align is voor horizontaal bedoeld en wordt al jaren afgeraden, dus dat zou ik niet gebruiken. Werkt ook niet goed in alle browsers.
valign is ook verouderd en wordt ook al jaren afgeraden.
Het kan wel, maar ik weet niet op je je daar populair mee maakt. Mensen met 'n groter scherm zullen vaak de voorkeur geven aan tekst enz. aan de bovenkant, omdat ze dat nou eenmaal gewend zijn.
Als je het toch wilt: het is ingewikkelder dan horizontaal centreren.
Als de hoogte van de pagina bekend is, is het nog relatief simpel:
Code:
div#content {position: absolute; top: 50%; height: 600px; margin-top: -300px;}
Werkt in alle browsers.
div#content is 'n div waarbinnen de hele pagina staat. Die zet je halverwege de hoogte van het scherm. Als de div dan 600 px hoog is, plaats je hem weer de helft daarvan terug naar boven. Dan staat hij altijd verticaal gecentreerd.
600 px en 300 px natuurlijk aanpassen aan de grootte van jouw pagina.
Als de hoogte niet bekend is, dan wordt het lastiger. Je kunt dan div#content als cel in 'n tabel weergeven. Omdat het hier maar om 1 cel in 1 tabel gaat levert dat geen problemen op voor toegankelijkheid en zoekmachines.
Alleen kunnen Internet Explorer 6 en 7 hier niet mee uit de voeten. Dat maakt de oplossing nogal gecompliceerd. Ik heb hier 'n handleiding staan:
http://css-voorbeelden.nl/positioneren/verticaal/positioneren-007.html
Als je de hele handleiding niet wilt lezen kun je de hele handel downloaden en de code bekijken. Maar in dit geval is het denk ik handig om even de relevante delen van de handleiding te lezen.
Succes!