website

Status
Niet open voor verdere reacties.

C. Poot

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2004
Berichten
21
Ik heb een website, maar die wil ik wel op internet zetten, maar puur voor mijn eigen externe archivering. Ik wil dus niet dat de site wordt gevonden middels zoekmachines.
Is dat mogelijk en hoe doe ik dat? Andere alternatieven zijn ook welkom.
 
Directory op uw website afschermen

Als u de webbrowser toegang wilt beveiligen tot een bepaalde directory op uw virtual server account dan is dit mogelijk door gebruik te maken van de bestanden .htaccess en .htpasswd.

We nemen als voorbeeld aan, dat u een virtual server account hebt voor het domein bedrijf.nl. In plaats van bedrijf.nl geeft u uw eigen domein naam op.

Het .htaccess bestand moet worden geplaatst in de af te schermen directory, bijvoorbeeld /opt/guide/www.bedrijf.nl/HTML/Admin/. Het .htpasswd bestand moet worden aangemaakt met het htpasswd commando in de directory /opt/guide/www.bedrijf.nl/.

Om het htpasswd commando te kunnen gebruiken, moet u eerst met SSH inloggen op uw virtual server account.

Het .htaccess bestand zorgt ervoor dat de bezoeker een popup inlog scherm te zien krijgt in de browser. Hier is een voorbeeld. In het .htpasswd bestand worden de login namen en wachtwoorden bewaard, die zijn opgegeven met het htpasswd commando.

.htaccess

In het .htaccess tekst bestand zet u de volgende regels :
AuthUserFile /opt/guide/www.bedrijf.nl/.htpasswd
AuthGroupFile /dev/null
AuthName 'bedrijf.nl Members only'
AuthType Basic
<limit GET>
require valid-user
</Limit>

ErrorDocument 401 /401.html
ErrorDocument 404 /404.html
ErrorDocument 500 /500.html


Met de ErrorDocument regels kunt u bepaalde handelingen afvangen. Bijvoorbeeld, wanneer de verkeerde inlognaam en wachtwoord worden gebruikt. Het is echter niet noodzakelijk error document regels in het .htaccess bestand te zetten. Meer over error documenten vindt u in het onderwerp Uw eigen error documenten maken.


.htpasswd

Dit bestand bevat de login namen en wachtwoorden van de gebruikers die toegang hebben tot de directory, waarin het .htaccess bestand is geplaatst. De login namen en wachtwoorden staan als volgt in het .htpasswd bestand :

jan:IRCPPREOJ2GPU
piet:HYELSCaCRmEpg

Een loginnaam en wachtwoord aanmaken / wijzigen

U moet eerst met SSH inloggen op uw virtual server account, om een loginnaam en wachtwoord aan te maken of te wijzigen. Na het inloggen voert u de hieronderstaande commando's uit.
Het eerste commando zet u in de juiste directory en het tweede commando maakt het .htpasswd bestand aan met de opgegeven login naam en wachtwoord.

cd /opt/guide/www.bedrijf.nl/ [Enter]
htpasswd -c .htpasswd vriend [Enter]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan