webpagina's openen niet goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aneetra

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 aug 2010
Hoi,

Ik heb een dringende en belangrijke vraag. Voor school heb ik een fictieve website met dreamweaver gemaakt (maar niet online gezet!). Wanneer ik de map met bestanden naar een ander stuur, en een ander de indexpagina opent, dan opent de pagina heel anders: een witte achtergrond met zwarte tekst. (zoals cache). Mijn webpagina's daarentegen zijn volledig opgemaakt in kleur, inclusief menu's en afbeeldingen. Dit alles is niet te zien bij anderen. Aan de andere kant scheen het ook weer geopend te kunnen worden door een vriend. Wat is er mis?

Ik wilde ook gelijk vragen hoe je de resolutie van de website via dreamweaver kan zien. Mijn website moet voldoen aan 1024 x 768 pixels, maar ik heb dit niet ingesteld. Hoe zie je dit/stel je dit in?

Graag een spoedig bericht, ivm deadline.

groetjes

Aangezien het hier een schoolopdracht betreft gaan we je helpen. Ik geef een hint. Je probleem heeft alles te maken met relatieve en absolute paden.

En voor wat betreft de resolutie zou ik de opdracht nog eens goed lezen. Je kunt geen resolutie instellen in dreamweaver. Wat waarschijnlijk bedoeld wordt is dat je website er goed moet uitzien in de genoemde resolutie.

Het punt is, ik heb van die absolute paden al relatieve paden gemaakt.
(bijv. <link href="oneColElsCtrHdr.css" rel="stylesheet" type="text/css" />)

Mijn deadline is in principe morgenavond, en voor de rest heb ik aan alles al voldaan. Ik doe helemaal geen ict opleiding of iets dergelijks, dus was allang blij dat ik iets in mekaar kon flansen. Voor derest ben ik een absolute nul wat betreft dreamweaver (eerste x dat ik ermee heb gewerkt).

Hellup :(

Laatst bewerkt:
Hoi Aneetra,
No panic! ;)
De resolutie van een webpagina kan inderdaad niet door de webbouwer ingesteld worden, want de resolutie wordt bepaald door wat de bezoeker ingesteld heeft staan.
Wat je wel kunt doen, is zorgen dat een webpagina nooit groter dan 1024px breed is. De hoogte is in principe afhankelijk van hoe groot de pagina is, die kan je altijd voorbij laten scrollen.
  • Het zou ook nog kunnen dat de opdracht was om óók een vastgeprikte hoogte van 768px te hebben, maar daar moet je vanaf het begin van het ontwerp dan rekening mee houden (en dat behoort tot de ingewikkelder opdrachten).
    Bij een vastgestelde hoogte van een element kun je dat element scrollbaar maken met de css-code
    #idVanElement { overflow: auto; }.
    Dan komt er bij dat element zo nodig een eigen (inwendige) scrollbar. Dat zie je op sommige websites wel eens, maar handig is het meestal niet; en ik geloof niet dat dit in jouw geval bedoeld wordt.
Hoe zorg je dan dat dat een webpagina nooit groter dan 1024px breed is?

Probleem 2: doorgestuurde Dreamweaver-bestanden werken soms niet
Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat de site niet echt online staat. Dreamweaver maakt een "template" (een .dwt bestand) aan, dat alleen door Dreamweaver te begrijpen valt. Daarin zal ook de link naar het stylesheet staan. Als je in Dreamweaver een preview doet, is alles gewoon goed in orde.
Vervolgens gaat Dreamweaver er pas echte html-pagina's van maken bij het uploaden naar een server.
Een lokaal bezichtigde pagina (vanuit de Verkenner) zal geen stylesheet te pakken kunnen krijgen, omdat de browser geen .dwt bestanden kan hanteren, - en je hele opmaak is weg.
  • Tenzij ... degene die de pagina opent, dat óók in Dreamweaver doet - maar dan moet die iemand wel Dreamweaver op z'n/h'r pc geïnstalleerd hebben staan. *)
Ik vermoed dat de één dat wel heeft, en de ander niet.

Succes!
CSShunter
*) Zo probeert Dreamweaver z'n markt te beschermen: zonder Dreamweaver heb je niets aan wat Dreamweaver gefabriekt heeft. Als je een online webpagina bekijkt, is alle handigheid van Dreamweaver daaruit verdwenen (want dat zijn al samengestelde pagina's). Het DW-systeem is daarnaast ook nog onhandig: als je bv. iets in het menu verandert, gebeurt dat in het DW-template. En dan moet je alle pagina's van de hele site weer opnieuw uploaden om ze op de goede manier samengesteld te krijgen. Bij een kleine website gaat dat nog wel, maar bij een ingewikkelde site van 1000 pittige pagina's is je processor dan wel een tijdje aan het ratelen...

Ik vind dat allemaal erg lastig (en heb dan ook geen DW). Als je met php werkt, kan je heel eenvoudig óók bv. een menu op alle pagina's laten zien. Het menu is dan één bestandje dat op de server zit, en dan doet de server het samenstelwerk.
Oftewel: een verandering in het menu doe je door één gewijzigd bestandje te uploaden, en dan regelt de hele rest zich automatisch.
Twee tellen werk, en alle pagina's hebben "vanzelf" het nieuwe menu: wonderbaar! :d
Maar daar hoef je je nu niet druk om te maken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan