Hoi Robin,
Wat ik ervan begrijp, is dat
[U]www.zoetermeer-kinderfeestje.nl[/U] eigenlijk helemaal geen website is, maar alleen een domeinnaam met één pagina die automatisch doorschakelt naar
[U]www.depaarseveer.nl[/U].
Ik vraag me af of zoiets in Google gaat werken.
Als mogelijkheden zie ik (want de inhoud van de pagina kan ik door de redirect niet zien!):
1. Het is een index-pagina zonder inhoud.
Dwz. de pagina heeft een <title> *), een <meta> met description, een <meta> met wat trefwoorden, de redirect-meta, en een lege <body>.
- Dan zal deze pagina nooit hoog scoren in Google, want die moet het vooral hebben van de inhoudelijke tekst in de <body> (in combinatie met de dingen hierboven).
- Google hecht ook veel waarde aan kwaliteitswebsites die een link naar deze pagina hebben. Maar deze pagina is geen website, en als er een link wordt gemaakt, zullen kwaliteitswebsites meteen doorlinken naar depaarseveer.nl, en de hele zoetermeer-kinderfeestje.nl overslaan!
- Er zijn al heel veel andere sites die gevonden worden met de trefwoorden "zoetermeer kinderfeestje" (ca. 93.600 stuks) of omgekeerd "kinderfeestje zoetermeer" (ca. 104.000 stuks), dus de concurrentie is groot.
- Daarbij komt dat die andere sites doorgaans wel inhoudelijke teksten hebben over kinderfeestjes en Zoetermeer, en dat een aantal ervan al vele jaren bestaan. Dan is het helemaal moeilijk om ertussen te komen: op resultatenpagina 1 van de ongeveer 10.000 resultatenpagina's van 10 resultaten per blz.
Ergo: als de Google-bot is langsgekomen, zal dat weinig tot geen effect hebben: misschien sta je zelfs wel op resultatenpagina 20 van de 10.000; maar waarschijnlijk geen bezoeker die daar aan toe komt.
- Bovendien: depaarseveer.nl zelf zal altijd veel hoger komen te staan! Want die heeft dezelfde trefwoorden en wel inhoud, heeft een riedeltje verwijzende links ernaartoe, en bestaat ook al langer.
2. Het is een index-pagina met inhoud.
Dwz. de pagina heeft naast de <title> enz. ook nog een <body> waarin prachtige SEO-teksten staan.
- Maar de bezoeker krijgt die teksten nooit te zien!
- De Google-bot wel, maar die ziet ook meteen dat het een redirect-pagina is.
- En daarmee kom je uit op de Google-richtlijnen: dan is het een "Sneaky redirect", waar Google ernstig bezwaar tegen heeft (met als straf: helemaal verwijderen uit de zoekresultaten).
- Zie hier: Sneaky redirects (EN) of hier: Stiekeme redirects (min of meer NL vertaling).
- Zie verder ook: Google's Webmaster Guidelines of Richtlijnen voor webmasters (+/- NL).
Ergo: als de Google-bot is langsgekomen, zal dat op deze manier ook weinig tot geen effect hebben.
3. Alternatief
Wat je wel zou kunnen doen, is van de zoetermeer-kinderfeestje.nl doorschakelpagina een
echte website maken.
- Dwz. één of meer pagina's waarin het verschijnsel "Kinderfeestje in Zoetermeer" meer of minder uitgebreid behandeld wordt, met bv. voorbeelden van dingen die bij de paarse veer te doen vallen. Of ervaringen van deelnemers, enz.
- Daar zitten dan vanzelf de goede trefwoorden in.
- En uiteraard vrolijk veel uitnodigende links naar de paarse veer, om de bezoeker daar ook te laten kijken.
- Maar géén automatische redirect!
- De bezoeker/ster moet wel klikken. - En de Google-bot gaat de links volgen > ook weer iets hogere ranking voor de paarse veer.
- Het zou kunnen dat je er dan een webhosting-pakketje bij moet kopen, maar dat heb je al voor rond de € 24,- per jaar.
Voor deze extra reclame voor de paarse veer ben je dan € 2,- per maand kwijt. Een foldertje kost meer, en staat niet op internet!
Met vriendelijke groet,
CSShunter
______
*) Uit de history-gegevens van de browser valt te halen dat de <title> moet zijn: "Op zoek naar een leuk idee voor een kinderfeestje in Zoetermeer. Iets creatiefs misschien?", om vervolgens zonder blikken of blozen naar de paarse veer door te schakelen.
==========
PS:
Overigens ben ik ook niet happy over het google gedrag van deze (voor ons belangrijke) website depaarseveer.nl
Eh, welk wangedrag vertoont Google?