website komt niet goed over op andere computers

Status
Niet open voor verdere reacties.

stresskipje

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Hallo,

Ik heb een website in frontpage gemaakt voor de plaatselijke badmintonvereniging (ik kan heel goed met office-pakketten overweg, maar niet met html-codes. Vandaar Frontpage).

Nu werkt eigenlijk de hele site op 1 probleemje na; bij mij op het scherm is de website goed, maar bij een aantal andere leden van de vereniging komt hij niet goed op het scherm. Ze moeten scrollen van de linkerkant naar de rechterkant.
Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?

Ik begrijp je keuze. Maar o.a. vanwege de slechte cross-browser ondersteuning wordt Frontpage bijna niet meer gebruikt. Waarschijnlijk ook in jouw situatie worden er codes gebruikt die door een aantal browsers anders verwerkt worden. Of er staan fouten in de code.

Hoi stresskipje,
Heb je even een link naar de site?
Dan kunnen we eens kijken of er een eenvoudige tip is om je te ontstressen en de site altijd toonbaar te maken zonder dollen en scrollen. *)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi stresskipje,
Hoelawoela!
Je mag eerst even een stevige pot rustgevende kruidenthee zetten, want anders ben ik bang dat je veren in het rond gaan vliegen. ;)

Nu werkt eigenlijk de hele site op 1 probleempje na
... maar dat ene probleempje zit genadeloos verankerd in de wanorde van de html-code. :eek:
Want, alle hanen nog aan toe, wat heeft Frontpage een zwijnenstal van het kippenhok gemaakt! :shocked:
  • Ik begin altijd even te kijken wat de html-validator zegt. En die vindt het niet leuk: 51 Errors en 2 warnings op de homepage (gelukkig zijn het er minder op de vervolgpagina's).
  • Er zit nogal wat speciale Frontpage / MSOffice / Internet Explorer code in, waar andere browsers zoals Firefox en Chrome niets mee aan kunnen. - Die zou er uit gehaald moeten worden.
  • De site is opgebouwd met de verouderde tabellen-methode (met tabellen in tabellen, enz.). - Dat zou vervangen moeten worden door een mooie <div> structuur, waarbij alle opmaak gescheiden is van de html. Dan hoeft de hele opmaak ook maar één keer gemaakt te worden (met CSS), en kan vervolgens bij elke pagina aangehaakt worden (in plaats van dat de opmaak er op een andere pagina bij alle pagina-onderdelen opnieuw in gezet moet worden).
  • Zo'n algehele opfrisbeurt is best een karweitje: uithuilen en opnieuw beginnen zou het allerbeste zijn...
  • Maar gelukkig kan dat ook op de achtergrond gebeuren, terwijl de huidige site nog doordraait. :)
Maar is er los hiervan ook nog even iets snel te verzinnen voor het ene probleempje?
Daarvoor naar de bron van het ongerief:
De <table> structuur ziet er aan het begin zó uit:
HTML:
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
    <tr>
        <td>
            <table border="0" width="99%" height="38">
            ... enz.
            </table>
            <table border="0" width="1404">
            ... enz.
            </table>
De eerste <table> gaat goed: die is 100% van de schermbreedte.
De tweede <table> ook: die is 99% van de schermbreedte.
Maar de derde <table> heeft een vaste breedte van 1404px. (De tabel eromheen van 100% breed verandert daar niets aan: als de inhoud van iets binnen een tabel breder wordt gemaakt, rekt de buitenste tabel gewoon mee, ondanks de opgegeven breedte!)
Nu is mijn monitor 1024px breed > dat past er dus niet op, en dat veroorzaakt de links-rechts scrollbalk.
De derde <table> zou dus ook een breedte van 99% moeten krijgen.

Op dezelfde manier zitten er verderop in de <table>'s ook nog wat te brede breedtes.
Het lastige is, dat nu ook het menu er niet zonder meer op zal passen bij elke schermbreedte (totaal is nu 1156px breed): geeft toch weer een scrollbalk, of de laatste menu-items komen op de volgende regel. De menu-onderdelen zullen dus allemaal een stukje smaller moeten worden (totaal maximaal 990px, want er moet nog wat ruimte overblijven voor de verticale scrollbar aan de rechterkant).
  • Tip: zet je beeldscherm-instelling van Windows (Bureaublad > rechtsklik > Eigenschappen > tabblad Instellingen) op 1024*768px, als je een site ontwerpt. Dan kan het nooit fout gaan.
    D.w.z.: als het fout gaat, zie je het meteen. ;)
Succes, zonder stress!
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hallo CSShunter,

Bedankt voor alle informatie. Morgen - met mijn pot kruidenthee - maar gelijk even mee aan de slag, zodat het voorlopig weer even werkt.

Ik begrijp dat frontpage dus eigenlijk flink verouderd is en niet meer werkt met de technologieen van deze tijd.....

Is er een ander programma waar ik - als html-leek - makkelijk mee kan werken, zodat ik het nu wel goed kan doen? Bij de bibliotheek kom ik het programma web easy 8 tegen, is dat wat?

Groetjes Stresskipje

Laatst bewerkt:
Hoi Stresskipje,
Ik begrijp dat frontpage dus eigenlijk flink verouderd is en niet meer werkt met de technologieën van deze tijd.....
Klopt als een bus. Zelfs de maker Microsoft raadt het inmiddels zelf ook af.

Is er een ander programma waar ik - als html-leek - makkelijk mee kan werken, zodat ik het nu wel goed kan doen?
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hallo CSShunter,

Super bedankt voor alle hulp!!! De cursus html + css had ik zelf ook al gevonden en ga ik mee aan de slag. Ik merk dat ik het wel een klein beetje snap, maar nog niet genoeg......

Ik ga het proberen met het programma en we gaan het zien.

Bedankt!!

Groetjes Stresskipje

ps misschien heb ik dan ook de grote pot kruidenthee niet meer zo hard nodig.....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan