer(\\.\D:) SetFilePointer err Onjuiste functie.

Warning: can't get size for \\.\D:
file_read(4,1,buffer,156312449(9729/254/63)) lseek err Invalid argument
file_read(5,1,buffer,4294967295(4294967295/0/1)) lseek err Invalid argument
Hard disk list
Disk /dev/sda - 80 GB / 74 GiB - CHS 9729 255 63, sector size=512 - TOSHIBA MK8037GSX
Disk /dev/sdb - 2199 GB / 2047 GiB - CHS 4294967295 1 1, sector size=512 - WD

Partition table type (auto): Intel
Disk /dev/sdb - 2199 GB / 2047 GiB - WD
Partition table type: Intel

Analyse Disk /dev/sdb - 2199 GB / 2047 GiB - CHS 4294967295 1 1
Current partition structure:

Partition: Read error
Ask the user for vista mode
Allow partial last cylinder : No
search_vista_part: 0

search_part()
Disk /dev/sdb - 2199 GB / 2047 GiB - CHS 4294967295 1 1
file_read(5,16,buffer,19(19/0/1)) lseek err Invalid argument
file_read(5,16,buffer,66(66/0/1)) lseek err Invalid argument
file_read(5,16,buffer,82(82/0/1)) lseek err Invalid argument
file_read(5,1,buffer,82(82/0/1)) lseek err Invalid argument
file_read(5,1,buffer,83(83/0/1)) lseek err Invalid argument
file_read(5,1,buffer,84(84/0/1)) lseek err Invalid argument
file_read(5,1,buffer,85(85/0/1))....

En dat gaat zo maar door (voor enkele minuten al een aantal honderd MB aan logging)...

In het begin van het programma werd vermeld dat het belangrijk was dat de grootte van de schijf correct werd weergegeven, maar dit is duidelijk niet zo. 2199 GB is 2x zoveel dan de schijf werkelijk is (1000 Gb).
Moet ik het anders aanpakken?

Ik heb een optie in testdisk gevonden om de juiste grootte van de schijf in te stellen (zie bijlage), maar weet niet wat ik moet veranderen: Cylinders, Heads, Sectors of Sector Size?

Bijlagen

• naamloos.JPG
    naamloos.JPG
    54,4 KB · Weergaven: 65
Lijkt me niet verstandig dat je handmatig parameters gaat invullen.

De foutmeldingen waar jij het over hebt in je posting van 2 geleden lijken erop te duiden dat er misschien fysieke problemen met de harddisk zijn.

Het lijkt me beter dat je even geen wijzigingen waar dan ook gaat aanbrengen, en even een tooltje van Western Digital zelf ertegen aangooit om te onderzoeken of er geen fysieke problemen op de harddisk zijn of een probleem met de harddiskcontroller in de externe harde schijf.

Geef even de precieze type-aanduiding van de externe harde schijf, dan kunnen we (of jijzelf) even op http://www.wdc.com kijken naar een onderzoeksprogramma voor dat doel.

Tijs.

WD-diagnostics geeft een cable error (zie bijlage)! Ik geloof er weinig van, aangezien de schijf wel kan geanalyseerd worden door testdisk en dus bereikbaar is via de usb-kabel.
Tijd om de schijf naar de winkel terug te brengen? Of kan ik nog iets proberen?

Bijlagen

• WD-test.JPG
    WD-test.JPG
    55,2 KB · Weergaven: 70
Ik heb de kabel vervangen door een andere en dezelfde error verschijnt. WD diagnostics sucks!

Ik denk dat het beter is om het apparaat terug te brengen. Lijkt mij dat je alle zinvolle zaken al geprobeerd hebt. Als zelfs de WD eigen utility er niets mee kan....

Tijs.

Bedankt Tijs en co voor al jullie hulp!

Mijn probleem is niet opgelost, maar ik heb heel wat bijgeleerd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan