WD SATAII 320GB MBR gegevens???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trace7r

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2007
Om een heel lang verhaal kort te houden (als ge interresse hebt wil ik in het lang en breed wel eens uitleggen hoe dit komt :D)
Kan iemand van een WD32000AAKS zeggen hoeveel Cylinders, Heads en Sectoren deze schijf heeft.
Ik heb deze gegevens overhoop gehaald en wil ze terug zetten zoals orgineel maar vind dus nergens de nodige gegevens.
Ik heb al een mail naar WD gestuurd maar wacht nog steeds (is nog maar 2 dagen ze :o) op hun antwoord.
Eigenlijk zou ik willen weten bij een lege schijf wat de StartCylinder, StartHead, StartSector en EindCylinder, EindHead en EindSector is.
Alsook de Rel.Sector (sector waar eerste partitie begint).
Het totaal aantal gebruikte sectoren weet ik want die staan ook op de label op de hdd en dat zijn er 625142488.

Groeten,

een MBR leek

Dat is volgens mij de reden niet.

Maar dat is het probleem niet;), ik heb er zelfs een VISTA op geinstaleerd, dat werkt allemaal, ik kan deze schijf ook formateren, maar dan zegt hij op het laatste, kan formateren niet voortzetten of zoiets.:shocked:
Hetgene er dan al geformateerd is, dat is zichtbaar, maar hou dan maar 298 van de 320GB over en dat komt volgens mij omdat ik de mbr gegevens niet goed ingevuld heb.:confused:

Groeten Trace7r.

Iemand met een Western Digital SATAII 320GB?

Is er iemand die zo'n HDD (WD3200AAKS) in zijn bezit heeft, anders kan deze persoon misschien de gegevens uitlezen die ik probeer in orde te maken...
Ik zou dit zeker appricieren.

Groeten TRace7r.:cool:

Maar dat is het probleem niet;), ik heb er zelfs een VISTA op geinstaleerd, dat werkt allemaal, ik kan deze schijf ook formateren, maar dan zegt hij op het laatste, kan formateren niet voortzetten of zoiets.:shocked:
Hetgene er dan al geformateerd is, dat is zichtbaar, maar hou dan maar 298 van de 320GB over en dat komt volgens mij omdat ik de mbr gegevens niet goed ingevuld heb.:confused:

Groeten Trace7r.

Je rekent verkeerd

Een harddiskopslag wordt berekend met een decimale factor 320 GB is 320 x 10^9 B
320 GB = 320.000 MB = 320.000.000 kB = 320.000.000.000 B

De werkelijke computeropslag wordt berekend met factor 1024 (1 byte = 8 bits). Het daadwerkelijke aantal computergigabytes wijkt daardoor af van wat het lijkt te moeten zijn.

320.000.000.000 / 1024 / 1024 / 1024 = 298,023223876953125 computer GB opslag.

plaatje van de eigenschappen van mijn WD320 (ander type) bijgevoegd.

Bijlagen

• harddisk.JPG
    harddisk.JPG
    38,2 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:
Ik probeer het nog één keer

Jonges jonges, ik weet da ook wel, maar probeer nu toch eens gewoon op mijn eerste vraag te antwoorden. :(
Kan er iemand mij deze gegevens geven ja of nee? :cool:
Want anders ga ik ergens anders naar een oplossing moeten zoeken.
Ik vraag dus gewoon of iemand mij kan zeggen bij een (liefst lege hdd) WD3200AAKS welk de start-Cylinder, Head en sector zijn en de Eind-Cylinder, Head en Sector. en de Rel. Sector (sector waar eerste partitie begint). :thumb:
Als ik formateer dan gaat dat maar dan zegt em op het einde dat em het formateren niet kan voortzetten en dat komt volgens mij omdat hij softwartematig bepaalde cylinders, sectoren en Heads meekrijgt, dat zijn die aantallen die ik verkeerd ingegeven heb en die komen dus ni overeen met de fysische eigenschappen van de HDD. :confused:

een Voorbeeldje voor diegene die het nog steeds niet snappen: :rolleyes:
Ik heb bvb een schijf met fysisch 10Cylinders*10Heads*10Secotern dat zouden dan 1000bites zijn.
Als ik dan in de software zet dat er 10Cylinders*10Heads*11Sectoren zijn dan zou dat softwarematig op 1100bites uitkomen, als ik dan laat formateren gaat deze 1100bites formateren terwijl er fysisch maar 1000 zijn en geeft em aan dat hij het formateren niet kan voltooien... snappie???? ;)

Dus moet ik oftewel zelf mijn hardwaregegevens kunnen uitlezen om mijn softwareinstelling omtrent de Cylinders, Heads en Sectoren juist te kunnen instellen of moet iemand mij die gegevens die kunnen geven, zodoende dat ik mijn MBR terug juist kan instellen.
En ja ik weet hoeveel sectoren er totaal gebruikt worden op deze schijf en dan zou ik inderdaad volgende berekening moeten kunnen doen:
Totaal aantal clusters = Cylinders*Heads*Sectoren, maar als je geen van deze 3 kent is het wel heel moeilijk om de verhouding ervan te kennen.

Nogmaals bedankt Trace7r.

Als ik dan in de software zet dat er 10Cylinders*10Heads*11Sectoren zijn dan zou dat softwarematig op 1100bites uitkomen, als ik dan laat formateren gaat deze 1100bites formateren terwijl er fysisch maar 1000 zijn en geeft em aan dat hij het formateren niet kan voltooien... snappie????
In welke software ben je dat aan het instellen.

Ik snap geen moer van wat je bedoelt en als ik het zo lees wil je de harddisk formateren op een manier die niet kan. En dan vind je het vreemd dat er een foutmelding komt.

Wat wil je hier mee bereiken? Wat is het programma dat je aan het instellen bent?

k vraag dus gewoon of iemand mij kan zeggen bij een (liefst lege hdd) WD3200AAKS welk de start-Cylinder, Head en sector zijn en de Eind-Cylinder, Head en Sector. en de Rel. Sector (sector waar eerste partitie begint).
Ik zou het niet weten. Download eens een diagnostic tool op de site van WD, misschien kan je het zo uitlezen en hoef je niet meer verder te zoeken.

http://support.wdc.com/download/

Het aantal sectoren is overigens makkelijk te vinden: 625,142,448

Mbr?????

Ja als dingen zoals Master Boot Record je niets zeggen kan je mij inderdaad niet helpen en zal ik dus wel degelijk op een andere plaats moeten gaan zoeken (niet slecht bedoeld he :cool:)

Denk dak uiteindelijk een andere gelijkaardige schijf ga kopen en zo zelf de gegevens kan uitlezen en deze goed zetten op die waar ik de waarde verkeerd gezet heb. :confused:

Toch bedankt.

Jippiejajee ben jij eigenlijk de enige persoon die hier reageert, bedoel dan van kenners?
Of zijn er nog andere collega's die op die materie misschien wel een antwoord zouden kunnen geven?

Als dat niet het geval is dan denk ik dat deze Topic afgesloten kan worden, zonder goed resultaat spijtig genoeg.

Groeten Trace7r.

Ja als dingen zoals Master Boot Record je niets zeggen kan je mij inderdaad niet helpen
Zou je dit soort dingen niet willen zeggen over iemand die je niet kent. Ik weet donders goed wat dit soort dingen betekenen.

Je legt je probleem niet uit, je mekkert alleen dat je de gegevens wilt weten. Tevens zijn de gegevens niet nodig omdat een BIOS deze harddisk zeer waarschijnlijk automatisch detecteert.

Dat je zelf hebt lopen klootviolen aan instellingen en het niet werkt naar beoogd, komt omdat je aan die instellingen niet moet klieren. Een harddisk kan je niet vergroten door in de sectorinstellingen te verzieken.

Jippiejajee ben jij eigenlijk de enige persoon die hier reageert, bedoel dan van kenners?
Mij zeggen dingen als MBR toch niks. Jij schijnt de kenner te zijn. Maar een kenner met problemen die andere mensen die de moeite nemen om je te helpen vertelt dat ze er mee op moeten houden omdat iets ze niks zou zeggen

Als dat niet het geval is dan denk ik dat deze Topic afgesloten kan worden, zonder goed resultaat spijtig genoeg.
De reden dat dit topic geen steek verder komt is omdat je geen vragen beantwoord, alleen maar blijft hameren dat je de instellingen moet hebben. Die voor zower ik weet en kan beoordelen niet nodig zijn voor het 100% juist functioneren van de harddisk.

- Welke software praat je elke keer over als je het hebt over instellingen?
- Wat is het doel van het veranderen van je harddiskinstellingen?

Je zegt dat hij op automatisch goed werkt. Dan krijg je uitleg over het 298GB/320GB verschil, waarvan je zegt dat je dat weet en daar dus niks aan hebt.

Dan heb je het over SOFTWARE
Als ik dan in de software zet dat er 10Cylinders*10Heads*11Sectoren zijn dan zou dat softwarematig op 1100bites uitkomen, als ik dan laat formateren gaat deze 1100bites formateren terwijl er fysisch maar 1000 zijn en geeft em aan dat hij het formateren niet kan voltooien... snappie????
Maar zeggen met WELKE software doe je ook niet.

Heb je die diagnostische tool al geprobeert die ik je voorstelde te downloaden. Ik vraag me gewoon af of je het wel gelezen hebt. Dat soort programma's van WD zelf zijn er voor om dit soort dingen uit te lezen.

Maar success voor de rest met je nieuwe harddisk. Nog een advies. Blijf van de instellingen af, want jij weet volgens mij ook niet waar je het over hebt.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Allicht ten overvloede:

De gegevens die je wilt weten zijn prima uit te lezen met het door @jippiejaje aangegeven tooltje en even prima te herstellen met @Testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Enne,,,, we weten echt wel waar we over praten, maak je daar geen zorgen over.

Greetz.

Harry.

Jonge Jonge Jonge

Mijn vorige reactie was totaal niet slecht bedoeld dat heb ik er trouwens speciaal tussen haakjes bijgezet, sorry dat je het verkeerd opneemt. :o
EN JA IK HEB AL GEZEGD DAK ER ZELF MEE HEB ZITTEN *****N. :mad:
Dus ik geef mijn fout toch toe of ni misschien.
De enige reden dat ik vraag of er nog iemand anders is die kan reageren omdat het altijd kan dat er iemand anders wel een andere kijk op heeft en deze situatie kan helpen oplossen en ja ik heb je vorige reactie helemaal gelezen.
Ik weet momenteel de oplossing niet en jij ook niet is het dan zo abnormaal dat ik vraag of het mogelijk is dat er nog een derde persoon kan reageren???? :confused:
Ik ben al blij met wat je gezegd hebt en heb telkens geprobeerd wat je zei.
De software die ik gebruikt heb staat op http://www.dtidata.com/ntfs_partition_repair.htm
En dan zal je zien dat ik alleen de gegevens nodig heb die in mijn eerste bericht van deze topic staan.
En ik heb hier helemaal niet gesproken over het feit dak wil formateren om mijn schijf groter te maken.
Ik heb alleen gezegd, doordat ik die gegevens verkloot heb dat het format commando blijkbaar met een verkeerd aantal Cylinders, HEads en Sectors wil werken waarbij er cylinders en heads worden aangeroepen die er fysisch niet zijn waardoor hij uiteindelijk zegt dat het formateren niet voltooid kan worden, hetgeen echter al wel geformateerd is is bruikbaar en dat is dan die 298GB en ja door de verschillende rekenwijzes denk ik ook dat dit het normale volume van deze schijf is, maar die instellingen DIE IK VERKLOOT heb zorgen dus voor die melding na het formateren en daar wil ik vanaf, OK? :shocked:

Dus wie verstaat hier wie nu niet, jullie willen gewoon niet luisteren. en nogmaals GEEN van mijn reacties zijn slecht bedoeld en zeker niet persoonlijk, ik wil gewoon een oplossing zoeken.

Trouwens als jij me kan zeggen waar dat programma zijn aanpassingen naartoe zet en wat het juist doet dan mag je me dat altijd vertellen want ja ik ken wel iets van PC's maar zoals onder mijn eerste bericht staat ben ik een MBR leek.

Groeten Trace7r.

???

JippieJajee, Harry Snor,

Sorry dat het hier allemaal zo uit de hand blijkt te lopen maar dat is dus helemaal mijn bedoeling niet. :o
Harry, daar zit dus mijn probleem, dus voor zover ik in vorige reacties al heb gezet, heb ik dus "ergens" een verkeerd aantal Cylinders, HEads en Sectoren gezet, met die fout bij het formateren tot gevolg. :confused:
Die diagnostictools geven aan dat mijn schijf in orde is en voor zover ik gezien heb kan ik daar niet het aantal cylinders enzo mee uitlezen... Kan uiteraard zijn dak iets over het hoofd zie. :rolleyes:
En dat progje dat je me doorstuurd daar ken ik dus echt niets van en weet dan ook totaal niet wat ik er mee moet doen. :(
Misschien als je dat programmatje eens bekijkt waar ik de aanpassingen mee heb gedaan dat je me dan wel verder kan helpen.

Groeten Trace7r

Als je nu die disk in je computer bios instelt op automatisch, en je gaat deze formateren, komt er dan een foutmelding?

Het is namelijk mij volledig onduidelijk wat je aan het doen bent. En over waar het probleem zit.
- Je zegt dat de schijf werkt (waar is het probleem)
- Je praat over een foutmelding bij formateren (maar je wilt niet formateren)
- Tevens hoef je bij het formatcommando voor een harddisk niet verplicht al die opties in te stellen, zonder dat je ze aangeeft worden ze automatisch gedetecteerd.

En ik heb hier helemaal niet gesproken over het feit dak wil formateren om mijn schijf groter te maken.

Ik heb alleen gezegd, doordat ik die gegevens verkloot heb dat het format commando blijkbaar met een verkeerd aantal Cylinders, HEads en Sectors wil werken waarbij er cylinders en heads worden aangeroepen die er fysisch niet zijn waardoor hij uiteindelijk zegt dat het formateren niet voltooid kan worden
Formateer zonder die opties in te stellen.

maar die instellingen DIE IK VERKLOOT heb zorgen dus voor die melding na het formateren en daar wil ik vanaf, OK?
Ben je dat ding nu wel of niet aan het formateren?

Zoniet, waar moet ik die melding dan in dit alles plaatsen?
Zoja -> formateer zonder die opties en zet ook de schijf in je BIOS op automatisch. Stop een setup schijf van windows in je drive en daar wordt ook niet gevraagd naar al die gegevens. Als de harddisk goed in je BIOS staat (op automatisch dus) is dit helemaal niet nodig.

Als je die instellingen in je BIOS handmatig hebt gedaan -> zet het dan op automatisch. Dat lost je probleem zeer waarschijnlijk op.

Kan je die harddisk niet meer formateren zonder een foutmelding, dan kan je op de site van WD ook low-level format utilities downloaden en proberen daarmee de fout te herstellen, maar zonder bovenstaande aangedragen tips uit te voeren zou ik zeker niet zomaar gaan low-level formatten.

WDC WD3200AAKS-00SBA0 (WD-WMAPZ0483949) ]

ATA Apparaat-eigenschappen:
Model ID WDC WD3200AAKS-00SBA0
Serienummer WD-WMAPZ0483949
Revisie 12.01B01
Apparaattype SATA-II
Parameters 620181 cylinders, 16 koppen, 63 sectoren per track, 512 bytes per sector
LBA Sectoren 625142448
Buffer 16 MB
Meervoudige Sectoren 16
ECC Bytes 50
Ongeformatteerde Capaciteit 305245 MB
--------------------------------------------------------------------------------

misschien heb je hier wat aan

Pete1 bedankt

Weet nog niet of ik er zo uitkom maar alvast bedankt voor de gegevens

Groeten Trace7r

Als je nu die disk in je computer bios instelt op automatisch, en je gaat deze formateren, komt er dan een foutmelding?

Staat op AUTO in BIOS, dus komt dan idd nog een foutmelding

Het is namelijk mij volledig onduidelijk wat je aan het doen bent. En over waar het probleem zit.
- Je zegt dat de schijf werkt (waar is het probleem)

Werkt inderdaad

- Je praat over een foutmelding bij formateren (maar je wilt niet formateren)

Ik wil wel formateren, zeg gewoon dat hij op het einde zegt dat hij formateren niet kan voltooien.

- Tevens hoef je bij het formatcommando voor een harddisk niet verplicht al die opties in te stellen, zonder dat je ze aangeeft worden ze automatisch gedetecteerd.

Formateer van een andere hdd vanuit een 2e windows installatie (ook VISTA)

Formateer zonder die opties in te stellen.

Dus voor zover ik weet moet ik hier geen opties instellen, neem gewoon formateren (dus niet snel)

Ben je dat ding nu wel of niet aan het formateren?

Nu niet nee

Zoniet, waar moet ik die melding dan in dit alles plaatsen?
Zoja -> formateer zonder die opties en zet ook de schijf in je BIOS op automatisch. Stop een setup schijf van windows in je drive en daar wordt ook niet gevraagd naar al die gegevens. Als de harddisk goed in je BIOS staat (op automatisch dus) is dit helemaal niet nodig.

Zoals hierboven gezegd, komt de melding op het einde van het formateren.

Als je die instellingen in je BIOS handmatig hebt gedaan -> zet het dan op automatisch. Dat lost je probleem zeer waarschijnlijk op.

Staat op auto

Kan je die harddisk niet meer formateren zonder een foutmelding, dan kan je op de site van WD ook low-level format utilities downloaden en proberen daarmee de fout te herstellen, maar zonder bovenstaande aangedragen tips uit te voeren zou ik zeker niet zomaar gaan low-level formatten.

Ik kon eerst geen installatie van windows doen op die schijf en toen heb ik met een WD tool overal 0en ingezet, volgens mij is dat een low level format, of heb ik het verkeerd? waarna ik wel terug kan instaleren, wat ook is gebeurd.
2x zelfs, eerste maal geprobeerd, dan terug geformateerd met die fout "kan formateren niet voltooien" als gevolg.
Daarna heb ik echter wel windows voor de 2e maal terug op die hdd geinstaleerd.

Hoop dat ik het nu wel een beetje duidelijker heb kunnen maken.

Groeten Trace7r.

//Edit.

ZAl in ieder geval morgen de schijf nog eens formateren om te zien of het nu terug in orde is of niet.

Zoniet dan ga ik proberen Pete1 zijn gegevens eens in te voeren en dan te zien wat dat geeft, ik laat het jullie zeker nog weten.

Groeten Trace7r.:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Pete1 Vraagje

Pete1 is het eventueel mogelijk om volgend programma te downloaden?
http://www.dtidata.com/ntfs_partition_repair.htm :confused:
Het scherm dat daar mee opent laat de gebruiksaanwijzing zien van het programma dat ik gebruikt heb om alles om zeep te helpen. :(
Zou jij dit willen downloaden? Voor de link moet je helemaal naar beneden scrollen en dan zie je daar "Dowload FREE Partition Repair Tool Here." staan, dit bestand is maar 48Kb groot.
MAAR LET OP, DRUK AUB NIET OP DE WRITE KNOP
Zolang je enkel je schijf selecteerd, krijg je de data ervan te zien met respectievelijk of dat die partitie Bootable is, dan de START-Head, -Sector, -Cylinder dan het FSType, de EINDE-Head, -Sector en -Cylinder, daarna staat Rel Sectors (sector waar de partitie start) en het totaal aantal sectors.
Zoals op bijgevoegde jpg (dit zijn niet mijn instellingen)
Zou je dit dan kunnen doorgeven? Ik zou u heel dankbaar zijn.
Maar nogmaals VERANDER NIETS EN DRUK AUB NIET OP DE WRITE KNOP want ik zou niet willen dat er nog iemand deze problemen moet doorlopen. :rolleyes:

Groeten Trace7r.

Bijlagen

• ntfs_partition_repair_clip_image002.jpg
    ntfs_partition_repair_clip_image002.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 64
Heb je nu in die tussentijd al opnieuw geprobeerd die harddisk te formateren?

En zou je toch nog eens willen kijken naar mijn volgende al eerder gestelde vraag, met betrekking tot wat je gepost hebt.

Als ik formateer dan gaat dat maar dan zegt em op het einde dat em het formateren niet kan voortzetten en dat komt volgens mij omdat hij softwartematig bepaalde cylinders, sectoren en Heads meekrijgt, dat zijn die aantallen die ik verkeerd ingegeven heb en die komen dus ni overeen met de fysische eigenschappen van de HDD.

Waar en wanneer heb je die aantallen ingesteld? Heb je daar een programma voor gebruikt, of in je bios? En als het een programma was, dan graag welk programma.

Je hebt een probleem met een harddisk, waarvan je zegt dat het komt omdat je iets verkeerd ingesteld hebt. Geef aub nou eens een beetje feedback als je een oplossing wilt. Het enige dat je doet is vragen naar de cijfers van de harddisk en dan roepen dat het niet klopt, maar alle andere mogelijkheden wil je niet bekijken.

Liefst alleen nog reacties waar ik iets aan heb en geen woedeuitbarstingen.

Heb je nu in die tussentijd al opnieuw geprobeerd die harddisk te formateren?

NEE

En zou je toch nog eens willen kijken naar mijn volgende al eerder gestelde vraag, met betrekking tot wat je gepost hebt.

Quote:
Als ik formateer dan gaat dat maar dan zegt em op het einde dat em het formateren niet kan voortzetten en dat komt volgens mij omdat hij softwartematig bepaalde cylinders, sectoren en Heads meekrijgt, dat zijn die aantallen die ik verkeerd ingegeven heb en die komen dus ni overeen met de fysische eigenschappen van de HDD.

Waar en wanneer heb je die aantallen ingesteld? Heb je daar een programma voor gebruikt, of in je bios? En als het een programma was, dan graag welk programma.

Dit programma is enkele berichten terug gepost.

Je hebt een probleem met een harddisk, waarvan je zegt dat het komt omdat je iets verkeerd ingesteld hebt. Geef aub nou eens een beetje feedback als je een oplossing wilt. Het enige dat je doet is vragen naar de cijfers van de harddisk en dan roepen dat het niet klopt, maar alle andere mogelijkheden wil je niet bekijken.

Ik wil wel andere mogelijkheden bekijken.

Je zit mij hier heel de tijd te beschuldigen van vanalles en nog wat, ik leg niks uit, ik geef geen informatie en ik doe niet wat je zegt.

In het begin heb ik info gegeven waarvan ik dacht dat dit genoeg was, telkens als je iets vroeg heb ik dat gedaan en gecontroleerd.
Na je laatste woedeuitbarsting heb ik een volledig overzicht gegeven met wat waar en waarom.
Dus is er hier maar 1 persoon die niet luisterd, dus zou ik u vriendelijk willen vragen hier mee te stoppen want wij verstaan elkaar blijkbaar toch niet.
Ik twijfel niet aan uw kennis en ook niet aan het feit dat je hier waarschijnlijk al een hele hoop dingen opgelost hebt, maar dit gaat je duidelijk niet af, maar dat zal wel aan mij liggen zeker.
Ja hier zitten inderdaad nog een hoop onbekende factoren in en dat komt gewoon omdat ik bepaalde dingen zelf nog niet kan plaatsen, als ik de oplossing heb zal ik ze zeker hier bekend maken.
Dit is de eerste keer dat ik hier mee te maken heb en was helemaal niet van plan dit zo uit te pluizen maar nu het toch helemaal uit de hand gelopen is, wil ik er alles uithalen en heb ik pas een oplossing als ik alles begrijp en terug heb kunnen herstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan