Website laten maken door iemand anders + deels beheren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kim1982

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Hallo :D

In het kort: ik heb een idee voor een website... mijn talenten voor het maken van een eigen website zijn minimaal.. ik ken wel wat html e.a. maar ik heb te weinig verstand om echt een goede website te bouwen en te onderhouden.
Het moet uiteindelijk een website worden die veel wordt bezocht door mensen uit heel Nederland en ik zal regelmatig wat aanpassingen moeten doen op de website om het up to date te houden.

Mijn vragen:
- heb jij hier ervaring mee? door wie kan ik dit het beste wel/ niet laten doen?
- welke valkuilen moet ik niet intrappen?
- Is het wel slim om zo'n goedlopende website (dat is mijn uiteindelijke doel) door iemand anders te laten beheren? Hoe zit het bv met de rechten van het idee? hoe zit het met inkomsten vanuit mijn website ?
- Hoe zorg ik ervoor dat ik er geld mee verdien? Logo's ?
- Hoeveel kost het ongeveer om mijn website door iemand anders te laten maken? beheren? kan ik evt. een deel zelf beheren?

Ik weet dat internet er VOL mee staat.. maar mij een beetje TE vol... ik zie door de bomen het bos niet meer.
dus alle tips zijn welkom

groetjes van Kim

Als je een mooie site wil zou ik meer niet meer te veel met HTML bezig houden, HTML wordt namelijk vervangen door XML.

Kijk :p daar heb je het al ! Ik heb er dus te weinig verstand van hehe...

zo heel veel verschil zit er niet in hoor. de meeste tags zijn het zelfde, alleen maakt XML bijv. onderscheid in hoofdletters

Laatst bewerkt:
Als je een mooie site wil zou ik meer niet meer te veel met HTML bezig houden, HTML wordt namelijk vervangen door XML.
Eh, ja, dat is dus helemaal niet waar. Ik hoop dat je xhtml bedoelt, en zelfs dan is het niet helemaal waar: xhtml bestaat al jaren, maar het grootste deel van de websites gebruikt nogsteeds 'normale' html.
welke valkuilen moet ik niet intrappen?
Nou, dit soort valluiken dus ;)

Wat je kan doen is een bedrijf inhuren dat voor jou de website maakt. Meeste bedrijven hebben een cms-optie, waardoor je zelf de texten kan aanpassen, zonder hulp van anderen. Echter, deze bedrijven zijn *erg* duur; een quote van zomaar een website-bedrijf:
Een eigen website in een uniek design vanaf € 995,-.
en dan ben je er nogsteeds niet.

Als je idee echt heel goed is (echt heel goed), en je verwacht er relatief veel geld mee te verdienen, kan je natuurlijk gewoon een bedrijf inhuren. Zoals altijd goed het contract doorlezen, maar je betaalt voor de dienst van het maken van de website, niet het verkopen van je idee.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie!
zo dat is echt heel erg duur??!! ... dat had ik niet verwacht....

tja .. als dat de prijzen zijn, dan kan ik het wel vergeten :mad:

Klaas, wat jij zegt is absolute onzin!
HTML wordt vervangen door HTML 5 en PHP, het is trouwens al deels vervangen door PHP.
Ook XHTML bestaat, wat veel voor weblogs gebruikt gaat worden.

XML is alleen voor RSS-readers.

Kim, ik denk dat als je een site zo vaak wilt bijhouden je beter een blog kan nemen of een Joombla.
Aangezien ik Joombla niet erg hoog aanschrijf kan je beter een Wordpress maken maar dat is mijn subjectieve mening...

Ik denk dat een HTML site voor jou A te veel werk gaat worden en B het door een professionele partij te veel gaat kosten.
Ook zou ik graag weten waar jouw site over gaat, qua SEO (zoekmachineoptimalisatie om meer bezoekers te krijgen) kan ik jou trouwens wél helpen.

In HTML ben ik niet zo creatief meer...

Software is duur. Stap 1 bij het willen hebben van een website is een bedrijfsplan maken: wat heb ik er voor over, hoeveel denk ik er voor terug te krijgen, en wat wil ik precies hebben?

De meeste mensen komen er dan al vrij snel achter dat een website veel duurder is dan verwacht, veel minder oplevert dan verwacht, en veel lastiger te verkrijgen is dan gedacht :)

(NOTE: die 995 euro die genoemd is, is voor een BASIS website. Dus een paar mooie plaatjes en een leuk lettertype, met wat statische informatie erop. Als je een site wilt waar de gebruiker interactie mee heeft, dan kun je dat rustig met 10 vermenigvuldigen als het hele eenvoudige interactie is, en met 100 als het iets complex wordt)

Laatst bewerkt:
sorry ik bedoelde inderdaad XHTML. XHTML is wel gebaseerd op XML (alle namen lijken veel op elkaar;)) Toch was er vroeger wel het idee dat HTML zou worden vervangen door XHTML. Toch kwam het W3C later weer met HTML5 uit maar ook XHTML2. Het is nu niet meer duidelijk welke wie gaat vervangen. Wel is het zo dat, en dat lijkt me handig voor haar omdat ze veel bezoekers wil, XHTML beter door mobiele telefoons kan worden ondersteund dan HTML. De mogelijkheden van XHTML en HTML zijn wel ongeveer gelijk. Al moeten sommige dingen via een omweg bij HTML (bijv. een ander document) bij XHTML hoeft dit over het algemeen niet. Ik zou je adviseren om nog even te wachten met het maken van je site tot duidelijk is wat wat gaat vervangen. Wil je vandaag nog beginnen dan zal ik toch gaan werken met XHTML.

mgv. Klaas.

ps. ik beheer al een sites, die werken goed. En XHTML bestaat pas sinds 2000, als je dat vergelijkt met HTML begrijpt zelfs een kind wel welke nieuwer is.

Laatst bewerkt:
Gratis

Hoi kim,

Wil jij een gratis website?
Zo ja,

Je kunt op www.000webhost.com (engels) een account maken.

000webhost heeft dingen zoals:
Webmail, FTP Server (1GB aan ruimte), Website Builder en nog veel meer!

Als je dan een site heb gemaakt, kun je naar www.joynic.com (engels) gaan en ook een accout aanmaken en dan heb je een site adres als www.jounaam.nl.tt.

Heb ik ook! :D

Groetjes,
pity123

hoi pity
Ik wil niet persee een gratis website.. ik wil advies aan wie en hoe ik mijn website het beste uit handen kan geven.

Maar ik begrijp via reacties dat het veel duurder is dan verwacht...
en tjah.. de vraag is natuurlijk of mijn idee zo goed is als ik denk dat het is :) Risico dus... om geld uit te geven en dan... erachter te komen dat de website bv niet loopt.

stormbraker --> wordpress ? euhm (A) wat is dat precies?

Kosten

Je kunt voor € 50,- per jaar een domein + website builder krijgen bij www.mijndomein.nl
en het 1ste jaar is het € 29,- per jaar.

Ik raad je eigelijks dat aan, als je niet veel weet van HTML, en niet zo duur wilt hebben.

En bij mijndomein.nl heb je dus een site als www.jounaam.nl

Groetjes,

Pity123

Wordpress is een CMS (content management system), daarmee kun, simpel gezegd, je een site bouwen en beheren. Of wordpress in jouw geval geschikt is hangt helemaal af van wat je met de site wilt.

Oh, en wat die gratis hosters betreft, daar krijg je geheid gedonder mee als je site inderdaad een groot succes wordt en veel bezoekers trekt.

sorry ik bedoelde inderdaad XHTML. XHTML is wel gebaseerd op XML (alle namen lijken veel op elkaar;)) Toch was er vroeger wel het idee dat HTML zou worden vervangen door XHTML. Toch kwam het W3C later weer met HTML5 uit maar ook XHTML2. Het is nu niet meer duidelijk welke wie gaat vervangen.
Da's niet (meer) waar, de ontwikkeling van XHTML2 is medio 2009 stopgezet, HTML5 heeft de toekomst.

Wel is het zo dat, en dat lijkt me handig voor haar omdat ze veel bezoekers wil, XHTML beter door mobiele telefoons kan worden ondersteund dan HTML.
Waar haal je dat vandaan?

HTML wordt vervangen door HTML 5 en PHP, het is trouwens al deels vervangen door PHP.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Browsers kunnen immers geen PHP lezen. Of je een site nu direct in HTML bouwt of in PHP, uiteindelijk moet er (X)HTML + CSS uit komen anders kunnen browsers er helemaal niets mee.

Laatst bewerkt:
Hoho!
Volgens mij zijn de twee goedkoopste webhost (heb ze niet goedkoper gezien, ook mijndomein.nl niet) altijd Versio en Hosting2GO.
Bij Versio heb ik mijn weblog en ik heb een jaar geleden een site bij Hosting2GO gehad.

Bij Versio heb je al voor €12,88 1000 MB ruimte en 15 GB dataverkeer per maand.
Verder heb je nog allerlei starters pakketten en expert pakketten.

Bij Hosting2GO heb je maar één pakket, voor zo'n €33 per jaar, 2500 MB ruimte en 30 GB dataverkeer per maand.
Je hebt dan geen Instrallatron waar je van Joombla tot Wordpress-software kan installeren zonder tussenkomst van FTP.
Dat heb je bij Versio standaard.

Hier heb je alvast een dijk van een valkuil.
En nog een.

Misschien kun je kiezen voor een CMS (of zoiets als wordpress) en tegelijkertijd dit uitbesteden aan een ervaren website bouwer.
De bedoeling van een CMS is namelijk dat de website zonder HTML kennis gebouwd kan worden - maar dan nog is het een zwaar leerproces.
En jij wilt ongetwijfeld binnen afzienbare tijd een resultaat dat tenminste al enigszins professioneel afgewerkt oogt - zodat jouw idee maar vast in de grondverf staat.

De posts over gratis en goedkope webhosting lijken mij trouwens nogal off-topic in deze topic.;)

Je zou natuurlijk ook een forum lid kunnen vragen om dat voor je te doen.
Er zijn genoeg mensen die website's maken hier en ik denk niet dat ze zo duur zijn.
Ik zelf doe dat namelijk ook;)

Edit
heb jij hier ervaring mee?
Website's maken ja laten beheren nee.

Door wie kan ik dit het beste wel/ niet laten doen?
Ik zou het zo niet weten.

Welke valkuilen moet ik niet intrappen?
Kleine lettertjes en afspraken.

Is het wel slim om zo'n goedlopende website (dat is mijn uiteindelijke doel) door iemand anders te laten beheren?
Ja waarom niet? Als de afspraken duidelijk zijn.

Hoe zit het bv met de rechten van het idee?
Ligt aan de afspraken.

Hoe zit het met inkomsten vanuit mijn website ?
Ligt aan de afspraken.

Hoe zorg ik ervoor dat ik er geld mee verdien?
D.m.v. Reclame of product aanbieding.

Logo's ?
Laten maken of zelf aanleveren.

- Hoeveel kost het ongeveer om mijn website door iemand anders te laten maken? beheren? kan ik evt. een deel zelf beheren?
Dat is mogelijk bij mijzelf varieert het van 180 tot hoger met cms of niet dat ligt aan de website en prijs.
CMS kun je zelf je site mee beheren

Brian

Laatst bewerkt:
Ik bouw zelf ook en niet onverdienstelijk.
Helaas is mijn ervaring dat men "het wel veel geld vind voor 2 pagina's", om uiteindelijk na veel "kan dit nog" en "kan dat ook nog even", de site uit te laten komen op zeg 10 pagina's.

Zou ik te goedkoop beginnen, dan bouw ik te goedkoop en heeft de opdrachtgever voor bijna niks een flinke site. Vandaar dta het gewoon niet voor 25 euro kan. :confused:

@allemaal: het gaat hier geloof ik niet om de goedkoopste hosting, maar om het bouwen van de site...

@Kim: Ja, het is 'zo' duur. Vandaar dat ik zei dat je je plan maar eerst eens helemaal moest uitwerken (bedrijfsplan, zoals Frats zei); het is niet niets!

Zoals al gezegd, je volgende stap ligt een beetje aan wat je precies van plan bent. Hoeveel pagina's heeft je site zo ongeveer? Is het een soort van online visitekaartje, of echt een site met meerdere pagina's informatie? Hoeveel hiervan moet je aan kunnen passen? Wat moet er op de site komen? Moet er interactie zijn met de gebruiker (e.g. berichtjes achterlaten), hoe 'flashy' moet de site zijn?

:thumb:

@ naarling. Dat zeiden ze eerst ook over HTML. en vraag je nu naar warez? dat mag toch niet;)

@ iedereen: heel erg bedankt voor de reacties :thumb:

@ that guy: mijn toekomstige site is te vergelijken met bv moviemeter ... dus de website zal wel veel pagina's gaan tellen.
Dus ik moet al die pagina's kunnen aanpassen.
Het is idd de bedoeling dat mensen hun mening achter gaan laten... maar hoe flashy het moet zijn ? Ehmmm... geen idee haha. Ik heb echt alleen het IDEE en verder geen verstand van het bouwen van een goede website.
Wat mij betreft niet teveel poespas.. maar wel een goed ogende site natuurlijk :-)

@jedi: ik snap je helemaal. Voor niets gaat de zon op...

@brian: bedankt voor je antwoorden. Ik zou het idd door iemand van het forum kunnen laten maken, maar ik moet eerst goed weten waar ik mij instort.. voor ik zoiets ga beslissen.

@ rest: ik ben NU nog niet opzoek naar goedkope webhosts .. eerst even de bomen van het bos weer zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan