WD Passport wordt niet meer herkend; data-recovery?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeonM

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Berichten
10
Hallo,

sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een zwarte Western-Digital Passport, 120Gb. Hij werkte tot voor kort prima, snel, geen enkel probleem mee gehad. Helaas herkent mijn laptop (XP Home) deze externe schijf niet meer. Ook heb ik hem aangesloten op een nieuwere laptop (Vista Home Premium), maar helaas wordt hij hier ook niet meer gezien. Als ik de WD aansluit op mijn laptop, en Deze Computer open, dan begint alles extreem langzaam te worden. Op het moment dat ik de 'USB-stekker' eruit trek, werkt alles weer prima. Hetzelfde geldt voor de Vista-laptop, hier wordt de schijf echter nog wel gevonden, maar kan ik hem niet openen noch kan ik er de eigenschappen van bekijken.

Via schijfbeheer wordt de WD nog wel herkend (zie attach.), tevens kan Partition Magic 8 de schijf herkennen. Probleem is echter dat ik met beide progs de eigenschappen van de WD niet kan bekijken. Schijfbeheer loopt vast, PM8 geeft een foutmelding: Error #45, CRC error in data. Nav een eerdere topic heb ik Testdisk gedownload, en gerund, de uitkomst heb ik ook in een attach bijgevoegd.

Wat kan ik doen om de (voor mij belangrijke) data op de schijf veilig te stellen (vnl muziek, wat films en geback-upte office documenten)??? Wie kan mij helpen? Bvd
 

Bijlagen

  • LeonM-testdisk2.jpg
    LeonM-testdisk2.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 190
  • LeonM-PM2.jpg
    LeonM-PM2.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 152
  • LeonM-schijfbeheer2.jpg
    LeonM-schijfbeheer2.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 135
In het eerste plaatje wordt aangegeven dat de bootrecord niet goed is en dat deze eerst goed moet zijn eer je de data kunt bereiken.

Een bootrecord kun je opnieuw aanmaken.

Als je nog een diskettestation heb dan kun je het eenvoudig doen met een bootflop

1. Download een bootflop http://files.frashii.com/~bootdisk/newjersey/boot98se.exe
2. Stop een floppy in de diskdrive en dubbelklik op het bestand boot98se.exe wat je hebt gedownload
3 Er wordt nu een booflop aangemaakt.
4. Start de pc op met deze floppy
5. type in bij A:\ fdisk/mbr <driveletter van de harddisk>:
dus als je harddisk letter F: heeft: fdisk /mbr F:

Geen floppy dan kun je onderstaand proberen.
Deze stappen zijn voor een XP PC
http://www.essetee.be/bootprobsxp.php?id=1

Kijk bij de stap Recovery console en dan bij fixboot en fixmbr

Onder Vista
http://support.microsoft.com/kb/927392

Lukt het niet als externe schijf. Haal de harddisk tijdelijk uit de behuizing en sluit de harddisk rechtstreeks aan op de pc.
 
Beste Mikeo,

bedankt voor de snelle reactie! Ik heb gekeken op de link naar essetee.be, heb vervolgens met mijn XP Home cd geprobeerd uit te voeren wat er gevraagd werd. Helaas ben ik er niet uit gekomen. Mijn (Medion product recovery) Windows XP Home SP2 cd-rom gaf mij bij het booten 3 opties: 1, windows installeren; 2, windows installatie repareren; 3, afsluiten.

Ik ging ervan uit dat ik optie 2 moest hebben. Vervolgens vond hij dus 1 windows installatie, nl die origineel op mijn c-schijf staat. Deze heb ik gekozen, waarna ik het admin-wachtwoord moest invoeren, die ik niet wist. Ik heb toen maar ge-enterd. Toen kreeg ik de ms-dos prompt C:\Windows\, zoiets. Toen heb ik maar EXIT getypet, aangezien ik niet wist wat verder de bedoeling was...

Is de oplossing niet bedoeld voor bootable-schijven, met windows erop geinstalleerd? En over de HD uit de casing halen: kan dat überhaubt bij een WD Passport?? Volgens mij niet namelijk. Daarnaast zou ik niet weten, mocht het toch kunnen, hoe ik dan de harde schijf direct op mijn laptop zou kunnen aansluiten.

Zat ik al op de goede weg? Of zijn er nog andere opties/oplossingen?
 
Waarschijnlijk heb je een herstel cd ipv een orginele XP cd. Daarom krijg je andere opties.

Als je niet in het bezit bent van een XP cd dan wordt dit optie even lastig. Mogelijk dat je even een cd kan lezen van een vriend aangezien je hem alleen maar even nodig hebt voor de herstelconsole.

Mocht je nog een floppydrive in je laptop hebben dan kun je de eerste optie proberen.

Je kunt nog proberen om in Windows het volgende te proberen aangezien het om niet om de actieve partitie gaat.

1. Verbind de externe schijf met je pc
2. Start
3. Uitvoeren
4. type in: CMD en druk op OK
5. type in: fdisk/mbr <driveletter schijf>: dus fdisk/mbr F: als F: je schijf is
6. Zet externe schijf uit en weer aan.

Mogelijk krijg je een melding dat dit niet mogelijk is onder windows. Ik kan dit niet testen aangezien ik met Vista werk en het weer anders gaat.
 
mikeo,

ik heb het geprobeerd met een WinXP Pro cd, maar daar stuitte ik op hetzelfde probleem als met de XP-Home recovery cd. Tevens heb ik het geprobeerd via CMD en "fdisk/mbr H:", hierop kreeg ik het antwoord: fdisk wordt niet herkend als een interne of externe opdracht, programma of batchbestand. Ik ben niet zo handig met de Ms-dos functie, maar volgens mij heb ik het toch gewoon goed ingevoerd (zie attach). Of doe ik toch iets fout. (Heb ook "fdisk\mbr H:" geprobeerd, maar dat leverde ook niet veel op :) )

Als ik kies voor booten met de XP-pro cd, dan krijg ik weer de 3 opties. Ik heb weer 'R' gekozen, recovery, maar kwam weer bij de windows installatie op 'C:/', waarvoor het admin-wachtwoord weer nodig was...

Doe ik nou iets fout? Ik heb trouwens geen floppy-disk meer, ook niet op de andere laptop. Kan de masterbootrecord op een andere manier hersteld worden? Of is misschien iets anders het probleem?
 

Bijlagen

  • LeonM-CMD.jpg
    LeonM-CMD.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 132
Excuss de fdisk methode is alleen mogelijk middels een opstart diskette, even niet aan gedacht.

Ik was even afgeleid door alle opties te verzinnen..

Met de mannier waarop je bezig was dmv opstarten met de cd is de juiste mannier.

Je adminwachtwoord is tijdens installatie opgegeven en zou je moeten weten. Vaak wordt er geen wachtwoord ingevuld dat je zou kunnen proberen om gewoon op Enter te drukken.

Meer info nog voor de herstel-console voor je informatie
http://support.microsoft.com/kb/314058/NL
 
Ik heb de stappen uitgevoerd met de XP-cd. Bij het admin-wachtwoord enteren was idd voldoende. Vervolgens heb ik HELP ingetoetst, wat een lijs met commando's gaf. Ik heb FIXMBR /H: geprobeerd, maar dit leverde hetzelfde op als FIXMBR /?. Ik heb niet alleen "FIXMBR" ingevuld, aangezien dit niet gezegd was. Ik heb ook in de dir van H: proberen te komen, maar dit lukte niet. Kon wel in D: en E: komen.

Moet ik toch alleen "FIXMBR" invullen, en dan de instructies volgens, of gaat de Recovery nav dit ingevulde commando meteen aan de slag met de masterbootrecord repareren (van C:)? Ik heb nog even op de support site van MS gekeken, maar werd daar niet veel wijzer uit, althans mbt de FIXMBR optie.

Hoe nu verder te gaan? Heb ik de stappen trouwens wel goed uitgevoerd?

PS: "FIXMBR. fixmbr apparaatnaam
Gebruik deze opdracht om de hoofdopstartrecord van de opstartpartitie te herstellen. In deze opdrachtsyntaxis is apparaatnaam een optionele apparaatnaam waarmee het apparaat wordt aangeduid waarvoor een nieuwe hoofdopstartrecord nodig is. Gebruik deze opdracht als de MBR is beschadigd door een virus en Windows niet kan worden gestart.

Waarschuwing Deze opdracht kan de partitietabellen beschadigen als er een virus aanwezig is of als er sprake is van een hardwareprobleem. Als u deze opdracht gebruikt, kunnen er ontoegankelijke partities ontstaan. Microsoft raadt u aan antivirussoftware uit te voeren voordat u deze opdracht gebruikt.

U kunt de apparaatnaam ophalen uit de uitvoer van de opdracht map. Als u geen apparaatnaam opgeeft, wordt de MBR van het opstartapparaat hersteld. Bijvoorbeeld:
fixmbr \apparaat\vaste-schijf2
Als de opdracht fixmbr een partitietabelhandtekening detecteert die ongeldig of niet standaard is, wordt uw toestemming gevraagd voordat de hoofdopstartrecord opnieuw wordt geschreven. De opdracht fixmbr wordt alleen ondersteund op x86-computers. "


Moet ik misschien eerst in de recovery modus, "map" invullen? Krijg ik dan een lijstje met mijn partities (C, D en E) en als 4e de naam van mijn harde schijf? Heb wel FIXMBR /H: ingevuld, maar ik weet eigenlijk niet zeker of "/H:" wel goed is. Partition Magic herkent de schijf in ieder geval wel als H:...
 
Laatst bewerkt:
De driveletter kan inderdaad een ander zijn, het is maar niet wat hij er aangeeft.

Geeft het commando: MAP en kijk of je het kunt achterhalen op die mannier. Lukt dat niet dan kun je het op onderstaande mannier proberen

D: <druk op enter>
type in: dir <druk op enter>

Als de inhoud niet van je harddisk is dan herhaal je de stappen maar verhoog je de letter.

E: <druk op enter>
type in: dir <druk op enter>

Z
 
Ik heb nav een andere topic op helpmij PCInspector File Recovery gedownload. Tot mijn grote vreugde kon ik mbv dit programma al mijn bestanden weer zien! Jeuj! Maar goed, ik kan nog steeds niet via windows in mijn WD-Passport komen, dus zal zometeen, na het eten, of anders morgen middag bekijken of ik mbv "MAP" wel de masterbootrecord kan repareren. Ik hoop het!
 
Kleine correctie. Met Map kun je niets herstellen maar kun je achterhalen welke driveletter er aan je harddisk is gegeven. Daarna moet je dus met de Fix... aa de gang en de juiste letter.
 
Wegens drukte nu pas een reactie. Ik heb de commando "map" uitgevoerd. Heb dan ook de juiste partitie label gevonden. Heb vervolgens fixmbr \Device\HardDisk1 uitgevoerd, want harddisk1 was de externe schijf. Hij heeft nu aan dat de MBR gefixed is, maar na testdisk gerund te hebben, komt er precies dezelfde uitkomst als eerst (zie plaatje) uit. het heeft blijkbaar niks geholpen. Of heb ik het verkeerd gedaan? Andere mogelijkheden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan