website aanpassen op resolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

afridbeertje3

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Beste Helpmij members,

Ik ben bezig met het maken van een eigen site m.b.v web page maker.
Alleen nu stuit ik op een probleem ik heb zelf een vrij hoge resolutie 1600x900.
Ik zie de site perfect. Maarja als iemand met een andere resolutie deze pagina bezoekt
ben ik bang dat de site er heel anders uit ziet. Ik heb al verschillende html codes geprobeerd alleen steeds zonder succes. Komt dit misschien omdat ik web page maker gebruikt. Ik heb ook scripts gezien waarbij je verschillende versie's moet maken voor verschillende resolutie's dit kost heel veel werk, en volgens mij moet dit wel automatisch kunnen. DIT is mijn website

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen verhelpen.

Alvast bedankt afridbeertje

Laatst bewerkt:
wat de meeste sitebouwers doen is de website een specifieke breedte van bijvoorbeeld 1000 meegeven zodat de website op vrijwel elke resolutie er hetzelfde uitziet. het nadeel hiervan is dat mensen met een full hd resolutie de site een stuk kleiner zullen zien dat de 1280x720 gebruikers.

een andere oplossing die populair is, is bijvoorbeeld door de linkerkolom en rechterkolom van een site een vaste breedte mee te geven, en alles wat daar tussen in ligt een variabele breedte bijvoorbeeld 'auto' of een percentage.

hoe je dit exact doet in je programma durf ik niet te zeggen, maar je kan de code vast wel enigszins aanpassen.

Bouw een website bij voorkeur in 800x600.
Geeft nooit absolute waarde mee bij de volledige breedte, maar relatieve waarden.
Breedte van het totale scherm is dus 100% en niet 800.
Als je breedte 1000 zou opgeven dan valt deze buiten een 800x600 scherm.
Testen kun je b.v. op http://www.yournew.com/resolution_test.cfm

Maar wat Example5 zegt, klopt ook.
Je kunt een linkerkolom (menu) danwel rechtermenu wel een vaste waarde geven.
Dan weet je zeker dat deze zichtbaar is in alle resoluties.

Laatst bewerkt:
Dus ik moet simpel gezegt geen pixels instellen maar percentages.
Weet iemand hoe ik dat doe ik web page maker ?

Ik ben er trouwens achter gekomen dat het zelfs verschilt welke browser je gebruikt.
Weet je hier ook een oplossing voor ?

Laatst bewerkt:
Je kunt je eigen broncode bekijken en zien dat je soms absolute (25px) en soms relatieve (15%) hebt ingegeven.
Ermee spelen en googlen is de beste leerschool.

Wat diverse browsers betreft: dit is een kweste van uitproberen in de diverse browser.
Het is wel verstandig om je code te controleren op: http://validator.w3.org/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan