WD My Book cyclische redundantie fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannes02

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2015
Hallo,

Ik heb een probleem met een WD My Book 3TB. verbonden via usb3.0
Deze gaf aan dat deze een cyclische redundantie fout heeft, en wanneer ik de schijf opnieuw in de pc steek wil windows de schijf formatteren.
Nu staan er nogal wat gegevens op de schijf waar ik geen back-up van heb, en wil hier dus graag eerst een kopie van maken (wat niet lukt)
Wanneer ik deze scan met CHKDSK /f /r , loopt deze vast op 8% bij de eerste controle.
De problemen zijn ontstaan nadat ik data van een andere schijf kopieerde naar deze my book, tijdens het kopiëren gaf windows een foutmelding dat de bestandsnamen te lang waren, deze heb ik weg geklikt en daarna zijn de problemen begonnen.
Het gaat om een schijf met enkel data, dus zonder besturingssysteem.
Zijn er andere oplossingen om deze data toch weer beschikbaar te krijgen?

Alvast Bedankt.

Je kan het proberen op te lossen met de volgende stappenplan. Garanties heb je niet.

Als de schijf verder nog in orde is, is er redelijke kans dat je minstens een deel terug kan krijgen.

Een belangrijk element wat ik hier mis: is de externe schijf NTFS of FAT(32) ?

Afhankelijk wat er nu werkelijk kapot is zijn de te verwachtten resultaten anders. er kunnen sectoren op je schijf fysiek kapot zijn of het bestandsregister is corrupt geraakt. Of dat deels/volledig te repareren is is weer sterk afhankelijk van het gebruikte bestandssysteem

Het bestandssysteem is NTFS.
Voor wat betreft de eerste reactie: De oplossing volgens de link werk dus niet omdat deze ook uitgaat van de CHKDSK en deze houdt er na 8% mee op, althans deze gaat dan niet meer verder.

Ik ben via google nog op de WD Lifeguard diagnostic tool gekomen.
Deze laat ik momenteel scannen maar de resterende tijd fluctueert tussen de 8 en 10 uur, deze wacht ik eerst wel even af.
Is ook niet geheel duidelijk of dit nu enkel een diagnostische tool is of als deze ook een herstel uitvoert.

Update:
Na circa twee uur scannen met de Lifeguard tool, kwam de melding too many bad sectors.

Laatst bewerkt:
Dat klinkt helaas niet als een corrupt bestandsregister. De problemen lijken dan ook weinig van doen met de foutmelding die je in eerste instantie kreeg.

Wat nog wel kan is dat de USB controller kapot is en niet je drive (kleine hoop dat wel). In dat geval kun je proberen de schrijf direct in een computer te bouwen. Let wel dat kan mogelijk wel je garantie schaden en is dus mogelijk niet echt een optie, vooral gezien de geringe kans dat de USB het probleem is.

non-destructief kun je een andere USB poort of een andere PC proberen om eventuele usb-poort problemen uit te sluiten.

Conclusie: schijf overleden, helaas.
Geen idee hoe oud deze is maar op 3 Tb schijven zit veelal 3 jaar garantie. Wellicht de moeite om dat even na te kijken..

Hmmm dat is balen als ie overleden is. Gelukkig nog wel garantie, is net een jaartje oud.
Helaas heb ik van bepaalde bestanden geen back-up.
Ben nu aan het scannen met recuva maar die houdt er na een tijdje ook mee op.
Na een bepaald (30.000 ofzo) aantal gevonden bestanden blijft ie staan op 80% en geeft dan (na circa een uurtje) de melding geen bestanden gevonden.
Zijn mijn gegevens dus ook voorgoed verloren of is er nog een andere optie om deze te achterhalen?

Als de gegevens op de schijf belangrijk zijn ga dan niet aan de gang met allerlei reparatie tools, maar probeer eerst de gegevens veilig te stellen. Al dit soort software veranderen de inhoud van de schijf en kunnen het herstellen van gegevens onmogelijk maken

Haal de schijf uit de externe behuizing halen en sluit hem rechtstreeks aan de pc via SATA.

Wordt de schijf nog wel wordt herkend in Windows, maar is niet meer leesbaar?
Je hoort ook de motor opstarten?
Zo niet dan einde verhaal = dure cleanroom reparatie.

ddrescue is echt het beste voor het maken van een image, het is geen standaard programma, maar moet worden geinstallleerd.
Zoekt op de schijf naar bruikbare sectoren en probeert ook "bad sectors" te herstellen.

De schijf is beschadigd en ik ken geen programma onder Windows die dat kan herstellen.
De beste methode is een "image" maken van de defecte hd.

Als je alles zelf wilt doen heb je nodig:
  • Een desktop pc.
  • Extra hd om Linux (bijvoorbeeld Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
  • Daarop het programma ddrescue installeren.
  • Als het om een externe schijf gaat defecte schijf uit de behuizing halen en rechtstreeks aan de Unix pc aansluiten.
  • Kennis van Linux over het omgaan met console en harde schijven.
  • Kennis van de engelse taal, omdat de documentatie van ddrescue in het engels is.
  • Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
  • Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

Al met al een complexe operatie en vergt ook nogal wat investering in apparatuur.
Als je geinteresserd bent kan ik wel verdere uitleg geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan