Website splitsing: Domein namen + SEO

Status
Niet open voor verdere reacties.

flute

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 apr 2014
goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik beheer een website van een makelaardij met 4 vestigingen in 2 werkgebieden: Den Haag en Rotterdam.

Omdat deze vestigingen in 2 werkgebieden liggen lijkt het beter de website op te splitsen. Dit door bezoekers eerst naar een landingspagina te sturen, met vervolgens de keuze naar de juiste vestiging en/of werkgebied.

Is het raadzaam meerdere domeinen aan te maken voor de werkgebieden? Dus bijvoorbeeld:

'makelaardijnaam-denhaag.nl'

'makelaardijnaam-rotterdam.nl'

Of is het raadzaam de oude domeinnaam te behouden en hieronder te specificeren in werkgebied? Dus bijvoorbeeld:

'makelaardijnaam.nl/den-haag'

'makelaardijnaam.nl/rotterdam'

Alvast bedankt:thumb:

Ik zou voor de laatste kiezen.
Als men op je site komt ziet men dat men op meerder plaatsen actief is.
Stel iemand twijfelt tussen Den Haag en Rotterdam, zou zomaar kunnen, dan kijkt hij automatisch bij jullie ook op het andere deel.
Misschien zet je op iedere pagina een tabblad Den Haag en Rotterdam, dan is het wisselen nog eenvoudiger.

Voor zover mijn mening.

Daarbij komt dat Google niet van dubbele inhoud houdt. Ik neem tenminste aan dat een deel van de inhoud van de sites hetzelfde zal zijn (beschrijving van het bedrijf e.d.). Als je op meerdere domeinnamen dezelfde inhoud zet zul je minder hoog in de zoekresultaten komen.

Bovendien, als je losse sites opzet moet je ook losse sites onderhouden, niet handig als het bedrijf zich uitbreidt naar andere steden.

Bedankt voor de reacties. Wat betreft dubbele inhoud, dit heb je dan ook met optie 2 lijkt me? Wordt dit dan niet bestraft door google?

bijvoorbeeld:

makelaardijnaam.nl/denhaag/overons/

krijgt dezelfde inhoud als:

makelaardijnaam.nl/rotterdam/overons/

En misschien slim om te vermelden. De splitsing houdt in dat beide vestigingen een aparte CMS krijgen en allebei apart een website hebben.

Dan heb ik nog een vraag. Kan het gebeuren dat qua ranking, het hoofddomein (met de landingspagina) op een gegeven moment wordt overstegen door de subdomeinen omdat op de landingspagina nauwelijks nieuwe content geplaatst wordt?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Wat betreft dubbele inhoud, dit heb je dan ook met optie 2 lijkt me? Wordt dit dan niet bestraft door google?

bijvoorbeeld:

makelaardijnaam.nl/denhaag/overons/

krijgt dezelfde inhoud als:

makelaardijnaam.nl/rotterdam/overons/
Als je het op die manier doet is google daar inderdaad niet blij mee. Waarom doe je niet gewoon makelaardijnaam.nl/overons/ voor de algemene informatie, en makelaardijnaam.nl/denhaag/ voor de stads-specifieke informatie? Dat scheelt ook in het onderhoud.

En misschien slim om te vermelden. De splitsing houdt in dat beide vestigingen een aparte CMS krijgen en allebei apart een website hebben.
Waarom twee sites onderhouden als je ook één site kunt onderhouden? Als je een goed CMS gebruikt kun je het zo instellen dat de Den haag admin alleen zijn eigen deel kan aanpassen, en de Rotterdam admin ook.

Dan heb ik nog een vraag. Kan het gebeuren dat qua ranking, het hoofddomein (met de landingspagina) op een gegeven moment wordt overstegen door de subdomeinen omdat op de landingspagina nauwelijks nieuwe content geplaatst wordt?
Dat lijkt me wel mogelijk, maar erg afhankelijk van de zoektermen. Als iemand zoekt op "huis kopen den haag" wil je neem ik aan ook dat de sectie voor Den Haag hoger staat dan de algemene informatie.

Helaas werken we met een systeem waar ook het woningaanbod aan gekoppeld staat, dus is het niet mogelijk dat ieder zijn eigen deel aan kan passen.

Ik denk dat ik het toch op deze manier moet gaan doen, omdat het andere niet mogelijk is:

landingspagina: 'makelaardijnaam.nl', met de keuzes:

- 'makelaardijnaam-denhaag.nl' - eigen website, CMS

- 'makelaardijnaam-rotterdam.nl' - eigen website, CMS

Op beide websites moet dan totaal verschillende content komen te staan, maar dat is opzich wel mogelijk. Ook kunnen we de content dan meer op regio specificeren.

Zijn er nog andere bezwaren of zie ik misschien nog iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:
In principe niets mis mee.
Je hebt vragen gesteld, antwoorden gekregen en er over nagedacht.
Op basis daarvan neem je een beslissing.
Prima dus.
Misschien zet je een link op beide sites naar elkaar toe?
Als daardoor een huis meer verkocht wordt is dat toch winst.

Ja precies, beide sites laat ik naar elkaar linken.

bedankt voor de reacties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan