Webshop template Joomla bewerken op Kompozer

Status
Niet open voor verdere reacties.

JorianNL

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2011
Hallo allemaal,

Ik zit even met een probleempje, wij willen graag deze webshop template van Joomla bewerken op het programma Kompozer.

Zelf hebben wij absoluut geen verstand van templates, alleen heb ik wel ervaring met het programma Kompozer. Wij vinden dit een makkelijk programma om sites mee te bewerken. Alleen als ik de index.php probeer te openen op kompozer ondersteund hij dit niet. Wat kan ik hier aan doen om deze template wel te kunnen gebruiken aangezien we hem zo mooi vinden!

Zie template: http://www.web-effect.nl/overzicht-gratis-joomla-1.0-templates/webshop-template-voor-joomla-1.0.php

Ik hoor het wel
Alvast bedankt!!

Jorian

Laatst bewerkt:
Kompozer is een WYSIWYG-programma.

Ben je niet bang dat als je dat gebruikt om een bestaande template te veranderen
dat je dan meer kapot maakt dan je lief is?

Nee want ik werk met scripts, en niet zo los met de hand.
Hoe kan ik die Joomla template bewerken? wil dat wel met dreamweaver of ook niet?

Scripts? Om een template te bewerken?
Dreamweaver om de template van een ander te bewerken?

De template bestaat waarschijnlijk uit HTML markup en CSS-rules (al dan niet in een losse stylesheet)
Weet jij wat er gaat gebeuren als je met een WYSIWYG gaat zitten veranderen in de markup en de CSS-rules worden niet meeveranderd.

Ik zou dat juist liever met de hand gaan doen.

Ik zou dat juist liever met de hand gaan doen.

Oke en welk programma gebruik je daarvoor?

Met de hand is met de hand. :rolleyes:
Uh, ja, dat vereist enige toelichting als je dat zo neer zet. :confused:

Dat houd in dat je de html-markup bewerkt met behulp van een goede (!) tool, zoals bijvoorbeeld Notepad++. De essentie is dat je zelf controle houd over de code en dit niet laat genereren door een WYSIWYG-programma aan de hand van een ' plaatje'.

En dat je de CSS bewerkt met een daartoe geschikte tool, zoals bijvoorbeeld TopStyle.

Ik weet natuurlijk niet welke html-vaardigheden jij hebt, dus vat dit niet te persoonlijk op, maar veel mensen zullen de uitkomst van een WYSIWYG-tool niet zelf kunnen fijn-tunen. Dan lijkt het aan de voorkant of je hebt gekregen wat je wilt, maar aan de achterkant heb je html-bagger. (vergelijk bijv met de html-code zoals die vroeger door Word werd geproduceerd).

Oke dat is duidelijk, nu heb ik meer een inhoudelijke vraag betreft de template.
Ik heb net de index geopend in notepad++, dan krijg ik dit:

Code:
<?php defined( '_VALID_MOS' ) or die( 'Direct Access to this location is not allowed.' ); ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nl" xml:lang="nl">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<?php include ("includes/metadata.php"); ?>
<?php include ("editor/editor.php"); ?>
<link href="<?php echo $mosConfig_live_site; ?>/templates/webshop/css/webshop.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<body>
<div id="container">
	<div id="header">
	<div id="sitename" align="right"><?php echo $mosConfig_sitename; ?></div>
		 <div id="topmodule" align="left">		
		 	<?php mosLoadModules ( 'top' ); ?>
		 </div>

</div>	
	<div id="leftmargin">
	    <?php mosLoadModules ( 'left' ); ?>
	    <div style="padding: 5px 5px 0px 15px;">
	    <?php mosLoadModules ( 'user8' ); ?>
	    </div>
	    <?php mosLoadModules ( 'user2' ); ?><br />
	    <div style="padding: 5px 5px 0px 15px;">
	    <?php mosLoadModules ( 'user3' ); ?>
	    </div>		    
	</div>
	<div id="mainbody">	
		<div align="right" class="pathway">
			<?php mosPathWay(); ?>
		</div>
		<?php include ("mainbody.php"); ?>	
	</div>

<div id="footer"><br /><br /><div align="right" class="tekst"><?php echo $mosConfig_sitename; ?> .::. Design &amp; Development by <a class="footer" href="http://www.web-effect.nl/" target="blank" title="Joomla template ontwerp &amp; ontwikkeling door Web-effect">Web-effect</a></div></div>
</div>	
</body>
</html>

Betekend dit dat ik deze template niet kan gebruiken?
En nog een vraagje, is er op notepad++ ook een optie dat hij de index gewoon als plaatje kan weergeven? of een split-optie dat je aan de script kan werken en tegelijk de site kunt bekijken?

Alvast bedankt!

Ik ben bang dat we nu een klein misverstand hebben.
Notepad++ is een tekstverwerker met enkele handige functies;
het is geen programma waarmee je direct een preview kunt laten zien.

Wat ik zou doen is:
html-bestand openen in browser en in notepad++
code veranderen in notepad++,
opslaan
browser-scherm vernieuwen. Dan zie je ook direct resultaat.

Als dit is wat je wilt: aan de code werken en tussendoor steeds een preview kunnen zien,
dan is HTML-Kit misschien wat voor je.

Terug naar de template:
wat wil je eigenlijk aanpassen?
Lay-out?
Teksten?
Afbeeldingen?

Als je zegt: "...eigen stijl..." bedoel je dan: ander lettertype, andere background-kleur en andere pic in de header?
Dat zou betekenen dat je alleen maar in de stylesheet wat hoeft te veranderen.

Of wil je nog meer veranderen
waarvoor je bijvoorbeeld de html-code moet aanpassen?

Juist, gewoon lettertype en afbeeldingen, andere header etc.
Maar zou je voor mij even naar deze template kunnen kijken? want ik kan er helemaal niets mee.. hij opend hem geen eens in dreamweaver of kompozer :rolleyes:

Dat het niet zo 1-2-3 werkt kan heel goed kloppen.
Joomla is een CMS (Content Management System) dat met php werkt. Daarin zitten php-opdrachten die alleen server-side kunnen worden uitgevoerd.

Als je een pagina met php-opdrachten er in lokaal gaat openen, kan je er (bv. met Notepad++) wel in gaan knutselen (als je weet wat je doet), maar je kan 'm nooit lokaal zomaar gaan bekijken, dan werkt ie niet.
  • Lokaal bezichtigen kan alleen als je lokaal ook een server hebt geïnstalleerd die php aankan, èn waarop ook Joomla is geïnstalleerd: want in de php-code van het template wordt bv. gebruik gemaakt van includes die in Joomla zitten!

Maar zoals tecsman zei, is het prima te doen om alleen het stylesheet aan te passen.
Openen en je aanpassingen maken, en dan uploaden - klaar.

Je kunt ook real-time experimenteren met aanpassingen in het stylesheet, als je de onvolprezen Webdeveloper Toolbar of de onvolprezen Firebug add-on voor Firefox hebt. In alle twee kan je het online staande stylesheet rechtstreeks editen, en meteen het resultaat zien.
In Firebug kan je ook de html van een pagina editen, en van elk element de gebruikte css zien: dat maakt het herkenbaarder wat waarop slaat.
  • Als je ze nog niet hebt: snel downloaden, want ze kunnen ook een schat aan andere waardevolle dingen! :)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan