website waar klanten kunnen inloggen en hun administratie (excel) kunnen voeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Hallo,

Ik ben voornemens een bedrijf te beginnen waar ondernemers via mijn site (moet nog gemaakt worden) veilig kunnen inloggen en via excel hun boekhouding kunnen verrichten. Het programma in excel ben ik nog mee bezig en wil ik zelf behereren. Mijn vraag: weet iemand een bedrijf of een persoon die een dergelijke site kan bouwen, het is van belang dat het iemand is die betrouwbaar is en ik weinig risico loop dat de site problemen vertoond waardoor de ondernemers hun boekhouding niet kunnen doen.

Een antwoord zie ik met belangstelling tegemoet.

Groet, Robert

Hoi Robert,
Als ik het goed begrijp, wil je mensen online in jouw excel-pagina's laten werken (na inloggen).
Hoei! Ik zie helaas flinke beren op de weg... :(
  • Er is al bijzonder veel concurrentie op internet: op het trefwoord "online boekhouden" geeft Google zo'n 20.700 resultaten.
  • Wat in principe wel zal kunnen, is dat men na inloggen Excel-bestanden kan ophalen en Excel-bestanden kan uploaden, verder niet. De Excel-bestanden moet men dan thuis met het (aan te schaffen) programma Excel bewerken.
  • Iets heel anders is het online in Excel werken. Ik vraag ik me af of dat zomaar kan, en denk van niet. Excel is geen programma dat uit zichzelf webgeschikt is (dat met codes kan draaien die op een webserver uitgevoerd kunnen worden). Net zoals bv. MS Word is Excel een eigen Microsoft programma met eigen (ontoegankelijke) codering. Als je een versie van Excel op je webserver zet, kan die niet zomaar zijn diensten aanbieden aan iemand die inlogt. Als dat het geval zou zijn, zouden alle programma's overbodig worden. Dan hoeft er maar één iemand op de wereld te zijn die Excel op zijn server zet ... die dan die een superdrukke site zou krijgen. Want dan zou niemand meer een Excel van Microsoft gaan kopen. En Microsoft zou spontaan een proces beginnen (en winnen) wegens schending van hun copyright.
  • Als je echt online wilt laten werken (zonder dat men daarvoor een speciaal programma heeft), zal er een speciale web-applicatie nodig zijn die geen Excel is, maar wel hetzelfde kan doen. *) En om zoiets te (laten) ontwikkelen, is een behoorlijke klus op zich, denk ik. Naast het feit dat er dus al veel van dergelijke programma's in omloop zijn.
Kortom, het lijkt me niet zo eenvoudig. Maar als iemand met verstand van zaken kan vertellen hoe het toch kan **), dan hoop ik dat deze zich hier meldt.

In elk geval: succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

google-docs.gif

Daar zit dus een hele berg aan webcode achter (o.a. javascript) die dit mogelijk maakt. Om een idee te krijgen: dit is één van die code-bestanden die achter de GoogleDocs-pagina zitten.
Brr, ik geloof dat ik dat niet helemaal begrijp ;) - en maken kan ik zoiets al helemaal niet.

**)
Ik zie trouwens dat GoogleDocs ook een spreadsheet-toepassing heeft. Misschien is het met wat kunst- en vliegwerk mogelijk om jouw Excel-zaken daarin te importeren.
Dan heb ik niks gezegd, want als dat zou kunnen, zijn er hoopvolle mogelijkheden! :)

Laatst bewerkt:
andere optie

Bedankt voor de reactie.

Ik begrijp dat het wellicht verstandiger is om het programma via de site te verkopen, echter ben ik bang voor illegale kopieën. Bestaat er een mogelijkheid dat het excelprogramma tegen kopieëren beschermt wordt. Bovendien hoor je vaak dat er tools zijn om deze beveiligingscodes te kraken :o.

Illegaal kopiëren is moeilijk tegen te gaan. Er zijn echter wel een aantal manieren om het onaantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld door iemand alleen te laten downloaden als deze een geregistreerd email profiel heeft, beloofd niet te zullen kopiëren en vervolgens de email opnemen op een beveiligde tab. HIermee maak je de kopie persoonlijk. Als mensen hun email niet uit die sheet kunnen verwijderen dan zullen ze misschien minder snel een gratis kopie verspreiden of live zetten.

Je kan ook werken met ondersteuning en hulp bij installeren voor betaalde leden. Het gaat erom dat je meer biedt dan alleen die excel sheet en tegelijkertijd zorgt dat mensen de sheet niet meer anoniem kunnen afgeven aan anderen.

Overigens vraag ik me af of je je boekhouding in Excel zou moeten voeren.7-redenen-om-excel-niet-te-gebruiken-voor-je-boekhouding

reactie

Eric,

Bedankt voor jouw reactie.

Ten aanzien van de link (7 redenen om het niet in excel te gaan boekhouden) is een commerciele site, deze zal natuurlijk nooit zeggen dat je dat in excel moet doen.

Even voor jouw informatie, ik werk bij de Belastingdienst en heb daar een nieuwe methode ontwikkeld om startende ondernemers zelfredzaam en compliant te maken (dat deze vrijwillig aan hun verplichtingen willen voldoen). Tijdens mijn bezoeken aan deze ondernemers krijg ik vaak de vraag of er geen programma is die zgn. Belastingdienstproof is. Zoals je weet mag de Belastingdienst niet meewerken aan commerciele activiteiten en mag zij zo'n programma niet op de markt brengen. Daarom ben ik voornemens om de dienst te verlaten en zo'n programma te ontwikkelen en op de martkt te zetten.

Ik beschik over ruime (excel)kennis dat de meeste boekhoudprogramma's overstijgt en je - in veel gevallen - geen boekhouder of accountant nodig hebt, dus winst voor de ondernemer, echter zit ik met de beveiliging hiervan, hier heb ik dan weer geen kaas van gegeten en wil - voordat ik van start ga - hier wel het nodige over te weten komen, dus vandaar mijn vraag.

groet, Robert

Het is me helder dat je een excel boekhouding wilt aanbieden waarin mensen zelf goedkoop en makkelijk hun boekhouding kunnen doen. Ik neem aan het systeem dat je noemt hierin opgenomen wordt.

Ik denk dat je vervolgens een keus moet maken tussen een online en offline variant.

Online wil dan zeggen dat mensen kunnen inloggen. Excel zou hierbij niet mijn eerste keus zijn, maar goed ik ben geen programmeur. Je zou eens contact kunnen opnemen met http://www.siel.nl/oversiel.php zij bouwen ook acumulus. Je zou hun eens kunnen vragen naar de technische mogelijkheden en/of evt kijken of je een white label van Acumulus kan omzetten richting jouw idee. Er zijn natuurlijk legio software bouwers die je eens om een offerte zou kunnen vragen.

Bij een offline variant loop je idd de kans dat er gekopieerd gaat worden. Je kunt je afvragen hoeveel klanten je dit echt gaat kosten. Er zijn genoeg mensen die liever kopen via een officieel kanaal, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor spyware, etc. Daarbij zorg je voor toegevoegde waarde als mensen bij jou kopen via updates en ondersteuning. tot slot kun je zorgen dat iemands naam, toenaam en email in zijn versie van je software staat. Dit levert vaak een hogere drempel op voordat iemand zijn kopie weggeeft aangezien zijn eigen naam in de doc staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan