• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknumer als tabbladnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik heb via dit forum gevonden hoe je via een (zelf te activeren) marco de tabbladnaam kunt veranderen in de inhoud van een cel (in dit geval H1 waarin een weeknummer staat, gewoon handmatig als getal dus 1 t/m 53). Er zijn dus 53 tabbladen.
Wat ik wil is dat op het moment van openen van het bestand het tabblad met het juiste weeknummer geopend wordt.

Dat kan vast wel....

Alvast weer bedankt!

Gerald

Zoek op Workbook_Open in het Excel forum hier, dit is al enorm vaak gevraagd geweest.

Het selecteren van het juiste tabblad is nog 1 extra regel code:

Code:
Sheets("naamvanhetblad").Select

Wigi

Wigi,

Ik had al gezocht op tabbladnaam e.d. maar inderdaad niet op de VBA code voor het openen van een bepaald tabblad, ga ik meteen doen!

Bedankt

Gerald

Wigi,

Ik heb gekeken, gelezen en geprobeerd, maarreh...lukt (nog) niet.
Maar ik blijf zoeken :)

Bedankt voor je reacties.

Gerald

Wigi,

Ik heb gekeken, gelezen en geprobeerd, maarreh...lukt (nog) niet.
Maar ik blijf zoeken :)

Bedankt voor je reacties.

Gerald

Allé Gerald, zo ongelooflijk ingewikkeld is het niet hoor ;)

Code:
Private Sub Workbook_Open()

End Sub

haal je uit de link die ik gaf.

Code:
Sheets("naamvanhetblad").Select

heb ik al vermeld. Gooi die samen en je hebt het.

Wigi

Wigi,

Wat je in je laatste bericht schrijft had ik inderdaad nog wel begrepen. Maar wat ik eigenlijk wilde is dat bij het open van het bestand in VBa bepaald wordt wat het weeknummer op dat moment is
(met deze code?:)

Function VBAWeekNum(D As Date, FW As Integer) As Integer
VBAWeekNum = CInt(Format(D, "ww", FW))
End Function

Dan dit inbouwen in de door jou aangegeven code (dacht ik)

Function VBAWeekNum(D As Date, FW As Integer) As Integer
VBAWeekNum = CInt(Format(D, "ww", FW))
End Function

Sheets(VBAWeekNum).Select
End Sub

Gerald

Wigi, ik denk dat het dan niet goed gaat.
Ik dacht dat er na het openen van het bestand gekeken moest worden welk weeknummer het is en dan het bijbehorende tabblad zoeken en actief maken.

Of zit ik nu te ingewikkeld te denken?

Kan dit misschien:

Sheets(weeknum(Now())).Select
End Sub

Er staat nl in H1 telkens een ander getal per tabblad. Hoe weet VBA dan welke H1 cel er uitgelezen moet worden als het bijv. week 43 is?

Gerald

Laatst bewerkt:
Hier staat de code om het weeknummer te berekenen op basis van de datum:

http://www.cpearson.com/excel/weeknum.htm

Plak de code van die functies in een module. Doe Invoegen > Module om er zo 1 te krijgen.

Bij ThisWorkbook plak je deze code:

Code:
    Sheets(ISOWeekNum(Date)).Select
End Sub

ISOWeekNum functie gebruikt (en pas het aan indien dat niet zo is).

Wigi

Wigi,

ik heb gedaan wat je vroeg. Alleen blijven oude marco's in de diverse werkbladen 'zitten'. Ook opent Excel bij het openen van het bestand tabblad 33 ipv 43....

Ik zal het bestand wat kleiner maken (4 tabbladen ipv 53) om het even te zippen en te plaatsen op dit forum.

Van de VBA met het ISO weeknummer snap ik niet veel, maar blijkbaar rekent deze code uit dat het week 33 is???

Gerald

Hmm, kan niet uploaden...

Laatst bewerkt:
Gerald, Wellicht heb je nog iets aan dit workbook. Hier zit een kleine sub-routine in die de 52 werkbladen voor je aanmaakt en ze ook nog voorziet van de juiste naam. En om je verder nog maar ff op weg te helpen, heb ik ook de code bij het 'open-event' erin gezet...:rolleyes:

Groet, Leo

EDIT: op de een of andere manier gaat het mis als ik op de knop uploaden klik (en ja, het is een zip-file!)

Laatst bewerkt:
Ginger,

Ik wacht even af of het uploaden ons wel gaat lukken.. Anders wellicht naar mijn email adres sturen?

Krijg jij van mij het 'uitgeklede' voorbeeld bestand...

Gerald

Gerald, Stuur me maar ff een privebericht via mail... (dan reply ik met het bestandje). Voor de overige geïntereseerden zal ik op een later moment het workbook ook in deze post toevoegen voor de 'compleetheid'...

Groet, Leo

EDIT:UPLOADEN IS GELUKT (22/10/2007 22:04):thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ginger,

Je link (?) in het bericht werkt helaas niet en een prive mail sturen lukt ook niet :( Ben geen verenigingslid, wellicht daarom?

Gerald

Gerald, Het was géén linkje - naar een mailadres - in mijn post, dus het klopte dat dat niet lukte. Het uploaden was inmiddels gelukt, maar dat had je al gezien.

Groet, Leo

P.s. als de oplossing zo naar tevredenheid is, aub de topic op opgelost zetten.

Met dank aan Ginger is het bestandje nog véél mooier geworden.
Omdat ik met het laatste bestand van Ginger verder ben gegaan heb ik nu ook keuzelijsten gemaakt in verborgen werkbladen zodat je bij de regels "klant" en "status" van elke ketel alleen nog maar een keuze uit die lijst hoeft te maken en dus niets meer in hoeft te voeren.
Maar werken dan de macros's die Leo heeft geschreven dan niet meer :(
Het gaat om het kopieren en maken van tabbladen met de weeknummers.

Gerald

Leo,

Ik heb met jouw 2e versie zitten stoeien en geprobeerd om het voor de gebruikers (=collega's) makkelijker te maken door 2 tabbladen aan te maken met lijsten en in het eerste tabblad van de weeknummmers via Data>Valideren>lijst enz. een keuzelijst aan te maken.
Als ik nu echter jouw 'Maak tabbladen' en 'kopieer tabbladen' macro's gebruik kopieert de macro de keuzelijst tabbladen naar de weeknummer tabbladen. :(
Ik zou dan (voor, maar dan krijg ik nu een 1004 foutmelding) of na het kopieren danwel aanmaken de keuzelijst tabbladen willen verbergen.

Gerald

Bijlagen

Gerald, Komt goed!:D Ik zal 't aanpassen naar je wens.
Trouwens... De reden dat 't nu foutloopt, komt omdat ik in de code van mijn bestand er van uit ga dat er maar 1 tabblad in de 'template' zit. Nu je er 2 hebt toegevoegd, kan je problemen verwachten.
Ik zie in de keuzelijst met namen dat je deze hebt 'aangevuld' met cijfers. Hebben die een betekenis? Of zijn ze er om de lengte van het lijstje aan te geven?

Groet, Leo

Leo,

Die zijn inderdaad om de lengte aan te geven van de lijst (op dit moment). Een dynamische lijst zou natuurlijk mooier zijn, maar daar kwam ik niet aan toe.
Het item hoeveelheid is variabel, dus dat kan niet via een lijst. De produkten zou nog kunnen, maar dat zijn er wel veel (200+).
Ik heb ook eens gezien op het forum dat je de lijst kan laten 'meelopen' met wat je intikt..(of was dat nou dynamisch?), dat zou voor het produkt heel aardig zijn.
Verder wil ik eigenlijk dat alleen de witte cellen invulbaar zijn en de grijze niet.

Kan je hier iets mee?

Alvast weer bedankt

Groet,

Gerald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan