Website maken voor normaal en mobiel

• Onderwerp starter Onderwerp starter 0181
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

0181

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2014
Hallo,

Ik heb een website gemaakt met het programma Website X5 maar deze maak geen websites die Responsive design zijn. Wat wel mogelijk is met mobiele templates te werken.

Dus ik heb me website die ik kan bekijken op laptop (de normale website) en dan wil een website maken met een mobiele template voor mobiel en tablet. De programmeer code dat mensen met een mobiel naar mijn website gaan dat ze door gelinkt worden naar de domein www.m.mijndomeinnaam.nl heb ik al maar hoe maak dan de domein met de .m. erin?

Neem aan dat ik hier geen domein voor hoef aan te vragen bij me webhost provider?

had wel wat gevonden via je DNS of .mobi maar .mobi hoef ik niet. Dus moet iets aanpassen in de DNS? Maar zou niet weten wat en want als ik iets fout doe ken heel me eigen site offline zijn XD

Je maakt eigenlijk 2 sites. Een normale en een mobiele. De normale zet je op www. en de mobile op m. , maar het kan ook verzinmaariets.jedomein.nl zijn, maakt niet uit.
Zoiets heet een subdomain. Iets met dns records.
Hoe dat precies zit moet je even navragen bij je hosting. Daarnaast is op google veel info te vinden over dns records. Ook handig voor later
Let dus wel op; het zijn 2 losse sites. Als je iets veranderd moet je het 2 keer doen. Daarom raad ik je aan gewoon CSS en HTML te leren en zelf een responsive site te maken.

@ 0181

Je denkt de verkeerde kant op.
Wanneer je twee websites wilt maken: gewoon en mobiel,
hoe gaat dan je mobiele website er uit zien?

Hoe ziet trouwens je 'gewone' website eruit?
Is die afgestemd op een scherm van 14-inch of op een scherm van 22-inch?

Dezelfde vraag doet zich voor wanneer je een site speciaal voor mobiel gaat maken.
Maak je dan iets wat is afgestemd op een mobiele telefoon met een 3.7" scherm
of maak je iets wat is afgestemd op een 10" tablet-scherm?
Houdt je rekening met elke OS of met elke browser
of ga je tig verschillende versies maken?

Ik sluit me aan bij martijn12321 en ik raad je aan de technieken aan te leren zodat je zelf één website kunt bouwen, die dan wel responsive is.

Bedankt voor jullie bericht! Ja responsive design zou ideaal zijn maar die ondersteunt website X5 niet het programma waarmee ik me website heb gebouwd. Ik heb wel in de map van website X5 de CSS bestanden.

Ik weet niet of ik dan hier aan iets kan aanpassen? En waar vindt ik een leermethode over dit? Op google staan er talloze en allemaal verschillen ze van elkaar.

En ik heb wel de CSS bestanden (die maakt website X5 automatisch aan) kan ik daar niks mee om het responsive te maken?

Responsive wordt ook steeds lastiger. Hoe maak je onderscheid tussen een 7" mobieltje met 1920x1080 scherm en een 24" desktop met 1920x1080 scherm? Je kunt op een websites met geen mogelijkheid uitlezen hoe groot het scherm is in inches.
Eventueel kan Mobile_Detect hier uitkomst bieden. Deze geeft antwoord op de vraag "Phone, Tablet, of Desktop?" maar dit script loopt altijd achter omdat er nieuwe mobiles op de markt komen.

Alternatief: je laat iedereen op de desktop website komen en daar staat een "mobile" drukknop waarmee de bezoeker zelf naar de mobile site kan klikken. Geen elegante oplossing, maar het werkt. Bijkomstigheid is dat de tablet gebruiker kan kiezen afhankeijk van het formaat van zijn tablet.

Okey bedankt! Ik had ff gekeken moet ik dan de mobile_detect.php bestand in mijn website verwerken zonder er iets aan aan te passen? Neem aan dat ik allerlei dingetjes moet aanpassen?

Bestand Mobile_Detect niet wijzigen.
Bestand index.php begint zo:
Code:
<?php
require_once 'Mobile_Detect.php';
$detect = new Mobile_Detect;
$device = ($detect->isMobile() ? ($detect->isTablet() ? 'tablet' : 'phone') : 'desktop');
?><!DOCTYPE html>
<head>
Met variabele $device kun je nu wat doen
Code:
<div id="test"><?php
if ($device != 'desktop') {
  echo 'dit is een mobile';
}
?></div>

Of waar vindt ik het volledige bestand? Op de site staan er verschillende welke zou ik moeten hebben?

Het 1e stuk code boven in je html code zetten. Het 2e stuk was een voorbeeld dus dat heb je niet nodig. Dan de bestandsnaam wijzigen zodat dit een .php bestand wordt. Dan ergens boven in je <head> het volgende...
Code:
<?php
if ($device != 'desktop') {  //als device geen desktop is
  header('Location: http://www.m.mijndomeinnaam.nl/');  //dan reditect naar mobile site
}
?>

*** edit: op je pc werkt dit alleen als je het test in een lokale webserver (bijvoorbeeld Xampp)

Laatst bewerkt:
Okey bedankt maar dan verwijst die je toch door naar een mobiele website versie zo te zien? Maar past die dan automatisch het scherm aan? En de codes plaats ik die dan in de mobiele website of mijn huidige website?

Dit php script doet niets aan je layout. Ik ging ervan uit dat je 2 aparte sites hebt zoals je aangaf. In beide sites komt dit script, maar in de mobiele site wordt het:
Code:
<?php
if ($device == 'desktop') {  //als device een desktop is
  header('Location: http://www.mijndomeinnaam.nl/');  //dan reditect naar desktop site
}
?>

Alternatief (waarbij ook Javascript mogelijk is) http://detectmobilebrowsers.com

Ja ik ben bezig om de mobiele website te maken..... Alleen het lukt niet zo met het DNS ik zit bij Argeweb..... Ik vul dan bij subdomein een m in en dan bij type CNAME, TTL 617 en bij adres de domeinnaam van mijn website (desktop versie) www.mijnwebsite.nl

Dan zou ik na een bepaalde tijd een map genaamd naar mijn domein in mijn public_html moeten vinden maar deze is onvindbaar ook al is de bepaalde tijd al verstreken!

Laatst bewerkt:
Had ik geprobeerd de desbetreffende map is nooit in de public_html verschenen dus dinsdag maar ff bellen! Thnx voor je info

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan