• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weekgegevens converteren naar maandgegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander75

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2011
Beste mensen,

Ik heb gegevens verzameld op weekniveau. Ik wil nu graag op maandniveau deze gegevens presenteren, dus de gegeves van 52 weken in 12 maanden met behoud van trendverdeling over het jaar. Echter voor een maand de som van vier weken pakken kan niet want dan hou ik weken over. Elke drie maanden 5 weken ipv 4 pakken is ook niet goed want dan krijg ik geen evenredig beeld over de maanden.

Ik hoop dat ik mijn vraag zo een beetje begrijpelijk heb geformuleerd. Hoor het graag of er iemand een idee heeft. Dank alvast!

Gr. Sander

Post een klein xls voorbeeldje misschien dat er bij mij dan een lampje gaat branden.

Hoe kom je nu aan de getallen in rij 4?
Is dit een optelling uit een ander bestand?
Als je deze niet verder uit te splitsen is dan vrees ik dat het niet zal gaan wat je wilt.

zoals willem al zij

eerst je weekgegevens omzetten naar dag gegevens

en dan naar maadoverzicht.

dus maak een lijst van 364 (52x7) dagen

met daar onder ( of naast) om te beginnen:
dag1---7/6
dag2---7/6
enz

daar na dag1 tm dag 31 optellen voor maand januari
enz

Maar wie zegt dat elke dag gelijk is?
Je kunt dus niet klakkeloos het week cijfer delen door 7.
Of misschien wil je wel alleen werkdagen weten, dus weekenden uitgesloten.
De eerste dag van de maand januari valt ook hoogstwaarschijnlijk niet gelijk met de eerste dag van week 1
hoe moet je dat dan weer doen.
Daar zitten dus te veel onzekerheden in.

Laatst bewerkt:
Ik heb op zich geen dag nauwkeurigheid nodig, dus dat 1 januari niet op dat 1 van week 1 valt is niet zo erg.

Wat ik aan het doen ben is een productie plan maken voor de vraag naar FTE in ons bedrijf. Deze vraag wil ik voor het hele jaar op weekniveau specificeren (vooral niet nauwkeuriger, dan wordt het veel te detaillistisch en niet werkbaar). Voor het management wil ik een rapportage maken op maandniveau welke de gegevens uit de ingevoerde weken haalt, deze weken zijn de input dus de "knoppen" waar je aan kunt draaien om je productieplan kloppend te maken. Als ik nu voor alle weken een regelmatige FTE vraag heb gedefinieerd wil ik ook een regelmatig beeld zien in mijn maandrapport. En dat lukt dus niet door het "teveel" aan weken in een jaar (ze hadden vroeger gewoon 48 weken in een jaar moeten stoppen, veel handiger). Dus bottom line: details zijn niet (zo) belangrijk maar een nette rapportage wel.

Eerst hartelijk dank voor jullie meedenken, mochten jullie (of anderen) nog een ingeving hebben hoor ik het graag, en anders maar een work around via omrekenen naar dagen!

:D

Gr. Sander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan