Bij mij werkt de Aldi SIM in de duitse ALDI dongle
Mijn instellingen:
Type 3G preferred
Netwerk: NL KPN
APN: "MEDIONmobile Handyweb"
Username: geen
Password: geen
Inbelcode: *99#
De crux zat hem bij mij in de spatie in de APN! De meeste connect software pakketten staan een spatie in de APN niet toe.
Ik werk nu via de connect software van Comviq, die bij mijn Zweedse stick zat, (
dat is een aangepaste versie van de Huawei Mobile Partner) en daar moet ik direkt met een editor het userprofiel aanpassen op de APN met de spatie erin, dat programma accepteert namelijk ook geen spaties via zijn eigen editor van de APN.
Het userprofiel vindt je bij Mobile Partner versies in de Userdata map; bijv bij mij:
C:\Program Files\Comviq Surf Connect\userdata\UserProfile.prof
voor de volledigheid hier de eerste regels uit mijn profiel:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<utpsdoc type="Profile">
<Default name="ALdi Nederland" type="DialUp"/>
<ProfileGroup type="DialUp">
<Profile name="ALdi Nederland" type="3G/GPRS" readonly="false" device="" user="" password="" phonenumber="*99#" autoapn="false" apn="MEDIONmobile Handyweb" chap="true" pap="false" ip="" dns="" dnsalt="" wins="" winsalt="" imsi="" langid="" popusername="false" remember=""/>
</ProfileGroup>
Nog een extra opmerking om het geheel te laten werken: zorg dat er maar 1 connect-software pakket aktief is. Persoonlijk moet ik eerst altijd de duitse software van de ALDI-stick volledig afsluiten en ook de Vodafone connect software, want die komen altijd op als ik de ALDI stick erin steek. Pas daarna start ik dan de Comviq connect software, waarmee ik de verbinding realiseer.
Hopelijk zijn er andere mensen die op deze wijze kunnen gaan Internetten via de nederlandse ALDI SIM. Voorzover ik weet momenteel de goedkoopste oplossing om af en toe te internetten op een willekeurige plek: (8 euro per maand (250 MB) of 0,29 /MB incidenteel. En er is ook nog een dagbundel: 100 MB voor 3 euro).
Het officiele antwoord op mijn vraag aan de ALDI-helpdesk om ondersteuning:
"de Nederlandse Sim kaarten zijn alleen bedoeld om te gebruiken in een mobiele telefoon. Als deze kaarten ook voor het gebruik van mobiel internet op een laptop of PC gebruikt zouden mogen worden, werden er hier ook wel de bijbehorende SUB-modems verkocht.
Wij kunnen u hiermee dan helaas niet ondersteunen."