Website op volledig scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

Als je even naar de broncode kijkt van die site, zal je merken dat er percentages voor breedte worden gebruikt ipv pixels.

De breedtes worden dus uitgedrukt in verhouding tot de breedte van je browserscherm.

Je zal ook merken dat als je je scherm veel kleiner maakt, niet alles zich zal aanpassen. Dit omdat er een figuur met breedte van 1000 in zit.

Let wel, het hangt sterk af van je eigen layout hoe je dit het beste gaat coderen.

greetz
P

Ik zou van die site waar je naar linkt maar helemaal niets gebruiken. Die template is zo liederlijk slecht en oud, dat ze zich dood zouden moeten schamen dat ze die nog aanbieden.
Na dit subtiele en genuanceerde begin: als je niets speciaals opgeeft, vult 'n site in principe altijd het hele scherm. Dat is namelijk 'n standaard-eigenschap van <html> en <body>. 't Probleem is alleen dat 't dan te smal kan worden op 'n smal scherm, en te breed (onleesbaar lange regels bijvoorbeeld) op 'n breed scherm.
Bij procenten wordt ook niet het hele scherm gebruikt. Als je bijvoorbeeld 'n breedte van 90% geeft, blijft links en rechts 5% gewoon leeg. Vaak is dat niet zo'n goed idee: op 'n smal scherm is 't zonde van de ruimte, en op 'n breed scherm is 't te weinig.
Als je 'n site zo maakt dat hij bijvoorbeeld goed werkt op 'n 1024 breed scherm, kun je er bijvoorbeeld 'n max-width van 1050 px aan geven om te lange regels te voorkomen. En testen op kleinere resoluties, om te kijken of het er dan ook nog enigszins toonbaar uitziet.

Vaak is dat niet zo'n goed idee: op 'n smal scherm is 't zonde van de ruimte, en op 'n breed scherm is 't te weinig.
Als je 'n site zo maakt dat hij bijvoorbeeld goed werkt op 'n 1024 breed scherm, kun je er bijvoorbeeld 'n max-width van 1050 px aan geven om te lange regels te voorkomen. En testen op kleinere resoluties, om te kijken of het er dan ook nog enigszins toonbaar uitziet.
ik zou ook niet helemaal vertrouwen op pixels, ik heb een mini-netbook en het irriteerd mijn nogal als je dan horizontale scroll balken nodig hebt.
je zou ook nog kunnen proberen om het aantal procenten aantepassen aan de scherm grote via javascript namelijk met screen.width en screen.height maar deze werken niet in oudere browsers.

ecross

ik zou ook niet helemaal vertrouwen op pixels, ik heb een mini-netbook en het irriteerd mijn nogal als je dan horizontale scroll balken nodig hebt.
je zou ook nog kunnen proberen om het aantal procenten aantepassen aan de scherm grote via javascript namelijk met screen.width en screen.height maar deze werken niet in oudere browsers.

ecross

Hij heeft het alleen over een maximale breedte, op een scherm smaller dan 1050px zou de site dus gewoon mee moeten krimpen (tot op zekere hoogte)

je zou ook nog kunnen proberen om het aantal procenten aantepassen aan de scherm grote via javascript namelijk met screen.width en screen.height
slecht idee, javascript is niet bedoeld om je layout mee te fixen.

Wat niet doen? Dat JavaScript is niet zo'n goed idee. Maar de volle breedte van je scherm gebruiken, kan gewoon. Alleen zou ik er dus wel 'n max-width bij zetten als je tekst gebruikt om onwijs lange regels te voorkomen. Want dat leest echt heel onhandig.
Als je alleen afbeeldingen of zo hebt, is 'n max-width misschien niet nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan