Websites zonder beveiligingscertificaat bezoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fleur77

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2001
Beste medeforumleden,

Ondanks dat ik Norton heb op mijn pc en er dan van uit ga dat ik veilig surf e.d.,
was ik even websites die ik bezoek aan het controleren onder eigenschappen en tot mijn grote schrik merkte ik dat wel erg veel niet versleuteld zijn en ook geen veiligheidscertificaat hebben. :evil:

Dat zou dan schrappen betekenen?

Wat moet ik doen?

Vind dit geen prettig idee of maakt het uiteindelijk niet zoveel uit? Is het geen :evil::evil::evil:??

Wel merk ik zelfs af en toe dat mijn pc uitschakelt als ik bepaalde websites verlaat. Als ik dan bij Norton statistieken controleer wat er gebeurd kan zijn, is er niets bijzonders te melden.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord,

fleur77. :shocked:

Je bent je er van bewust dat dit forum ook geen versleuteling gebruikt? Versleuteling is alleen nuttig als je gevoelige gegevens (denk aan wachtwoorden e.d.) verstuurt naar de website. Ook als de gegevens niet versleuteld worden hangt het af van je netwerk of anderen dit kunnen lezen (bij een draadloos netwerk is dit makkelijker dan bij een bedraad netwerk (tenzij dat bedrade netwerk een hub gebruikt i.p.v. een switch of een router)). Zolang de pagina's waar je gevoelige gegevens invoert (inlog-pagina van je e-mail, website van je bank, etc.) gebruik maken van versleuteling zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.

Een beveiligings certificaat hoeft niet zo heel veel over de betrouwbaarheid te zeggen van de site. Als je niet de moeite neemt om het certificaat te bekijken/controleren zegt het helemaal niets (gedrag van 90% van gebruikers... "He certificaat melding....grumble.... ok next next next finish.... zo de site").

Iedereen kan namelijk een certificaat maken als je wil. en op basis van dat certificaat word de verbinding versleuteld zodat niemand het verkeer kan afluisteren tussen internet-pagina en de pc aan de andere kant.

Ben je wel iemand die het certificaat controleerd kun je op basis daarvan bepalen of jij de pagina vertrouwd of niet (de site is de site die hij zegt dat hij is en is van het bedrijf waarvan de site claimed die hij is). Maar het certificaat zegt niet of een site betrouwbaar is. d'r zullen genoeg onbetrouwbare bedrijven zijn die ook een certificaat hebben.

Het is dus voor jou een extra controle mogelijkheid en geen bewijs van betrouwbaarheid

Je bent je er van bewust dat dit forum ook geen versleuteling gebruikt? Versleuteling is alleen nuttig als je gevoelige gegevens (denk aan wachtwoorden e.d.) verstuurt naar de website. Ook als de gegevens niet versleuteld worden hangt het af van je netwerk of anderen dit kunnen lezen (bij een draadloos netwerk is dit makkelijker dan bij een bedraad netwerk (tenzij dat bedrade netwerk een hub gebruikt i.p.v. een switch of een router)). Zolang de pagina's waar je gevoelige gegevens invoert (inlog-pagina van je e-mail, website van je bank, etc.) gebruik maken van versleuteling zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.

Bedankt voor je reactie. Het kwam door recente berichten op internet dat het ontbreken van zo'n certificaat betrouwbaarheid zou kunnen aantasten, maar inderdaad het lijkt wel alsof de meeste websites het niet hebben en inderdaad in dit forum heb ik wel vertrouwen. :D
Internetbankieren doe ik niet en zal ik voorlopig ook niet doen, als er nog wel eens gebreken optreden, maar die zijn dan wijd en zijd bekend. Email loggen doe ik ook niet.

Ben weer een beetje gerustgesteld, maar op mijn hoede her en der.

Laatst klikte ik bijvoorbeeld op een link op een website en toen kwam er iets heel anders tevoorschijn dan op de site beloofd werd. Dat soort dingen zijn wel raar en je weet dan niet wat je daarmee aan moet en wat je dan verder moet doen. Norton checken geeft dan verder geen verontrustende mededeling. :confused:

Fleur77,

Ben je wel iemand die het certificaat controleerd kun je op basis daarvan bepalen of jij de pagina vertrouwd of niet (de site is de site die hij zegt dat hij is en is van het bedrijf waarvan de site claimed die hij is). Maar het certificaat zegt niet of een site betrouwbaar is. d'r zullen genoeg onbetrouwbare bedrijven zijn die ook een certificaat hebben.

Het is dus voor jou een extra controle mogelijkheid en geen bewijs van betrouwbaarheid

Bedankt voor je reactie, zoals je zegt, maar soms lijk je gewoonweg niet te weten of de site is van de org. of bedrijf die het claimt te zijn. Als ik twijfel ga ik dan wel surfen om te zien of dezelfde link vaker verschijnt en als dat het geval is, lijkt het wel goed te zitten, maar ook dat...... In dat geval is het alleen maar surfen en kijken en geen gegevens achterlaten, doe ik ook bijna nooit.

Het lijkt toch vaker een soort gevoelsmatig iets te zijn op grond waarvan je dan de beslissing neemt om met zo'n site door te gaan. Nu zal ik niet gauw iets kopen op een site die mij onbekend is, kijk naar KvK gegevens e.d. en oude vertrouwde sites heb ik nog niet vervalst gezien, zou meteen in het oog lopen als ze zoveel klanten hebben. :D

Nu is me ook overkomen dat mijn woonplaats en IP op een site verscheen terwijl dat volgens mij niet bekend zou moeten worden omdat ik genoeg beveiliging gebruik. Hoe kan dat dan? , vraag ik me dan af.

Is er dan toch een poort e.d. niet goed afgesloten? Hoe dat te voorkomen?

Bijvoorbaat dank voor het antwoord,

Fleur77. :D

Nu is me ook overkomen dat mijn woonplaats en IP op een site verscheen terwijl dat volgens mij niet bekend zou moeten worden omdat ik genoeg beveiliging gebruik. Hoe kan dat dan? , vraag ik me dan af.

Je IP-adres is altijd bekend bij een site die je bezoekt, anders kan de site niet naar jouw computer verzonden worden. Bij sommige providers is het mogelijk om aan de hand van het IP-adres de woonplaats te achterhalen. Daar kan je weinig aan doen. Je kan je IP-adres verbergen door te surfen via een anonieme proxy (al is dat vaak traag). Daarmee kan je dus ook je woonplaats verbergen al kun je daarvoor ook een andere provider nemen (volgens dergelijke sites woon ik in Amsterdam, dat is zo'n 130km hier vandaan).
Ik zou me hier ook niet al te druk over maken. Als je computer goed beveiligd is kunnen ze met je IP-adres weinig doen. Je IP-adres is bovendien niet naar jouw adres te herleiden (behalve door je provider). Weliswaar is het blijkbaar mogelijk om jouw woonplaats te achterhalen, maar dat is zo onbetrouwbaar dat hier niet veel gebruik van wordt gemaakt.

Je IP-adres is altijd bekend bij een site die je bezoekt, anders kan de site niet naar jouw computer verzonden worden. Bij sommige providers is het mogelijk om aan de hand van het IP-adres de woonplaats te achterhalen. Daar kan je weinig aan doen. Je kan je IP-adres verbergen door te surfen via een anonieme proxy (al is dat vaak traag). Daarmee kan je dus ook je woonplaats verbergen al kun je daarvoor ook een andere provider nemen (volgens dergelijke sites woon ik in Amsterdam, dat is zo'n 130km hier vandaan).
Ik zou me hier ook niet al te druk over maken. Als je computer goed beveiligd is kunnen ze met je IP-adres weinig doen. Je IP-adres is bovendien niet naar jouw adres te herleiden (behalve door je provider). Weliswaar is het blijkbaar mogelijk om jouw woonplaats te achterhalen, maar dat is zo onbetrouwbaar dat hier niet veel gebruik van wordt gemaakt.

Bedankt voor alle geruststellende antwoorden. Dat van het IP-adres vond ik toch wel even belangrijk om te weten. Hier kan ik wel mee aan de slag! !:thumb:

Fleur77.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan