• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknummer bepalen Weeknummer of Iso.weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimlin1968

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
45
Om te weten of 16-11-20.. in week 46 of 47 valt gebruikte ik vaak de formule =weeknummer. Dit geeft echter wel een verschil met de formule =iso.weeknumer

Welke formule is het beste?
 
Laatst bewerkt:
Er is m.i. geen beste.

Bij WEEKNUMMER wordt de eerste week waarin 1 januari valt aangeduid met week 1.

Bij ISO.WEEKNUMMER is week 1 van een jaar de eerste week die vier of meer dagen van dat kalenderjaar bevat. Omdat maandag als eerste dag van de week wordt beschouwd, komt het erop neer dat week 1 de week is, waarin de eerste donderdag van dat jaar zit, en de week waar 4 januari in valt.

Hierdoor kunnen een weeknummers voortkomend uit de 2 functies dus van elkaar afwijken, afhankelijk van welke keuze je gemaakt hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bij WEEKNUMMER kan je als 2e parameter ook 21 gebruiken.
 
Daar is weing moeilijks aan.
Voor Nederland gebruik je het weeknummer zoals vastgesteld door de ISO (International Organization for Standardization).
De definitie van het ISO weeknummer is door AlexCEL al gegeven.

In Excel zijn er 2 manieren om het ISO weeknummer van een datum te verkrijgen:
=ISO.WEEKNUMMER(Datum)
=WEEKNUMMER(Datum, 21)
 
Dat hoeft niet. In welke week leven we nu volgens jou?
 
Bij mij is 16-11-2019 week 46 dit wordt volgens mij volgend jaar week 47. Maar wanneer valt dan 16-11-20.. in week 46.
 
De logica van weeknummering is als volgt.

Bij ISO weeknummer bepaald de eerste donderdag in het nieuwe jaar dat het weeknummer 1 is
Bij het Amerikaanse weeknummer bepaald de eerste maandag in het nieuwe jaar dat het weeknummer 1 is.
zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Weeknummer

Waarom ervaar jij het als een probleem dat 16 november soms in week 46 en soms in week 47 valt?
 
@Roel

De V.S. week begint op zondag, i.t.t. de ISO-week
1 januari bepaalt in het V.S. systeem welke week week 1 is.
De week waarin 1 januari op zondag, of maandag t/m zaterdag valt, is in het VS-systeem week1.
 
Laatst bewerkt:
ik gebruikte altijd in excel weeknummer en zag pas vanmorgen de iso.weeknummer

Daardoor dacht ik welke moet ik nu altijd gebruiken.
 
Zolang je niet naar de VS emigreert: ISO.weeknummer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan