• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weekdagen tellen zonder weekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

poeckie

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2006
hallo,

kan er mij iemand vertellen hoe ik tussen twee bepaalde datums enkel de weekdagen kan laten optellen??

blijkbaar is de formule iets ingewikkelder dan verwacht !!:o

alvast bedankt voor de moeite,
Poeckie

hiervoor kun je =netto.werkdagen gebruiken.
Wel even via extra, invoegtoepassingen ervoor zorgen dat Analysis Toolpak is aangevinkt.

Ik ken er geen standaard Excel functie voor....

Ik zou het als volgt aanpakken:
Tel het aantal dagen. Kijk hoe vaak je door 7 kunt delen. Dan dat aantal maal 2 er af voor de weekend-dagen.
Nu de rest van de deling nog verwerken. Dan ga je terug tellen vanaf de einddag en kijk je wanneer je in het weekeinde komt. Stel rest is 4 en je eindigt op een dinsdag. Dan moet je kijken welke dag 4 dagen daarvoor was (zaterdag) en dus 4 (de 'rest') min 2 dagen (want zaterdag) er bij tellen. Als de rest 4 is en je eindigt op woensdag dan is de eerste dag van de 'rest' periode een zondag en moet je dus 4 min 1 dagen erbij tellen.
Dus iets als INT((einddag - begingdag)/7) + mod((einddag - begindag)/7) - correctie voor slotperiode in weekend.
Dat laatste stukje moet je even experimenteren met de WEEKDAY() functie.

Edit: En blijkbaar heeft iemand daar al eens een mooie functie voor gemaakt. Maar het werkt als hierboven omschreven.

Laatst bewerkt:
En zo kan het ook, tenminste als dit de bedoeling is.

Laatst bewerkt:
Jan's suggestie van netto.werkdagen is het beste volgens mij.

Wigi

netto weekdagen

aan allen,

een heel dikke merci, probleem opgelost.
prachtig forum:thumb: :thumb:

nogmaals dank

gr. Poeckie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan