Website hosten

Status
Niet open voor verdere reacties.

devoshosting

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2014
Beste. Is het legaal op gratis webhosting aan te bieden op basis van een hobby? Ik betaal zelf 30 euro per maand voor 1 VPS inclusief 2e IP-adres en Directadmin licentie. Met eigen nameservers. Mag ik dit dan doen? Ik heb geen kvk of btw nummer.

Met vriendelijke groet, R de Vos

Daar kun je op vele manieren naar kijken. E.e.a. hangt ook af van het onderliggende contract voor het VPS. Als het daarmee mag dan mag je dit ook aanbieden.

Er kunnen wel beperkingen zijn op het gebied van belastingen, btw en uitkeringen. Het feit dat je iets gratis aanbiedt wil niet per definitie zeggen dat bij een berekening de waarde ook automatisch als "0" wordt gezien. Verder heb je nog te maken met aansprakelijkheid. Als hoster, ook als het product gratis is, ben je verantwoordelijk voor gedrag van je klanten. Kan jou in de problemen brengen terwijl er geen inkomsten tegenover staan.

Begrijpelijk. Aangezien ik zelf een server huur en hier volledig beheer over heb. Helaas geen support vanaf Transip. Daarom dat ik hier de vraag stelde. Dus als ik het goed begrijp is gratis niet egt gratis voor de belasting? Hoe kan ik hun duidelijk maken dat ik echt gratis aanbied?

Dat zei ik niet. Het "KAN" zijn dat bijv. een belastingdienst of uitkeringsinstantie een andere mening heeft over jouw gratis. Ik geef een voorbeeld. Je werkt bij een bakker en krijgt voor niks een brood. Dit is dus effectief gratis voor jou. De belastingdienst zal dit echter aanmerken als loon in natura en jouw de belastingen over de normale prijs van het brood in rekening brengen. Ik zeg niet dat dit hier zo is, maar daar is verder niks zinnigs over te zeggen zonder ook je hele financiele en fiscale status te kennen.

Oke, bedankt voor je duidelijke informatie, ik zou eventueel altijd nog contact kunnen opnemen met de belasting. of maak ik dan slapende honden wakker?

Dat hangt helemaal van je situatie af. En ook hier is de belasting alleen maar een voorbeeld. Er kunnen nog meer instanties zijn die er een menin over kunnen hebben. In de praktijk zal het allemaal wel meevallen maar het is misschien niet onhandig om vooraf te weten waar je aan toe bent.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan