• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknummer bepalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter GerV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GerV

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2015
Goedemorgen,

is er een mogelijkheid om het weeknummer te bepalen voor 2019 van een geboortedatum.

bijv geb datum 24-6-1960 deze datum valt in 2019 in week 26, 3-2-1959 valt in 2019 in week 5.

Als ik de formule weeknr op de geboorte datum loslaat krijg ik voor 3-2-1959 week 6 (methode 11)

ik moet dus iets hebben waarbij het geboorte jaar wordt omgezet naar 2019.

Bij voorbaat dank voor het meedenken

GerV

een aanzetje

Bijlagen

Of als het alleen om een datum in 1 cel gaat, bijvoorbeeld de geboortedatum in A1:
Code:
=WEEKNUMMER(DATUMWAARDE(TEKST(A1;"dd-mm-")&"2019");21)

Cow18,

bedankt voor de snelle reactie. Het werkt prima.

Edmoor,

bedankt voor de reactie. Bij jouw formule kloppen de weken niet in 2019 (bijv 16-6 geeft week 25 ipv week 24)

Ik ga dus voor de formule van cow18 (ondanks de extra kolom)

GerV

Let erop dat je wel werkt met ISO weeknummers anders heb je een foute week.
Dat ISO weeknummer is waar die parameter 21 in de functie WEEKNUMMER voor staat.

Laatst bewerkt:
@GerV

De suggestie van Cow18 is niet correct voor de wereld exclusief de VS. Voor de ISO-week moet je, zoals Ed al aangaf, parameter 21 gebruiken.
In het bestand van Cow18:

PHP:
=WEEKNUM(TEXT(A2;"dd-mm-")&B1;21)

Voor meer over ISO weeknummer afspraken: http://www.snb-vba.eu/VBA_ISO_weeknummer.html

Laatst bewerkt:
Allen,

bedankt voor de reacties. Ik heb vanmorgen (voor de snelheid) gekozen voor de methode van cow18 (met methode 21). Hier kreeg ik de juiste weeknummers voor 2019.
Inmiddels heb ik ook de juiste waardes met de formule van Edmoor. Ik weet niet wat er vanmorgen fout ging met de datum 16-6

Ik zal de formule van Snb bewaren voor de toekomst omdat deze lekker kort is en geen extra kolom nodig is.

GerV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan