Webhosting met MySQL ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

moonlight1

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2006
Hoi Allemaal.

ik zie bij veel hostings ( ook de mijne ) dat MySQL ook mogelijk is.
Mijn vraag, wat houd dit nou in eigenlijk, het is iets met beheer en dergelijke.

ik maak mijn websites met frontpage.
maar hoe kan ik dan gebruik maken van mySQL ik ben een echte leek, dus willen jullie het simpel proberen uit te leggen wat het nou inhoud ?

MySQL is een database. Je kunt dus gegevens daarin opslaan en ze er weer uit halen. Dit kan met bijvoorbeeld php. In plaats van een statische website (je zet alles wat je wilt laten zien direct in je .html bestanden) krijg je een dynamische website (je haalt de inhoud van de pagina's uit de database).

Ah oke,

wat is dan dat online beheren ?
Hoe moet je als je een website in frontpage hebt gemaakt, die website online beheren zonder dat je frontpage nodig hebt ?

Het beheren doe je gewoon nog in frontpage. Alleen de opslag van gegevens (bijvoorbeeld bepaalde teksten op je site) staat in de database. Voor MySQL is er het online beheerprogramma phpmyadmin, waarmee je heel eenvoudig en duidelijk de inhoud van je databases kunt bekijken en wijzigen.

Je webpagina's zelf beheer je dus nog steeds met frontpage en de inhoud van de database met, bijvoorbeeld, phpmyadmin.

Een pagina in frontpage ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Code:
<h1>Hieronder staan de berichten:</h1>
     (hier de code om een lus te starten, zodat je alle berichten uit de database haalt ipv slechts 1)
          <h2>(hier de code om de titel uit de database te halen)</h2>
          (hier de code van het bericht)
     (hier de code om de lus te sluiten)

Je zegt ermee dat je een lijst van berichten krijgt die elk uit een titel en de tekst bestaan. De inhoud van de berichten haal je uit de database, waardoor het er altijd goed uitziet, hoeveel berichten je ook hebt. Dit maakt het ook mogelijk om via een andere weg een bericht aan de database toe te voegen en het dan toch op de website te tonen. Hiervoor hoef je de code van de pagina zelf (in frontpage dus) niet aan te passen.

oke dat begrijp ik tot zover.

maar stel :

ik maak dus websites voor mensen.
dan krijg ik de vraag kan ik deze zelf bij werken ?
dan is het neen, kan niet tenzij je met frontpage en met een ftp programma wilt werken.
Maar dit is te moeilijk enz, dus kortom een heel gedoe, en verlies je veel klanten mee.

kan iemand mij uitleggen wat je er voor nodig hebt om een website online te wijzigen ( via bijvoorbeeld een login op de website )

Met een content management system is dit goed te doen. Er bestaan ontzettend veel van deze systemen. Joomla is een voorbeeld dat ik zelf goed vind werken, maar je moet er wel wat tijd aan besteden om zelf een nieuwe site te maken. Gelukkig zijn er wel erg veel voorbeelden gratis op internet te vinden en zijn er veel gratis plugins. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig een gastenboek installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan