Weeknummer en dag uit datum halen op formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

adje1

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Ik wil op een formulier de data kiezen en dat de weekdag (in tekst) en het juiste weeknummer automatisch worden toegevoegd.
Ben met DatePart aan het stoeien maar het lukt me nog niet.

Wie kan mij helpen.

In de bijlage een bestandje waar ik het in wil maken.

Bijlagen

Voordat ik besluit om hier een oplossing voor te geven, ga ik je toch echt eerst proberen van je dwaling af te halen, want je wilt iets totaal overbodigs, dat je database alleen maar rotter maakt. En vermoedelijk wil je juist een knappe db maken, en geen broddelwerk. Als je op de ingeslagen weg doorgaat, maak je een tabel met een paar velden die niet kloppen. Je hebt dan namelijk drie velden gemaakt voor één gegeven: de datum. Dat niet alleen: door er drie velden voor te gebruiken, kun je tegenstrijdige gegevens opslaan in je tabel. En waarom zou je dat doen? Voorbeeldje? Als je in het veld [Datum] 11-9-2013 invoert (vandaag, dus woensdag), in het veld [Week] het getal 4, en in het veld [Weekdag] de tekst 'Zondag' dan vindt Access dat allemaal prima. Terwijl 11-9-2013 toch echt week 37 is, en een Woensdag. En dat wil je toch niet, neem ik aan?
Dit verschijnsel (althans, het uitvloeisel ervan) noemen we 'Dataredundantie', en dien je te allen tijde te voorkomen. Kortom: stop met deze zoekactie, en bouw verder aan zinnigere zaken :)

Ik wil inderdaad een knappe db maken.
De reden dat ik de week en dag wil zien is dat ik later een rapport wil maken op bepaalde weken of en dagen selectie.
Zodat ik de uren van een bepaalde medewerker kan optellen in een bepaalde week.

Dit kan ik dan misschien beter in een rapport onder brengen of eerst in een query?

Je raadt het.... Onthoud deze regel: <Gegevens die afgeleid kunnen worden uit één of meer van de andere gegevens, worden niet in de tabel opgeslagen>. In dit geval zijn zowel weeknummer als naam van de dag af te leiden uit de datum, en dus sla je die niet op in de tabel. Wèl kun je ze voor specifieke doeleinden, zoals selecties, berekenen uit het brongegeven. Voor het weeknummer kun je het beste op zoek gaan naar een functie die ISOWeeknummer of ISOWeeknumber heet, want met DatePart krijg je een niet geheel zuiver weeknummer. Meestal gaat het overigens wel goed, maar er zijn jaren waar het fout gaat. de functie ISOWeeknummer berekent het weeknummer wèl goed. De functie is ontwikkeld voor Excel, maar werkt ook perfect in Access. De naam van de week is met FORMAT heel simpel te berekenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan