Web Designer

Status
Niet open voor verdere reacties.

melbio

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
Goedenmiddag,

Ik zit echt te twijfelen om voor het eerst webdesigner te worden.

Een vriend van me wil dat ik voor hem een website wil gaan bouwen voor zijn bedrijfje (krijg hier een vergoeding voor) :thumb: Dat is geen probleem voor me een website bouwen peace of cake ziet er vaak mooi en gelikt uit, maar heb nog nooit online gezet. Wel weet ik dat je een Web Hosting moet hebben het liefst betaald!

Mijn vraag/probleem nu is: De website is klaar en kan nu naar een goed Web Hosting over gezet worden, maar dat wil ikzelf niet doen. Het liefst wil ik gewoon dat hele website bestanden naar me vriend toe sturen. Hij moet dan daarna zijn eigen web hosting aanmaken om online te zetten. Ik wil de verandwoordelijkheid niet nemen om regelmatig update's van zijn website te doen. Eigenlijk is dit te taak van een webdesigner...dus ik:o

In de toekomst wil ik graag webdesigner worden en nu heb ik de kans om ervaring op te doen.
Zal ik de gok nemen en de hele toko in eigen hand nemen oa maandelijks/jaarlijks een betaalde web hosting en bijkomende update's van de website te onderhouden?
Ik hoor het graag en adviezen zijn welkom:thumb:

Ik heb veel ervaringen voor het bouwen van verschillende website programma's zoals:
Dreamweaver cs5
Flash Professional cs5
Photoshop cs5
Xara Web Designer 7 Premium

Laatst bewerkt:
Tja als jij deze hebt gebouwd, zal je deze dan ook moeten bijwerken wanneer en waar nodig. Dus je zal deze moeten beheren voor je opdrachtgever. Zeker als je daar nog eens een vegoeding voor ontvangt.
Ongeacht of hij deze zelf regelt met een webhost.

Bedankt voor je reactie.

Als het bij een paar wijzigingen per jaar blijft dan zal het wellicht interessant vergoeding zijn voor mij. Over algemeen dan.

Ik heb veel ervaringen voor het bouwen van verschillende website programma's zoals:
Dreamweaver cs5
Flash Professional cs5
Photoshop cs5
Xara Web Designer 7 Premium

De belangrijkste ontbreekt: notepad++
Bovendien zegt dit rijtje helemaal niets over je vaardigheden.

Dat je in zes verschillende merken auto's hebt gereden, wil niet zeggen dat je een goede chauffeur bent.

Bij het bouwen van een echt goede website komen verschillende 'disciplines' om de hoek kijken.
  • grafische vaardigheden, dat wil zeggen: het moet er goed uitzien. Da's een kunst apart.
  • fatsoenlijke html-code kunnen schrijven, moet hand-in-hand gaan met fatsoenlijke CSS-code
  • zorgen voor goede usability: de website moet bruikbaar zijn; de bezoeker moet er wat aan hebben en moet er zonder problemen gebruik van kunnen maken
  • accessability: zorgen dat de website zonder drempels toegankelijk is

@tecsman

Grafische vaardigeheden zit er wel dik en dik in orde. Het is ook mijn specialiteit.
Notepad++ is niet nodig. Text bewerken doe ik alles via web programma. Ik moet ook eerlijk toegeven weet niet wat notepad precies inhoud. Moet nog gaan verdiepen.
html-code gaat redelijk. De onderste twee zijn zeer goede tips waar ik ook moet gaan richten.

Om een website te bouwen werk ik graag via Dreamweaver.

Een simpele programma zoals Xara Web Designer doe ik for the fun. Geen code niks. What u see is what u get.

Nogmaals bedankt voor je tips

Hoi melbio,
Je zegt:
Ik wil de verantwoordelijkheid niet nemen om regelmatig update's van zijn website te doen.
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar het zou een probleem kunnen vormen:
  • Je hebt de site met Dreamweaver gemaakt, en daar zullen waarschijnlijk Dreamweaver-templates in zitten. Die staan bij jou op de kast.
  • Een update moet dan ook met DW gedaan worden, anders kan de boel in duigen vallen.
  • Als het updaten bij de eigenaar van de site komt te liggen, moet deze dus ook Dreamweaver hebben - en er weg mee weten (!), terwijl jouw DW-bestanden daarnaar overgezet moeten worden.
Dat kan natuurlijk, want als webbouwer lever je de site, en daarmee kan de kous af zijn als dat zo is afgesproken.
Maar als de eigenaar er zelf niets mee kan doen, schiet ie ook weinig met z'n site op. *)

Aan de andere kant kan je ook de site officieel op naam van de eigenaar zetten **), en zelf de updates c.q. het beheer verzorgen (via het password om er op te komen).
Om wederzijds teleurstellingen te voorkomen (en om de vriendschap niet te verstoren), is het zaak om dan heel erg duidelijke afspraken daarover te maken (en ook op papier te zetten), bv.:
  • Een tarief voor het aanmaken van een nieuwe standaard-pagina, die ook in het menu moet komen; met opleveringstermijn.
  • Een tarief voor het aanmaken van een nieuwe functionaliteit (bv. een dia-slider inbouwen, of een foto-album aanleggen). Dat is dan is feite het verder gaan met het ontwerpen/ontwikkelen van de site.
  • Een tarief voor het bijhouden van een Nieuws-pagina, met afspraken erbij van hoeveel keer dat per maand moet gebeuren, en hoe rap jij dat zult doen als je de nieuwe tekst (en/of afbeeldingen) hebt.
  • Een tarief voor kleine aanpassingen, zoals het webgeschikt maken en bijplaatsen van een nieuwe afbeelding of foto op een pagina (bv. op uurbasis).
  • Verder hangt het natuurlijk erg af van het type bedrijf, en van wat de toekomstplannen voor de site zijn. Blijft deze statisch (voornamelijk gegevens over het bedrijf om gevonden te kunnen worden), of moet er veel dynamiek in komen (bv. steeds nieuwe projectpagina's met de voortgang van een bepaald project), enz.
  • Niet te vergeten: je vakantie-periodes, waarin je er niets aan zult kunnen doen!
  • Wijze van betaling: vast bedrag per maand + eventuele extra's, of per keer; en betalingstermijn e.d. (+ "algemene voorwaarden": als niet op tijd betaald, dan jij niet verplicht de volgende klus te doen enz.).
  • Ook nagaan hoe het met de Kamer van Koophandel, de BTW en de belastingen moet, als je op deze manier als bedrijf gaat opereren (en hoe het met bonnetjes moet gaan als het bedrijf van je vriend de kosten van de site in zijn jaarrekening gaat zetten).

Zo zou je alle mogelijkheden in kaart moeten brengen, en het erover eens worden hoe en voor welke prijs die updates gerealiseerd gaan worden.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
*) Als je een site bouwt met Joomla of Wordpress of een ander CMS, is het relatief eenvoudiger voor de klant om z'n eigen veranderingen door te voeren. Met een CMS kan dat online, en is er geen Dreamweaver & Dreamweaver-kunde voor nodig.
Dan kan je wel een site "schoon opleveren", en er verder niets meer mee te maken hebben.
  • Er is ook een Dreamweaver-variant of -aanvulling in omloop, die anderen kunnen gebruiken om online veranderingen te maken - maar ik ben even kwijt hoe dat ook alweer heet.

**) Dat zou ik in alle gevallen doen: de site-eigenaar moet de provider betalen!

Ter info: Notepad++ is een soort Kladblok, voor puur code inkloppen. Maar dan met allerlei extra opties (o.a. syntax-highlighting, codering aanpassen, enz. enz.). Het is geen web-editor, en al helemaal geen WYSIWYG-editor. Wel buitengewoon handig!

@csshunter

Heel erg bedankt van je aandachtspunten:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan