Webservices met Spring, xf en JMS

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisM

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Ik ben nog een groentje in webservices, vandaar de volgende vragen:

Webservice is een code dat zich bevindt tussen client applicatie en serverapplicatie.

Voor het maken van webservice heb je cxf, jms, SOAP.

Zijn cxf, jms, SOAP technologieën die je nodig hebt voor het maken van een webservice?
Wat is de relatie tussen webservice, en cxf, jms en SOAP?
Wat zijn cxf, jms nou precies?

JMS ken ik niet dus daar doe ik geen uitspraken over maar er zijn 2 voorname manieren om een webservice op te bouwen binnen java
1)SOAP, hier wordt gebruik gemaakt van gestandariseerde XML bestanden om vragen en antwoorden over het netwerk te zenden. Een voorbeeld van zo'n XML standaard dat veel gebruikt wordt is WSDL. Aangezien het om XML -bestanden gaat zou je in theorie ook zelf een programma kunnen schrijven dat die bestanden gaat aanmaken of inlezen, maar java heeft hier ook een aantal hulppakketten voor, jax-B, jax-WS, jax-RS. Die maken zelf de XML bestanden aan op basis van jouw java code. Omdat het eigenlijk nog eenvoudiger kan is er ook cxf dat op basis van jax-WS en jax-RS de webservice gaat aanmaken.
2)RMI, hier ga je een interface gebruiken om te communiceren. De server gaat de interface implementeren maar ook de cliënt moet de interface (zonder implementatie) in zijn package-structuur hebben. Dit is veel eenvoudiger te implementeren dan SOAP en is bovendien ook veel sneller omdat het geen overhead heeft om alles naar XML te moeten omvormen. Jouw cliënt applicatie werkt dan alsof de webservice een onderdeel is van de applicatie. Nadelen zijn dat als je een verandering maakt aan de RMI service ook je cliënt applicatie moet wijzigen en dat RMI compleet java gebonden is waar SOAP met eender welke programmeertaal kan communiceren

Eerst bekijk je JPA en dan EJB3 en dan WSDL en je bent er.
soap : simple Object Access Protocol
jms : java messaging service

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan