Website verkeer daalt dramatisch hoe beste te onderzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Goedemorgen,
Bij mijn website zie ik bij Google Search Console dat de geindexde pagina's van 200 sinds 31/12 terug lopen naar nu nog maar 100.
En kijk ik bij Google Analytics zie ik geen bezoekers vanaf 28/12 meer.
Normaliter rond 3 á 5 per dag (incl robots).

Dus er gaat wat mis zo gezegd. Maar ik heb geen idee hoe ik dat kan onderzoeken.
Kunnen jullie wat tips daarover geven? Thanks!

Heb je recentelijk iets veranderd?

Hoi Aar, geen idee. Doe regelmatig updates bij de website maar niet wat anders. Zou ik via Google Analytics of Search Console nog wat meer kunnen onderzoeken?

Zie bij een redirect plugin wel veel vreemde 404 errors maar kan ze via Google Analytics niet vinden.
404 errors is natuurlijk een drama voor Google.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook dit kan je testen, kopieer als website bezoeker de website naar je pc.
Daarvoor gebruik ik nog steeds het oude WinHTTrack www.httrack.com (er zijn vast betere).

Project name: mijnsite
Path: D:\HTTrack\mijnsite
Action: Download website
Web Adress: https://www.example.nl/ <- jouw url

Knop "Options"
Scan rules: welke bestanden (in grote vak)
Flow control: persistent connections
Links: vinkje bij Attempt to detect all links
Spider: alles aanvinken behalve onderste 2
Na het downloaden zie je in de log file 404 meldingen (pagina's, plaatjes, andere bestanden, enz.)

Laatst bewerkt:
bedankt @bron, die tool ken ik nog van vroeger en ga het meteen proberen; kom erop terug.

Nou mooi zeg dat httrack, alleen in het log waren allerlei 404 errors maar dat waren al ingestelde redirects. Daar kan het niet aan liggen.

Vreemd trouwens die redirect plugin houdt ook een 404 lijstje bij (zie plaatje topic #6) en daar staan allerlei linkjes in waarvan ik me dan afvraag waar komen die vandaan.
websitenaam/wp-content/plugins/arprice-responsive-pricing-table/js/arprice.js
websitenaam/wp-content/plugins/arprice-responsive-pricing-table/js/arprice.js
websitenaam/wp-content/plugins/quiz-master-next/README.md
websitenaam/wp/license.txt
websitenaam/data/admin/allowurl.txt
et cetera...

alleen in het log waren allerlei 404 errors maar dat waren al ingestelde redirects. Daar kan het niet aan liggen.
Dan is dit niet goed in de redirect plugin geregeld :p
HTTrack bekijkt de website als bezoeker (of zoekmachine) van buitenaf, niet vanuit je dashboard.

Het lijkt mij dat een redirect een pagina redirect, niet een bestand (dat zijn wat complexere regex regels).

Laatst bewerkt:
Ha bron, dus die warnings zijn niet goed bedoel je?
Er staat bijvoorbeeld:
14:53:51 Warning: Moved Permanently for https://websitenaam.nl/paginanaam/
14:53:51 Warning: File has moved from https://websitenaam.nl/paginanaam/ to https://websitenaam.nl/paginanaam-nieuw/

Error(s) moeten opgelost worden. Warning(s) alleen bekijken of actie nodig is.

Moved Permanently
geen actie nodig (lijkt een 301 redirect)

File has moved
het lijkt een tijdelijke redirect ( 302 of 303 of 307 redirect, of interne WP redirect )

Laatst bewerkt:
Heb nog een idee waar het aan ligt, voor de jaarwisseling is de site veranderd en nu via websitenaam.nl ipv www.websitenaam.nl te benaderen. Dat kan volgens mij grote invloed hebben. Voor de zekerheid de GA property gewijzigd van www.websitenaam.nl naar websitenaam.nl
Volgens mij moet je bij GA wel kunnen aangeven dat zowel www als niet www geïndexeerd wordt maar kan het niet vinden.
Nu even dagje wachten...

Volgens mij moet je bij GA wel kunnen aangeven dat zowel www als niet www geindexeerd wordt maar kan het niet vinden.
Je zult er eentje bij moeten maken, dus zonder en met www.

Dat heb ik ook in GA.

Heb je al wel Google Analytics 4-property gemaakt? En komt het niet omdat je dus de andere domeinnaam hebt en niet de juiste originele?
Ik heb bijv. 3 websites die een subdomein naam hebben en die 3 hebben ook een eigen domeinnaam die worden doorgelinkt. Maar in GA gebruik ik wel de subdomeinen, want je moet je site immers kunnen verifiëren en tracken.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet een website enkel doorgestuurd worden naar www, of de non-www variant. Beiden moet je nooit willen.

Ja, daar zit wat in, ware het niet dat GA dit zelf aangeeft hè. Dat je dus en met www moet instellen en zonder.

En wat als je bij GA maar één instelt, die hoort bij de structuur die je toepast?

Dank je wel @femke98, je gaf de oplossing. :thumb: Ik wist niet dat je bij GA dit zo moest instellen (vind het een verschrikkelijke interface maar wordt met de jaren wel wat handigere erin).
Ik heb van mijn property een GA4 property gemaakt (heb er nu twee dus) en die nieuwe die geeft weer bezoekers aan. Hè hè. :D
Ik heb nu een UA-getal property en een GA4 property. Heb ik het goed dat ik die UA met history gegevens nu kan verwijderen?

Ik zou de UA gewoon bewaren als je deze nog wilt gebruiken voor analyse.

@Aar dat is inderdaad zo, kwaad kan het niet en weg is weg. Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan