Wederom een Realtek probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Onverschrokken

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mei 2008
Beste mensen,

Een vriend was zo goed mij zijn ietwat verouderde server computer te doneren, aangezien ik enkel een oud laptopje had staan. Gauw echter ontdekten we dat het geluid niet aan de praat te krijgen was. Een verse installatie van Windows (dat was ik toch al van plan) hield ook niet.

Het gaat hier om een on-board geluidskaart van Intel, type 82801DB DBM DA AC97. Het moederbord is een PX845GEV van Albatron. Wat is nu het geval? Windows detecteert de kaart netjes en heeft zelf Realtek drivers die direct worden geïnstalleerd. Dit levert echter geen geluid op. Ik heb de drivers van Intel gelokaliseerd, maar Windows verzekerd mij dat deze niet beter zijn dan de huidige (lees: ze worden dus niet geinstalleerd!). Zodra ik het apparaat verwijder in het "Beheren" menu en ik op nieuwe hardware zoek om de Intel drivers te installeren (deze hebben immers geen installer en moeten dus handmatig geïnstalleerd worden) worden direct de Windows Realtek drivers geïnstalleerd. Ook de Albatron drivers brengen geen verandering in de situatie.

Ik heb verschillende koptelefoons en speakers geprobeerd, zonder resultaat. Windows zegt dat alles goed is, maar ik hoor geen geluid. Heeft iemand van u wellicht nog een idee?

Het lijkt er dan toch op dat de onboard kaart is overleden. Je kan eens een ander geluids kaartje installeren of er dan wel muziek uit komt.

Goed, we kwamen er niet uit, dus we hebben drastischer maatregelen genomen. Die vriend had nog een ander moederbord (met on-board geluidskaart) liggen, die hebben we er in gezet.

Dit is een MSI K8T Neo-FSR (MS-6702) met een VIA VT8237 Chipset. Ik heb wederom het trucje van deze forums geprobeerd. Ik heb alles gedeïnstalleerd en ben begonnen met het Chipset driver package. Opnieuw opgestart en de Realtek drivers (ALC serie) geïnstalleerd. No bananas.

Het is natuurlijk uitgesloten dat ook déze on-board geluidskaart stuk is. Ik moet dus iets over het hoofd zien, maar wát dan? Of zou het iets software matig zijn? Is de Soundmanager van Realtek misschien de boosdoener (ik noem maar wat)?

Help! (:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan